صداهایی که از فایل صوتی شنیده می‌شود نشان می‌دهد که خاشقچی در زمان کوتاهی پس از حمله در حال جدال برای نفس کشیدن است. در ادامه این فایل خاشقچی سه بار فریاد میزند نمی توانم نفس بکشم کارشناسان از این فایل صدای یک فرد دیگر را شناسایی کردند که مربوط به دکتر صلاح محمد التبیقی رئیس سازمان پزشکی قانونی عربستان سعودی است.
کد خبر: ۶۸۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 10 December 2018

جزئیات فایل صوتی ترور قاشقچی

به گزارش تابناک قزوین بر اساس گزارش CNN، خاشقچی به محض ورود به داخل ساختمان متوجه غیر طبیعی بودن همه چیز می‌شود.

خاشقچی پس از ورود به کنسولگری متوجه یک چهره آشنا و مشکوک در میان افراد حاضردر آنجا،می‌شود.آن چهره آشنا ماهرعبدالعزیز المطرب، دیپلمات سابق و مقام اطلاعاتی سعودی بود،از جایی که خاشقچی با او قبلا در سفارت لندن همکار بود به خوبی او را می‌شناخت.طبق این فایل صوتی خاشقچی از این شخص میپرسد: "اینجا چه‌کار می‌کنی؟"

او در جواب به قاچاقچی می‌گوید: "پس برگشتی"

خاشقچی که به نظر می‌رسد از هدف وی مطلع شده پاسخ می‌دهد:" نمی‌توانید این کار را بکنید کسی بیرون منتظر من است."

متن فایل صوتی نشان می‌دهد که چندین نفر بلافاصله بعد از این سخنان به خاشقچی حمله می‌کنند.

"نمی‌توانم نفس بکشم"این آخرین عبارتی است که از زبان جمال خاشقجی شنیده می‌شود.

صداهایی که از فایل صوتی شنیده می‌شود نشان می‌دهد که خاشقچی در زمان کوتاهی پس از حمله در حال جدال برای نفس کشیدن است.

در ادامه این فایل خاشقچی سه بار فریاد میزند نمی توانم نفس بکشم کارشناسان از این فایل صدای یک فرد دیگر را شناسایی کردند که مربوط به دکتر صلاح محمد التبیقی رئیس سازمان پزشکی قانونی عربستان سعودی است.

در ادامه فایل صوتی صدای فریاد و نفس های بریده و صدای بریده شدن توسط اره شنیده میشود الطبیقی به دیگر افراد تیم سفارش می کند که مانند وی هدفون بگذارند و به موسیقی گوش دهند تا این صدا آن‌ها را آزار ندهد!

طبق این گزارش الطبیقی سه تماس تلفنی برقرار میکند و صحنه قتل قاشقچی را برای افرادی تشریح می‌کند:"به رئیس بگو کار انجام شد. کار تمام شد."

در این فایل صوتی هیچ صحبتی وجود ندارد که به خاشقچی توصیه کند به عربستان برگردد."

. یکی از مقامات عربستان سعودی گفت: "مقامات امنیتی مربوطه عربستان، از طریق کانال‌های امنیتی ترکیه اقدام به بازبینی نوار و متن پیاده شده آن کرده‌اند و در هیچ‌کدام از آن‌ها هیچ مرجع یا نشانه‌ای از برقراری تماس با سران سعودی وجود ندارد. اگر اطلاعات اضافی در اختیار مقامات ترکیه وجود داشته باشد که ما از آن بی‌خبر هستیم، از تحویل رسمی این اطلاعات برای بررسی بیشتر استقبال می‌کنیم، که البته ما بارها و بارها این درخواست را داشته‌ایم و تا به امروز، چیزی دریافت نکرده‌ایم. "

این مقام رسمی هیچ توضیحی در خصوص متن پیاده شده نوار ضبط در کنسولگری سعودی و همچنین آخرین سخنان و عبارات خاشقجی توضیحی نداده است."

برخی از اطلاعات موجود در این متن پیاده شده از قبل توسط رسانه‌های خبری منتشرشده بود اما این برای اولین بار است که متن کامل این نوار صوتی پیاده می‌شود. متن اصلی صدا توسط سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه تهیه شد.

این مسئله می‌تواند فشار بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را افزایش دهد. وی طی ماه‌های اخیر در پی تبرئه کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از جریان این قتل بود و اکنون تحت‌فشار سنا و کنگره در دوراهی انتخاب بین ادامه مسیر با سعودی‌ها یا رها کردن یکی از متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا قرار دارد. پیش‌ازاین ترامپ گزارش CIA مبنی بر دخالت مستقیم بن سلمان در ماجرای قتل را رد کرده بود.

این متن توضیحات سعودی‌ها در مورد مرگ خاشقجی، و این توجیه که این اتفاق یک اتفاق ناخواسته و قتل خودسرانه بوده است را زیر سؤال می‌برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار