انتشار اشتباهی تصاویر مارین کورتیار و ژولیت بینوش در میان جلیقه‌زردها عده‌ای را به این توهم کشانده که همه سلبریتی‌های فرانسه از تظاهرات حمایت کرده‌اند. اما واقعیت این نیست.
کد خبر: ۶۸۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹ 12 December 2018

به گزارش تابناک یزد؛ نشریه فیگارو با انتشار گزارشی از نامه ۱۷۵ هنرمند فرانسوی خبر داد که تظاهرات‌کنندگان را به آرامش فرا خوانده‌اند. در میان امضاها چهره‌های مشهوری چون برنارد هنری لوی (فیلسوف و نویسنده)، استفن برن (مجری)، تیری لرمیت (بازیگر و کارگردان)، میشل بوژانه (طنزپرداز)، دومینیک بسنیار (تهیه‌کننده)، سیریل هانونا و میتنا بیرابن (مجری) دیده می‌شود.

در طومار آنها آمده است «فرانسه در طول تاریخ، اولین و پیشروترین در تجسم خواست مردم بوده است: آزادی، ‌ برابری، برادری. اما آنچه شنبه رخ داد، نفی این شعارها بود. آزادی به ویژه حق آزادی بیان، همان چیزی است که عمده جلیقه‌زردها خواهان استفاده از آن هستند. اما زمانی که سرکوب و تجاوز آغاز می‌شود، آزادی متوقف می‌شود».

آنها نمونه‌هایی از سرکوب و تجاوز را که از سوی جلیقه‌زردها بروز کرده، برشمرده‌اند: «ایجاد مزاحمت برای کاسب‌ها و مغازه‌داران، راه‌بندان و ممانعت از عبور و مرور اهالی شهر و ایجاد زحمت برای سایرین» و سپس از مواردی چون «تخریب اموال عمومی، صدمه زدن به اموال مردم، تهاجم فیزیکی علیه پلیس و اهانت به نمادهای اصلی جمهوری مانند مشعل سرباز گمنام» ابراز تأسف کردند.

امضا کننده تأکیده کرده‌اند «این وضعیت باید تمام شود و گفتگوها آغاز شود» زیرا هر چه زمان می‌گذرد، شکاف میان جلیقه‌زردها و مسئولان بیشتر می‌شود. آنها در نهایت خواستار «احترام به کسانی که زندگی سختی دارند، ‌ احترام به مقامات منتخب و احترام به بنیان‌های جمهوری و ارزش‌های آن» شده‌اند.

برنادرد هنری لِوی فیلسوف و نویسنده فرانسوی از امضاکنندگان طومار دعوت به آرامش است.

 

استفان بِرن مجری فرانسوی خواهان بازگشت به گفتگو شد.

 

تیری لرمیت، بازیگر فرانسوی بر لزوم پایان‌دادن به درگیری‌ها تأکید کرد.

 

امضای میشل بوژانه هنرمند طنزپرداز نیز پای نامه ۱۷۵ امضایی دیده می‌شود.

 

دومینیک بسنیار تهیه‌کننده فرانسوی مخالف گسترش تظاهرات جلیقه‌زردها است.

 

هانونا و بیرابن از مجریان مشهور فرانسوی نیز از مخالفان تداوم اعتراضات جلیقه‌زردها هستند.

جلیقه‌زردها به دلیل فقدان رهبری واحد امکان مدیریت تظاهرات را از دست دادند و عده‌ای از هرج‌ومرج‌طلبان نیز به صف آنان پیوستند که نتیجه آن تخریب آثار هنری و مغازه‌های شخصی بود. این مسأله یکی از دلایل هشیارشدن هنرمندان نسبت به پیامدهای گسترش تظاهرات بود.

اثری که سنگ‌ها و دیوارنوشته‌های جلیقه‌زردها بر برج پیروزی و نمایشگاه هنری آن گذاشته، برخی وطن‌دوستان و هنرمندان را نسبت به جهت‌گیری و اهداف جلیقه‌زردها نگران کرده است.

با این حال تعدادی دیگر از هنرمندان فرانسوی نیز از تظاهرات جلیقه‌زردها حمایت کردند. برخی از آنها در یک توییت حمایت خود را ابراز کردند، برخی دیگر با جلیقه زرد عکس انداختند و دست‌کم یکی از آنها در تظاهراتِ جلیقه‌زردها شرکت کرده است.

بریژیت باردوت (بازیگر و خواننده) و میشل پولنارف (خواننده و آهنگساز) از تظاهرات جلیقه‌زردها حمایت کرده‌اند. پولنارف نوشت 
«من فقط می‌توانم برای آنها ترانه‌ای بخوانم تا مشکلاتشان را فراموش کنند. نمی‌دانم چکار می‌توانم برای آنها انجام دهد. حرکت شان کاملاً قابل درک است».

 

اوما تورمن مدل و بازیگر فرانسوی تصویر خود را در میان جلیقه‌زردها در صفحه اینستاگرام منتشر کرد.

 

دوکرت از بازیگران فرانسوی حامی جنبش جلیقه‌زردها است.

 

نشریات فرانسوی نوشته‌اند آلن دوباسک (طنزپرداز) و پیِر پرِت و کاریس (خواننده) از حامیان جنبش  جلیقه‌زردها هستند با این حال ویدئویی از دوباسک منتشر شده که او را در حال انتقاد از یک جلیقه‌زرد نشان می‌دهد.

 

اما در کنار همه این سلبریتی‌ها دو بازیگر فرانسوی که در تظاهرات سبزها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی مشارکت کرده بودند، تصویرشان به عنوان شرکت در تظاهرات جلیقه‌زردها در خبرگزاری‌های فارسی و عربی منتشر شد! ژولیت بینوش و ماریون کورتیار

واقعیت این است که بینوش و کورتیار در تظاهرات جلیقه‌زردها شرکت نکرده‌اند.
ژولیت بینوش در صفحه اینستاگرامش در توضیح عکس نوشته است «ما امروز عصر تنها ۲۵ هزار نفر در پاریس بودیم و ۱۷۵ هزار در فرانسه. این خیلی کم است. گرم‌شدن زمین اول از همه اقشار فقیر را در خطر قرار می‌دهد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار