رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واکنش محسن هاشمی به تحریف تاریخ درباره پدرش/واکنش یک نماینده به ثبت‌نام‌های اخیر ۲ خودروساز /موافقت روحانی با فروش یکی از سفارتخانه‌های ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۹۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰ 22 December 2018
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
۹۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان هنوز گاز ندارند

امام جمعه موقت زاهدان:چرا با وجود اینکه می‌گویند گاز به این استان آمده، اما ۹۰ درصد از مردم هنوز بدون گاز هستند و برای زاهدان هنوز هیچ خدمتی در این زمینه نشده است. امیدواریم مسوولین و نمایندگان مسئله گاز رسانی به طور جدی پیگیری کرده و همچنین مشکل مربوط به مدارس غیراستاندارد را نیز برطرف کنند.
 
هاشم‌زایی: باید درخانه به دنبال نفوذی‌ها بگردیم

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید نفوذ را در جامعه بهتر تعریف کنیم، چرا که امروز اکثر ما فکر می‌کنیم که نفوذی کسی است که با شمشیر روبه‌روی ما می‌ایستد در حالی که نفوذی با چهره خودی جلو می‌آید. از نظر بنده نیرو‌های امنیتی باید در جست‌وجوی نفوذی‌ها طیف گسترده‌تری را مدنظر قرار دهند و در خانه به دنبال نفوذی‌ها باشد. در بعضی از تصمیمات خلق‌الساعه در زمینه‌ی مسائل مختلف نفوذی‌ها نقش دارند. بعضی از تصمیمات ممکن است از روی ناپختگی باشد، اما بعضی دیگر به دنبال نفوذ جریان‌های نفوذی است.
 
بانک‌ها در حال صاحب شدن ۲۵۰ کارخانه مازندران

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران از افزایش بدهکاری واحد‌های صنعتی به بانک‌ها خبر داد و گفت:تعداد ۱۶۸ واحد صنعتی استان خصوصا در شهرستان ساری درگذشته به تصرف بانک‌ها در آمده است. متاسفانه حدود ۲۵۰ واحد صنعتی دیگر بر اثر سومدیریت در تسهیل و رفع موانع تولید در حال تصرف شدن توسط بانک‌ها هستند.
 
چه کسی هزینه میلیاردی مستند «هاشمی زنده است» را پرداخته؟

محمد هاشمی:در این فیلم که عنوانش «هاشمی زنده است» و برگرفته از سخن امام خمینی (ره) بود، ابتدا حضور مرحوم آیت‌الله هاشمی در همه صحنه‌های انقلابی و اعتماد مردم و امام راحل به ایشان را نشان می‌داد، اما در مرحله بعد وارد دوران دولت سازندگی می‌شد و تحلیلی ارائه می‌داد که انحراف انقلاب از همین زمان در کشور شروع شد و بعد در دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی هم همین انحراف ادامه پیدا کرد؛ در پایان این فیلم هم نتیجه می‌گیرد که ریل انحراف از انقلاب را هاشمی رفسنجانی پایه‌گذاری کرد و بنابراین هاشمی زنده است، چون انحراف زنده است. این از آخرین نمونه‌های تخریب شخصیت یار و یاور امام خمینی (ره) است؛ و البته تمسخر کلام امام خمینی (ره) هم هست. من به سازندگان این فیلم که ادعا می‌کردند ۳-۲ دانشجوی ساده هستند گفتم این فیلم قطعاً بالای چند میلیارد تومان هزینه داشته و باید پرسید که این هزینه از کجا تأمین شده است؟ قطعاً جریانی پشت این قضیه است که به‌دنبال تخریب اندیشه و تفکر هاشمی است؛ اینان می‌خواهند در سال‌های بعد، بلایی که با نام هاشمی به سرشان آمد و توسط مردم کنار گذاشته شدند، دیگر بر سرشان نیاید و لذا تخریب اندیشه و شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شدت بخشیده‌اند.

تجمع دانشجویان مقابل مجلس در اعتراض به نماینده سراوان

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران ظهر امروز در اعتراض به رفتار حاشیه‌ساز و نامناسب نماینده سراوان با کارمند گمرک، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران ظهر امروز (‌یکم دی‌ماه 1997) در اعتراض به رفتار حاشیه‌ساز و نامناسب نماینده سراوان با کارمند گمرک، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.دانشجویان تجمع‌کننده با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته هایی خواستار برخورد قانونی با نماینده سراوان شده و از این نماینده هم خواستند تا هرچه سریع‌تر استعفا دهد.تجمع کنندگان همچنین با سردادن شعارهایی حمایت خود را از کارمند گمرک اعلام کردند.لازم به ذکر است، روز گذشته هم جمعی از دانشجویان در برخی شهرهای کشور بعد از نماز جمعه در همین رابطه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

سیف به عادل‌آذر نامه زد

رییس دیوان محاسبات گفت، ولی الله سیف رییس سابق بانک مرکزی نامه‌ای به او برای اعاده رسیدگی پرونده اش نوشته و قرار است مدارک و مستندات خود را ارائه دهد تا برای رسیدگی در اختیار حاکم شرع قرار گیرد. عادل آذر روز شنبه در گفت: وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت حکم، ولی الله سیف رییس کل سابق بانک مرکزی اظهار داشت: حکم ایشان به صورت قطعی به ایشان اعلام شده، ولی وی قانونا می‌تواند یک بار تقاضای اعاده رسیدگی کند. وی درباره حکم تجدید نظر سیف گفت: تجدید نظر سیف قبول نشده، چون اگر تجدید نظر وی قبول می‌شد رای در مورد وی قطعی نمی‌شد، ولی هم اکنون رای تجدید نظر وی قطعی شده است. رییس دیوان محاسبات اظهار داشت: هم اکنون سیف نامه‌ای به بنده به عنوان رییس دیوان محاسبات نوشته و اعلام کرد که مدارک و مستنداتی دارم که نشان بیگناهی وی است. عادل آذر اضافه کرد: حکم کنونی سیف بابت عدم همکاری با دیوان محاسبات است.
 
موافقت روحانی با فروش یکی از سفارتخانه‌های ایران

پس از پیشنهاد هفتم فروردین ماه امسال وزارت خارجه به کمیسیون لوایح هیئت دولت برای فروش ساختمانی با ۴ هزار متر مربع عرصه و ۶۸۰ متر مربع اعیانی در منطقه Dnise Pritt شهر نایروبی کشور کنیا که پیش از این به عنوان سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت، حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور طی روز‌های اخیر این پیشنهاد را به استناد ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی، مورد تایید قرار داده است.
 
اپوزیسیونی که درد عدالت ندارد، چگونه می‌تواند ملجأ مردم باشد؟

یک استاد جامعه‌شناسی با اشاره به این‌که «مطالبه مردم عدالت اجتماعی است»، گفت: این مطالبه موجب نمی‌شود مردم به آمریکا و نظام سرمایه‌داری پناه ببرند. اپوزیسیونی هم که داخل نظام سرمایه‌داری نشسته و درد عدالت ندارد، چگونه می‌تواند ملجأ و نقطه اتکای مردم باشد؟ عماد افروغ در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه با وجود همه مشکلات اقتصادی، به مسیری که آمریکا می‌خواست یعنی تقابل با حکومت پیش نرفت؟ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد که با افزایش تهدید‌ها و تحریم ها، وحدت درونی افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر مادامی که این تهدید‌ها برقرار است، اختلافات و تنش‌ها ولو در کوتاه مدت داخل پرانتز گذاشته می‌شود. وی با اشاره به این‌که «مردم ما آنقدر عاقل و آگاه هستند که از فرط بی‌عدالتی و نارضایتی اقتصادی اجتناب پذیر، به نظام سرمایه‌داری ذاتاً نابرابر پناه نبرند»، اظهار کرد: روشنفکران، نخبگان و خبرنگاران به نمایندگی از جامعه توقعات مردم وتکالیف دولت را گوشزد کرده وشعار هم نوایی و هم دردی با مردم وتعدیل شکاف‌های درآمدی را سر دهند. این تحلیلگر مسائل اجتماعی معتقد است که علل کاهش اعتماد مردم روشن است، اما جامعه هم وظایف اخلاقی دارد و نباید خودخواهانه عمل کرده و به فکر منافع کوتاه مدت خود باشد و از مصالح ملی غافل شود. مردم می‌توانند با رفتار‌های سالم خود، فشار را برحکمرانان بیشتر کنند.

مجلسی‌ها از نماینده سراوان شکایت کردند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌ دنبال شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس، پرونده محمدباسط درازهی، نماینده سراوان به‌هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد.به گزارش فارس؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرامی خود از پیگیری شکایت از نماینده سراوان خبر داد.وی نوشت: «به‌ دنبال شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس، پرونده محمدباسط درازهی، نماینده سراوان به‌هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد. رفتار ناشایست نماینده سراوان با کارمند وظیفه‌شناس گمرک، سبب تضعیف جایگاه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی شد. موضوع برخورد ناشایست نماینده سراوان را تا تعیین تکلیف نهایی، پیگیری می‌کنم».علی‌رضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به خبر منتشر شده درباره مختومه شدن پرونده نماینده سروان گفت: اصلا هیات نظارت جلسه‌ای نداشته است که نتیجه آن مختومه شدن پرونده نماینده سراوان باشد.وی افزود: قرار بود در روز سه‌شنبه گذشته هیات نظارت جلسه‌ای را برگزار کند که این اتفاق رخ نداد همان روز چند بار با دبیر هیات تماس گرفتم و منتظر اعلام زمان برگزاری جلسه بودم تا ۸:۳۰ شب در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، اما خبری از برگزاری جلسه نبود. در چنین شرایطی چه‌طور می‌گویند پرونده مختومه شده است.این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: از طرف دیگر نیز برخی از نمایندگان شکایتی از نماینده سروان به هیات داده‌اند که قرار است در مورد آن نیز تشکیل جلسه دهیم. برخی از دوستان می‌خواهند این موضوع هر چه زودتر این موضوع حل شود که ما در آن مشکلی نمی‌بینیم اما حرف‌مان آن است که باید جلسه تشکیل شود و بعد نتیجه آن اعلام شود.

کرباسچی: سر آقازاده‌ها را باید برید!

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با بیانی طنزآمیز درباره‌ی بکارگیری آقازاده‌ها در پست‌های دولتی گفت: به نظرم سر آقازاده‌ها را باید لب باغچه گذاشت و برید؛ مثل کاری که حضرت ابراهیم می‌خواست بکند! آقای کرباسچی گفت: «من که خودم آقازاده ندارم و سه دختر دارم که در حد شما هم فعال نیستند و خانه‌دارند، ولی نمی‌شود بیش از حد حساسیت‌ها را برانگیخت، هر کسی را آقازاده نامید و از حق برخورداری از روال عادی کار و زندگی محروم کرد. بالاخره اگر بخواهیم مطلق نگاه کنیم هرکسی پدری دارد که او را آقا می‌داند و خودش را آقازاده. البته اگر کسی با رانت سمتی بگیرد، مثلا پسر وزیری باشد که پدرش آن را بر سر فلان پست بگذارد، این خلاف است؛ یا مثلا بخواهد به وزیر یا شهردار باج دهد خلاف است، یا اگر نماینده‌ای در قبال رأی به وزیر یا مطلبی متوقع انتصاب فرزند، همشهری، هم محلی باشد، خلاف است». وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیت‌هایی که از طرف افکار عمومی نسبت به پست‌های مدیریتی آقازاده‌ها ایجاد شده است برخی معتقدند بهتر است که آقازاده‌ها حتی در صورت لیاقت برای چند سالی از این گونه فعالیت‌ها بپرهیزند، گفت: نه! من معتقدم اگر کسی لیاقت دارد و می‌تواند گرهی از کار‌های اجرائی و مدیریتی را بگشاید نباید از جوسازی‌ها نگران بود. اگر کاری واقعا درست و قابل دفاع است باید ایستاد و دفاع کرد. کرباسچی ادامه داد: مثلا فرزندان بزرگوار مطهری و هاشمی را مردم انتخاب کرده‌اند و از انتخاب خود هم دفاع می‌کنند. حتما عملکرد علی مطهری و محسن هاشمی هم برای همه‌ی انتخاب کنندگان افتخاری است؛ روزی اگر امثال فرزندان شهید بهشتی هم برای سمتی مطرح باشند همینطور است.
 
واکنش بعیدی‌نژاد به قطعنامه شورای امنیت درباره یمن

سفیر ایران در لندن در واکنش به قطعنامه شورای امنیت درباره یمن، آن را شکست ائتلاف آمریکا، عربستان و امارات در طرح اتهام بی‌اساس به ایران مبنی بر انتقال موشک به یمن توصیف کرد. حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره یمن در صفحه توئیترش نوشت: «بعد از چند روز مذاکره طولانی بین اعضای شورای امنیت و کشور‌های ذیربط، شورای امنیت پس از سه سال قطعنامه جدیدی را پیرامون یمن به تصویب رسانید که ضمن تایید اقدامات مورد توافق در استکهلم، دبیرکل سازمان ملل را مامور اتخاذ اقدامات لازم برای نظارت بر آتش بس در بندر الحدیده کرده است.» وی افزود: «دو تحول سیاسی مهم در قطعنامه یکی شکست ائتلاف آمریکا، عربستان و امارات در درج اتهام بی اساس انتقال موشک‌های ایران به یمن بود که با پویایی دیپلماسی ایران در همکاری با اعضای شورا به شکست انجامید و دوم هم اصرار آن‌ها در حذف پیشنهاد انگلیس در مورد شناسایی عوامل فاجعه انسانی در یمن بود.»

درخواست نیم‌میلیارد دلاری سازمان غذا و‌ دارو

رییس سازمان غذا و دارو گفت: هر چه سریع‌تر ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های پخش قرار گیرد تا بتواند عقب ماندگی‌های این حوزه را جبران کند. تمامی این مبلغ برای پرداخت مطالبات شرکت‌هایی دارویی و تجهیزات پزشکی صرف خواهد شد و به هیچ بخش دیگری اختصاص داده نخواهد شد. خوشبختانه امروز تعداد کمبودهای دارویی کمتر از تعداد انگشتان دست است/ ایسنا

واکنش یک نماینده به ثبت‌نام‌های اخیر ۲ خودروساز

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بهتر است تا سایپا و ایران خودرو اول به تعهدات گذشته خود عمل کنند و پس از آن اقدام به ثبت‌نام‌های جدید کنند. خودرو سازان با اقدامات خود تعهداتی را مانند موسسات مالی و اعتباری به وجود می‌آورند، مشکل این موسسات در نهایت با هزینه از بیت‌المال حل شد؛همین مسئله نیز ممکن است در خودرو سازی‌ها به وجود بیاید و خودروسازی‌ها نتوانند به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند ./تسنیم

دلار اولین روز زمستان ۹۷ را با چه قیمتی آغاز کرد؟

در اولین روز هفته بازار ارز با نرخ ۹۹۹۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد . این قیمت اندکی کمتر از قیمت معامله این ارز در بازار طی روزهای پایانی هفته است. بر این اساس صرافان در حال حاضر بهای خرید هر دلار را ۹۹۵۰ تا ۹۹۷۰ تومان و بهای فروش ان را ۹۹۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. همچنین هر یورو برای خرید در صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۵۹۰ تومان و برای فروش ۱۱ هزار و ۶۴۰ تومان است./ایلنا

واکنش محسن هاشمی به تحریف تاریخ درباره پدرش

رئیس شورای شهر تهران درباره طرح برخی ادعاهای تاریخی در خصوص مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: اینطور تلقی نشود که ما تغییر کرده ایم و دیگر عملکرد خود در دهه های گذشته را قبول نداریم اما برای اینکه مسئولیت آن را نپذیریم، با طرح ادعاهای غیر مستند، می خواهم آن را به گردن فرد دیگری مانند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بیاندازیم. دستکاری در تاریخ و روایت های مجعول و بی پشتوانه، اگرچه ممکن است برای برخی محبوبیت های کوتاه مدت را به همراه داشته باشد اما در کلان به انقلاب و جامعه و قضاوت نسل های آینده آسیب می زند/ ایرنا

ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی است و این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی است. هنوز مستنداتی در این باره وجود ندارد اما کشور فرانسه این موضوع را پیگیری کرده است و هنوز به صورت مکتوب چیزی دریافت نکرده‌ایم./فارس

همه کسانی که موافق فیلتر تلگرام بودند تلگرام دارند

محمد کاظمی عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در اظهاراتی قابل توجه اعلام کرد: کمتر از یک درصد کاربرانی که قبل از فیلترینگ تلگرام در آن حضور داشتند، اکنون دیگر از آن استفاده نمی‌کنند؛ همه کسانی که موافق فیلتر تلگرام بودند از جمله نمایندگان اصولگرا اکنون همه تلگرام دارند و ما با آنها در این فضا در تماس هستیم. همه کسانی که موافق فیلتر تلگرام بودند از جمله نمایندگان اصولگرا همه تلگرام دارند و ما با آنها در این فضا در تماس هستیم

باید از فیلمبردار و کارمند گمرک تقدیر کرد

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: ماجرای برخورد غیراخلاقی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با یک کارمند گمرک، به جای آنکه برای مسئولین کشور اعم از نمایندگان مجلس، مدیران اجرائی و سایر صاحب منصبان نظام جمهوری اسلامی زنگ خطر را به صدا در آورد، متأسفانه به وسیله‌ای برای دامن زدن به مسائل مذهبی و قومی تبدیل شده است. در شرایط خاص و حساس کنونی کشور عمده کردن اختلافات، از هر نوع و جنس که باشد به ویژه اختلافات مذهبی و قومی، خواست دشمن است و سود آن مستقیماً به جیب کسانی می‌رود که اگر به قدرت برسند نه به ایران رحم می‌کنند، نه به اسلام و نه به اقوام. راه حل مشکلی که نماینده سراوان ایجاد کرده این است که اولاً همکارانش در مجلس به ویژه رئیس و هیأت رئیسه مجلس اصول قانون اساسی، قانون شهروندی و آئین نامه خود مجلس را برایش بخوانند و توضیح بدهند و به او بگویند به حقوق قانونی که دارد قانع باشد و در رفتار خود با مردم تجدیدنظر کند، ثانیاً کارمندی که زیر بار حرف زور نرفت و فیلمبردار صحنه را که موجب این تنبه شد تشویق کنند و ثالثاً از وزیر اقتصاد در برابرتهدید استیضاح به خاطر این موضوع حمایت نمایند. این ماجرا اگر این چنین به پایان برسد، درسی خواهد شد برای تمام مسئولین و مقامات که حد خود را بشناسند و بر موازین اخلاق حرکت کنند ومردم را ولی نعمت خود بدانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :