رئیس میراث فرهنگی:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز می گوید: مسیر گردشگری قلعه تاریخی روستای سریزد بخش مرکزی این شهرستان مرمت و بازسازی شد.
کد خبر: ۶۹۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 24 December 2018

الهام جلوداری بدون اشاره به بودجه هزینه شده افزود: این عملیات شامل زیرسازی، تسطیح و سنگ‌فرش مسیر بود که به مدت 2 ماه انجام شد.
وی ادامه داد: این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت و متعلق به قبل از اسلام و از بناهای دوره ساسانی است و محل ذخیره‌ سازی غلات، مواد غذایی و حتی برای نگهداری پول، طلا و زیورآلات روستائیان در مواقع هجوم و غارت راهزنان بود.
این مسئول خاطرنشان کرد: قلعه سریزد مهریز سه‌طبقه دارد و مصالح مورداستفاده در آن خشت و گل، آجر و گچ است و تزئیناتی شامل کادربندی و شومینه سازی دارد.
جلوداری یادآور شد: این اثر 27 خرداد 1354 با شماره 1084 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی مهریز تصریح کرد: 40 اثر تاریخی در سال 1396 با صرف 10 میلیارد ریال بودجه استانی مرمت و بهسازی شد.
جلوداری تصریح کرد: مهمترین این بناها شامل باغ پهلوان پور، بافت تاریخی و مجموعه مهرپادین، قلعه باغ دهوک، خانه اخوان و قلعه دهستان بهادران است.
مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.
سنگ‌تراشی، چاقوسازی و ترکه‌بافی از جمله صنایع‌دستی مهریز است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، علم برداری و جوش دوره امسال نیز در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت خواهد شد.
مهمترین روستاهای هدف گردشگری منطقه شامل هرفته، بنادک سادات ، منشاد و مدوار و روستاهای نمونه گردشگری منطقه شامل ارنان و سریزد است.
در سال 1396 ، 50 هزار گردشگر داخلی و خارجی از آثار و بناهای تاریخی منطقه دیدن کردند که از این تعداد پنج هزار نفر از گردشگر ان اروپایی بودند که از قلعه زین الدین، باغ پهلوان پور و مجموعه سر یزد بازدید کردند.
مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند 55 هزار نفر جمعیت دارد.
مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
روستای سر یزد با یک هزار نفر جمعیت در 10 کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار