برخلاف تصور بعضی‌ها که فکر می‌کنند زمستان فصل سفر نیست اتفاقا این فصل برای سفر خیلی هم مناسب است به شرط این‌که بدانیم به کجاها برویم و مقاصد گردشگری در زمستان را بشناسیم.
کد خبر: ۶۹۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 29 December 2018

تابناک فارس به نقل از دولت آنلاین:خلاف تصور بعضی‌ها که فکر می‌کنند زمستان فصل سفر نیست اتفاقا این فصل برای سفر خیلی هم مناسب است به شرط این‌که بدانیم به کجاها برویم و مقاصد گردشگری در زمستان را بشناسیم. در این مطلب با بهترین مقصدها برای سفر زمستانی آشنا می‌شوید:

 

جزیره هنگام

یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . جزیره هنگام با آبادی های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است . این جزیره 33/6 کیلومترمربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است . فاصله آن تا بندرعباس حدود 43 مایل دریایی و تا شهر قشم حدود 29 مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با 106 متر ارتفاع است .

 

پیست اسکی پیام، آذربایجان شرقی

از تبریز که به سمت مرند حرکت کنید، بعد از طی حدود 20 کیلومتر به روستای زیبا و پلکانی «یام» می‌رسید که در دامنه کوه «می شو» قرار دارد. روبه‌روی این روستا، پیست اسکی «پیام» قرار دارد که این پیست اسکی از قدیمی ترین پیست های اسکی ایران‌به‌شمار می‌رود و فقط سه روز آخر هفته باز است.در این پیست شما می توانید وسایل اسکی را کرایه بگیرید، سوار تله سیژ شوید و از امکانات آن مثل بوفه و پارکینگ و سرویس بهداشتی استفاده کنید. ناگفته نماند که این مجموعه، یک پیست اسکی نیز مخصوص حرفه ای ها دارد.

 

قره کلیسا،آذربایجان غربی

آیا می دانستید یکی از قدیمی ترین کلیساها در سراسر جهان در ایران قرار دارد؟ در 40 کیلومتری شهر ماکو، کلیسایی است که گفته می شود به صورت اورجینال، توسط حواریون حضرت عیسی (ع) ساخته شده و هنوز بعد از صدها سال قرص و محکم پابرجاست. اگر مسیحی هستید که تکلیف‌تان معلوم است، اما اگر مسلمان هستید نیز توصیه می کنیم به هیچ وجه تجربه حضور در این بنای مقدس تاریخی را از دست ندهید. برای رسیدن به این کلیسای سنگی و فوق العاده زیبا باید از تبریز به سمت مرند حرکت کنید و بعد از 70 کیلومتر به «شوط» برسید. بعد از اینکه به «شوط» رسیدید، وارد جاده سمت چپ می شوید و کمی بعد از اینکه 40 کیلومتر را طی کردید، چشم‌تان به جمال قره کلیسا روشن می شود.

 

آبگرم معدنی، اردبیل

مگر می‌شود به اردبیل سفر كنید و به چشمه‌های آب‌معدنی آنجا نروید. شما تا گردن در آب گرم فرورفته‌اید و دانه‌های برف مشغول باریدن هستند؛ این تصور، خیلی‌ها را مجاب می کند تا در زمستان نیز عازم شهر سرعین در استان اردبیل شوند.

 

البته آن هایی که‌به‌تازگی به سرعین رفته‌اند، می‌دانند که اطراف بسیاری از چشمه‌ها فضای مسقفی ساخته شده و مانند استخرهای مدرن، همیشه می توان از آن استفاده کرد اما کسانی هستند که به همین میزان طبیعی بودن کار قد نمی دهند و می خواهند از چشمه های سرباز استفاده کنند.

 

دریاچه زریوار،کردستان

یکی از جاذبه های شناخته شده کردستان که سال‌هاست گردشگران را در زمستان های همیشه برفی آن جذب می کند، دریاچه زریوار است. این دریاچه تا قبل از توسعه شهر مریوان چند کیلومتری با شهر فاصله داشت، اما حالا به آن چسبیده است. در زمستان تمام سطح دریاچه یخ می زند اما حواس‌تان باشد که به استحکام این لایه اطمینانی نیست و توصیه ما این است که از دور لذت ببرید، زیرا در صورتی که خدایی نکرده یخ زیر پای‌تان بشکند، آن وقت نباید انتظار کمک زیادی را داشته باشید.

 

آبشار پریشان، کرمانشاه

این روستا در یکی از سردسیرترین نقاط استان كرمانشاه قرار دارد، پس طبیعی است که برای رسیدن به آن باید تمامی تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید. برای تماشای این آبشار یخ زده باید به روستای «چرمه‌علیا» در 23 کیلومتری شمال شرق سنقر در جاده سنقر به قروه بروید. فراموش نکنید اگر بخواهید بی هوا و بدون تدارک کافی خودتان را به جاده‌های این منطقه بسپارید، جان‌تان پای خودتان است.

 

جزیره آشوراده و منطقه گمیشان، گلستان

در زمستان شما می توانید انواع اقلیم ها را در گلستان تجربه کنید؛ از کوهستان های مرتفع گرفته تا مناطق کویری. در میان همه این ها، توصیه ما به شما سفر به جزیره آشوراده و تماشای اسب های زیبا و آزاد در آن جزیره است. برای این کار باید تشریف ببرید اسکله بندرترکمن و از آنجا با قایق به مقصد این جزیره حرکت کنید. تماشای چادرهای عشایر و زندگی سنتی آنان نیز در منطقه «گمیشان» در نزدیکی بندرترکمن، خالی از لطف نیست.

 

روستای شیخ موسی، مازندران

روستای شیخ موسی، در اصل به عنوان ییلاق مازنی‌ها، به‌خصوص دوستان مقیم بابل و اطراف آن شناخته می شود اما سفر به آن در زمستان نیز خالی از لطف نیست. برای رسیدن به این روستا باید از شهر بابل به سمت گلوگاه حرکت کنید و پس از رسیدن به گلوگاه 20 کیلومتر دیگر نیز در جاده گلوگاه برانید تا به روستای شیخ موسی برسید. در این روستا علاوه بر زیارت امامزاده و استفاده از مناظر بکر برفی، می توانید از چند آبشار یخ زده در اطراف شهر نیز سیاحتی به عمل آورید.

 

آبگرم می اندشت، خراسان شمالی

نسبت به همتایانش در سرعین از شهرت بسیار کمتری برخوردار است و همین مهجورتر بودن، باعث شده تا از گزند تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند. در آب و هوای سرد زمستان خراسان شمالی، آب‌تنی کردن در چشمه آب گرم ایوب پیامبر (ع) صفای بسیاری دارد. برای رسیدن به این چشمه، باید از بجنورد به سمت گیفان حرکت کنید. در فاصله حدود 95 کیلومتری بجنورد در شمال روستای «حاجی عبدالوهاب» این چشمه آب گرم در خدمت شماست. علت نام‌گذاری آن‌نیز به‌آنجا باز می گردد که اهالی اعتقاد دارند مقبره ای که در کنار این چشمه قراردارد، متعلق به حضرت ایوب (ع) است.

 

فردوس و بشرویه،خراسان جنوبی

وارد مرزهای خراسان جنوبی که بشوید، کم کم اقلیم کویری ایران روی ماهش را به شما نشان می‌دهد. در این بین شاید زیباترین کویرهای خراسان جنوبی متعلق به این دو شهرستان باشد. فردوس در 200 کیلومتری بیرجند و بشرویه در 120 کیلومتری طبس واقع شده‌است . در فردوس می توانید دیداری به یاد ماندنی با جمعی از بهترین انارهای ایران داشته باشید و در بشرویه ‌نیز تا دل‌تان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف وجود دارد. فقط بدانید که سفر کردن به کویر نیز مثل سفر به کوهستان، چالش های خودش را دارد و باید برای آن،تدارک مفصلی ببینید.

 

جنگل حرا، سیستان و بلوچستان

این جنگل در اطراف رودخانه فصلی باهو کلات و خورباهو قرار دارد؛ یک رودخانه آب شیرین که به دریای عمان می ریزد. در این رودخانه می توانید با «گاندو» تمساح خجالتی و بانمک ‌نیز ملاقاتی داشته باشید. فقط حواس‌تان باشد ملاقات به همان بیرون آب ختم شود. چون در غیراین‌صورت غذای چند روز گاندوها را تامین خواهید کرد.

 

بندر سیراف، بوشهر

زمستان یكی از بهترین زمان‌ها برای سفر به خلیج‌فارس است. اگر به خلیج همیشه فارس سفر كردید، بندر افسانه ای سیراف را از دست ندهید. در زمان‌های قدیم سیراف، شهری فوق العاده پررونق و آباد با عمارت های باشکوه و نقطه آغاز راه ابریشم بوده است. متاسفانه این شهر صدها سال قبل بر اثر زلزله ویران شد اما هنوز می توانید آثار بسیاری از جمله قلعه، مسجد و گورستان را از لا به لای کتاب خاک خورده تاریخ آن بیرون بکشید. برای رفتن به آن ‌نیز باید از بوشهر به سمت خورموج، از خورموج به کنگان و از کنگان به سمت سیراف بروید.

 

شوش و زیگورات چغازنبیل، خوزستان

زمستان در استان خوزستان راه بروید و از آب و هوای فوق العاده آن لذت ببرید که از چند ماه دیگر جایش را به گرمای بالای 50 درجه می دهد. اما اگر خواستید در کنار راه رفتن سری ‌نیز به اماکن تاریخی بزنید، توصیه می کنیم بناهای چندهزار ساله شهر شوش را از دست ندهید. کاخ آپادانا، تپه آکروپل، کاخ شاوور و مقبره حضرت دانیال (ع)‌و زیگورات (نوعی معبد) سه هزار و 300 ساله چغازنبیل ‌ در 15 کیلومتری شهرشوش قرار دارد که مورد علاقه دوستداران تایخ است.

 

دریاچه مهارلو، فارس

تخت جمشید و پاسارگاد را بگذارید برای فصل های دیگر! دریاچه مهارلوی استان فارس در زمستان، یکی از زیباترین مناظر ایران را خلق می کند. البته این دریاچه ‌نیز مثل دریاچه ارومیه، این روزها حال و روز خوبی ندارد اما در این موقع سال همچنان مناظر فوق العاده ای خلق می‌کند. برای رفتن به این دریاچه کافی است از شیراز به سمت سروستان حرکت کنید و پس از 50 کیلومتر این دریاچه با گونه های مختلف پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی زیبای اطراف آن پذیرای شماست.

 

کویر لوت، کرمان

کویر، ظهرهای فوق العاده گرمی دارد و شب ها به قدری سرد می شود که امکان گذراندن شب در کمپ‌های غیرحرفه ای در آن وجود ندارد. برای رسیدن به این کویر باید چند اقلیم آب و هوایی را پشت سر بگذارید. ابتدا باید از شهر سرسبز ماهان راه بیفتید و وارد یک جاده کوهستانی شوید. جالب اینجاست که چند 10کیلومتر کنار کویر لوت، قبل از کویر به یک منطقه زمستانی و برفی به نام سیرج می رسید، بعد از آن باید به سمت گرم ترین نقطه جهان یعنی شهداد حرکت کنید وسپس کویر لوت در خدمت شماست.

 

رباط نوسریزد

رباط نو سریزد که در شمالی ترین قسمت روستا واقعه، دارای یک پلان مستطیل شکل به ابعاد ۳۵ ×۲۰ متره که قدمتش به دوران صفویه بر میگرده . رباط نو ، عمدتاً از آجر ساخته شده. در بالای سردر ورودی رباط ،اطاقی در نظر گرفته شده که به عنوان دیده بانی کاربرد داشته و در وهله ی دوم به عنوان اعیانی نشین از آن استفاده می شده. پیرامون حیاط، رواق ها و اطاق هایی جهت استراحت افراد در نظر گرفته شده.این رباط با گذشت سالیان سال هنوز سالم و پابرجاست و امروزه به عنوان رستوران و سالن برگزاری مجالس کاربرد دارد.

 

 

برچسب ها: زمستان ، مسافرت ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار