در حاشیه نشست شناسایی گلوگاه های حمل و نقل ریلی محمولات فولادی خوزستان:
درویش زاده صرفه جویی در مصرف سوخت را از مهمترین مزیت شبکه ریلی دانست و گفت: در همین راستا گروه های فولاد شادگان و روهینا در دزفول نیز در آینده ای نزدیک برای دستیابی به حمل محصولات و تامین مواد اولیه به شبکه ریلی متصل می شوند.
کد خبر: ۶۹۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 31 December 2018

عبدالکریم درویش زاده در حاشیه نشست شناسایی گلوگاه‌ های حمل و نقل ریلی محمولات فولادی خوزستان بیان کرد:در بندهای 24 و 25 سیاست های کلی نظام به ایجاد مزیت رقابتی برای راه آهن و اتصال آن به مراکز عمده بار در جهت توسعه کریدورهای ترانزیتی اشاره شده است.

به گزارش"تابناک" وی گفت:حمل بار از طریق شبکه ریلی به عنوان یک صنعت قلمداد می شود که لازم است توجه بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به اینکه خوزستان از جمله استان هایی است که به واسطه گروه های مختلف فولادی و صنعتی می تواند در توسعه این صنعت نقش مهمی داشته باشد، افزود: شرکت فولاد خوزستان به این ظرفیت بسیار با ارزش که صرفه جویی و بهره وری اقتصادی را در پی دارد توجه خاصی دارد و این نشست نیز به منظور تسهیل در ارایه خدمات ریلی به این شرکت انجام شده است.

وی صرفه جویی در مصرف سوخت را از مهمترین مزیت شبکه ریلی دانست و گفت: در همین راستا گروه های فولاد شادگان و روهینا در دزفول نیز در آینده ای نزدیک برای دستیابی به حمل محصولات و تامین مواد اولیه به شبکه ریلی متصل می شوند.

درویش زاده اتصال ریلی مسجدسلیمان به اهواز را از برنامه ریزی راه آهن اعلام کرد و ادامه داد: این طرح با هدف دسترسی پتروشیمی در حال ساخت در این شهرستان و حمل و نقل مسافر از طریق خطوط ریلی مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه پروژه ریل باس اهواز را عاملی موثر برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در خوزستان با تکیه بر صنعت گردشگری دانست تا شهروندان با شرایطی بهتری به حمل و نقل ریلی دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در خصوص ارتقای ایستگاه های راه آهن مطالعات خوبی صورت گرفته تا با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد ریالی اهواز از ایستگاه هایی پیشرفته و به روز از نظر اسکان و جایگاه های تجاری برخوردار باشد.

درویش زاده گفت: به همین منظور شهرداری اهواز ساخت 13 ایستگاه جدید در این کلانشهر را متقبل شده تا به صورت شاتل مسافران جابجا شوند و علاوه بر این اگر تعداد ریل باس ها با ظرفیت هر کدام 300 نفر افزایش پیدا کنند برای نخستین بار است که در ایران حمل و نقل درون شهری توسط راه آهن انجام می شود.

بر اساس این گزارش ایستگاه مرکزی راه ‌آهن در اهواز به یک ایستگاه TOD (توسعه حمل و نقل محور) تبدیل خواهد شد تا در آن مجموعه های اقامتی، تفریحی و تجاری ایجاد شود.

همچنین سید مرتضی علی احمدی بیان داشت: دستورالعمل اجرایی قطار برنامه ای حد فاصل ایستگاه میا‌ن‌ دشت تا فولاد خوزستان با رویکرد کاهش زمان توقف و افزایش بهره‌ وری درقالب تعیین حدود اختیارات و مسئولیت‌ ها برنامه ریزی از10 دی جاری اجرایی می شود.

وی با تاکید بر رعایت توازن و تعادل در انتقال واگن از ایستگاه مبدا به شرکت فولاد خوزستان و برگشت، افزود: در این راستا بارگیری مطابق برنامه قطار برنامه ای در مبادی بارگیری از طرف فولاد خوزستان و تعهد شرکت گنجینه پردیس در زمینه تامین واگن مورد نیاز طبق برنامه آزمایشی لحاظ شده است.

مدیرکل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه فولاد خوزستان طبق روال گذشته اهتمام لازم نسبت به تعمیرات واگن‌ ها را به عمل می آورد، گفت: به منظور کاهش دغدغه مربوط به ارسال به موقع واگن‌ ها از فولاد خوزستان به مبادی بارگیری، راه آهن جنوب متعهد شده نسبت به ارایه خدمات شبانه روزی بابت تعمیرات جاری کل واگن ‌های لبه بلند طرف قرارداد فولاد خوزستان در ایستگاه میان ‌دشت اقدام کند.

علی احمدی افزود:براساس توافق صورت گرفته صدور بارنامه پس از تخلیه واگن توسط شرکت های مالک واگن برای تسریع دراعزام واگن ‌های خالی پیش از بازدید ایستگاه میان‌ دشت انجام می شود.

وی یکی از اقدامات اساسی با اجرای طرح قطار برنامه ای را به حداقل رساندن زمان توقف واگن خالی در ایستگاه میان‌ دشت توسط راه آهن جنوب دانست و گفت: اعزام قطارهای یک‌ دست از مبدا بارگیری برای تخلیه به منظور کاهش زمان مانور از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ساختار پست بازدید در تضمین سلامت واگن‌ ها توسط راه آهن جنوب و فولاد خوزستان و به حداقل رساندن واگن ‌های معیوب در تنظیم و اعزام قطار به سمت ایستگاه میاندشت و فولاد برای تخلیه از این پس با نظارت کامل و تقویت بیشتری انجام خواهد شد.

احمدی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد قطارهای برنامه ای باری و تمرکز بر رویکرد رفتار تجاری سازی در راه آهن افزود: راه آهن تلاش دارد ایجاد و توسعه اتصالات خطوط فرعی و صنعتی و تجاری را به مراکز عمده بار، به صورت مشارکتی و یا با اعمال تسهیلات تشویقی دنبال کند چرا که معتقد است افزایش سرعت بازرگانی و تجاری می تواند سهم حمل ریلی را در قبال حمل و نقل جاده ای افزایش دهد.

گفتنی است، اجرای طرح قطارهای برنامه ای به منظور برآورده کردن بخشی از درخواست شرکت فولاد خوزستان برای حمل بار به میزان 6میلیون تن انجام می شود.

در ادامه مرتضی جعفری  بیان کرد:این نشست با هدف تسهیل و اجرایی شدن قطار برنامه ای و به منظور تنظیم برنامه حمل ریلی مواد اولیه محمولات فولاد خوزستان از مبادی سنگان، چادرملو و چغارت به مقصد فولاد خوزستان برگزار شد.

وی ادامه داد: طرح نظام قطار برنامه ‌ای از تاریخ 10 دی ماه امسال به مدت 30 روز ، به صورت آزمایشی برگزار و در قالب چهار بخش برنامه محمولات، تعهدات 2 طرف در برنامه آزمایشی، بهبود دغدغه ها و نتیجه آزمایش مورد توافق و تصویب قرار گرفت.

وی گفت: برنامه محمولات ریلی فولاد خوزستان با تعهد و استمرار حداقل حمل بار روزانه 175 واگن به مقصد فولاد خوزستان است که به تفکیک مبادی ازمبدا چغارت و چادرملو معادل 130 واگن با زمان سیر11 روزه و نیز از مبدا سنگان 45 واگن با زمان سیر 13 روزه در مرحله آزمایشی انجام می شود.

جعفری افزود: طرح اجرایی قطار برنامه ای حد فاصل ایستگاه میا‌ن ‌دشت تا فولاد خوزستان با رویکرد کاهش زمان توقف و افزایش بهره‌ وری در قالب تعیین حدود اختیارات و مسئولیت ‌ها عملیاتی می شود.

گفتنی است، شرکت راه آهن کشور در راستای سیاست ‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب که 2بند آن به حمل و نقل ریلی اختصاص دارد در تلاش برای اتصال مراکز عمده بار به خطوط ریلی و افزایش حجم محموله های باری است که شرکت های فولادی در استان خوزستان از جمله این مراکز محسوب می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار