رئیس قوه قضاییه:
رئیس قوه قضاییه با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه عده ای چنین حادثه ای را اسباب تسویه حساب با برخی افراد قرار دهند، شایسته نیست و ما در رسیدگی های قضایی خود به این قبیل سر و صداها و جنجال های رسانه ای توجه نخواهیم کرد.
کد خبر: ۶۹۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 31 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر ضرورت پیگیری جدی، سریع و متقن حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دادستان تهران و با نظارت دادستان کل کشور افزود: نکته مهم این است که مسئولان باید در وقت خود به مشکلات توجه داشته باشند. گر چه ممکن است مشکلات در نهادی مانند دانشگاه آزاد متعدد باشد و از چشم مسئولان دور بماند اما واقعیت این است که برخی از امور قابل بازگشت نیست.

وی اضافه کرد: حسب برخی گزارش ها دانشجویان اعلام کرده اند که مکررا مشکلات به مسئولان دانشگاه تذکر داده شده بود. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، حتماً نیاز به پیگرد دارد. من از دادستان کل و دادستان تهران که دیروز وقت گذاشتند و در جمع دانشجویان دانشگاه حضور یافتند تشکر می کنم زیرا بسیار کار درست و پسندیده ای بود اما مهمتر از همه آن است که مطالبات را به صورت جدی پیگیری کنند و اگر کسی تعمدی در این حوادث داشته بررسی شود.

آملی لاریجانی افزود: برخی کوتاهی ها که مقدماتش در اختیار خود مسئولان است، به نحوی ممکن است عمد باشد. درست است که ممکن است کسی در خود واژگون شدن اتوبوس و جان باختن این عزیزان عمدی نداشته اما کوتاهی در برخی مسائل قابل پذیرش نیست؛ خصوصا اگر قبلا تذکر داده شده باشد. من همین جا از دادستان تهران و دادستان کل می خواهم که این قضیه را پیگیری جدی، سریع و متقن کنند.

* باید از تکرار این حوادث جلوگیری کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: باید از سر و صداهای رسانه ای هم احتراز کرد. زیرا عده ای دنبال اهداف سیاسی هستند و حالا چنین حادثه ای را عرصه تسویه حساب با برخی اشخاص می بینند که این واقعا ناشایست و ناپسند است. اینها ربطی به کار دستگاه قضایی ندارد. آنچه به ما مربوط می شود، رسیدگی عادلانه و تعقیب کسانی است که در این زمینه قصور یا تقصیر داشته اند.

وی افزود: علاوه بر این، تلاش ما در جهت پیشگیری از چنین حوادثی در آینده است و دادستان نیز از باب مدعی العموم باید به این موضوع ورود کند. واقعا بحث کوچکی نیست زیرا یکباره 10 خانواده به دلیل امری که به احتمال زیاد قابل اجتناب بوده، داغدار شده اند. چه نیازی است که نحوه رفت و آمدها در یک دانشگاه این گونه باشد؟

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که با تعقیب دادستان تهران، نظارت دادستان کل کشور و پیگیری خود مسئولان دانشگاه، کسانی که کوتاهی کرده اند و مقصرند به مجازات برسند و از تکرار حوادث مشابه در این دانشگاه یا هر جای دیگری پیشگیری شود.

* جریان فتنه 88 قابل تکرار است

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی، جریان فتنه سال 88 و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری آن سال به ویژه نهم دی را متضمن پیام ها و عبرت های فراوان دانست و گفت: این حوادث، صرفا جنبه تاریخی ندارد بلکه باید آن را در یک بستر مستمر و دائمی تحلیل کرد. جریان فتنه 88 قابل تکرار است. زیرا امروز هم، دشمن به میدان آمده، ابزار درونی کشور را به کار می گیرد، عده ای فریب می خورند یا تعمدا با دشمن همراهی می کنند و به این ترتیب ظرفیت تکرار چنین حوادثی همچنان وجود دارد.

* آمریکا در سال 88 فقط آشوبگران را «مردم» می دانست

آملی لاریجانی با اشاره به ابراز تمایل اوباما به نزدیک شدن به ایران و سپس، تغییر رویکردش پس از مشاهده حوادث سال 88، ادامه داد: به محض اینکه اوضاع را آشفته دیدند، ورق برگشت و به همراه وزیر خارجه خود، رئیس جمهوری فرانسه و برخی دیگر از سران کشورهای غربی، مدعی «حمایت از مردم ایران» شدند.

وی افزود: آنها آشوبگران را مردم می دانستند اما از نظرشان میلیون ها ایرانی بصیر که در دفاع از نظام و انقلاب خود قد علم کردند، جزء مردم نبودند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه عده ای نیز آب به آسیاب دشمن ریختند، یادآور شد: امروز نسبت به گذشته، دشمن ابزارهای متنوع تر و بیشتری دارد و هزینه های کلان تری می کند. بر این اساس ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند دشمن شناسی، فتنه شناسی و موقعیت شناسی هستیم تا با درک صحیح بزنگاه ها، چشم فتنه را به موقع درآوریم. این یکی از مهمترین عبرتهای فتنه 88 و حماسه 9 دی است.

* اقشار مختلف، نردبان دشمن نشوند

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه امروز هم برخی در داخل همان اشتباهات گذشته را تکرار می کنند و دشمن را به تحقق رویاهایش امیدوار می سازند، خاطرنشان کرد: اقشار مختلف مردم از جمله کارگران محترم، دانشجویان عزیز و سایر اقشار، مطالبات بر حقی دارند که قطعا مسئولان باید صدای آنان را بشنوند و در جهت حل مشکلاتشان گام بردارند اما این عزیزان نیز باید هوشیار باشند که خدای ناکرده غافلانه نردبان دشمن نشوند و دشمن حس نکند که با استفاده از بستر مطالبات آنان می تواند به ساحت نظام ورود کند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد جریان فتنه 88 در لباس دیگری عرض اندام کند، اظهار داشت: امروز نیازمند بصیرت بیشتر هستیم و باید به ترسیم نقشه راه از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص آینده، توجه بیشتری داشته باشیم. بر این اساس، رویدادهایی همانند حماسه 9 دی باید همواره زنده نگه داشته شود و عبرت ها و پیام های آن مورد توجه قرار گیرد.

* تشکر از رهبر معظم انقلاب

آملی لاریجانی گفت: قبل از هر چیز از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به دلیل اعتمادی که به اینجانب برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای نگهبان داشتند، تشکر می کنم و از خدا می خواهیم که توفیق انجام مسئولیت ها به نحو احسن، اخلاص در عمل و توفیق طاعت حق را در همه امور عطا فرماید و امیدوارم بتوانم مسئولیتی را که به این ترتیب بر عهده اینجانب گذاشته شده به نحوی به انجام برسانم که هم اهداف قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی و هم منویات رهبر معظم انقلاب محقّق شود.

وی همه نهادهای قانونی را مهم دانست و در عین حال با اشاره به آنچه در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان را دارای نقشهای بی بدیل در نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: همگی باید در جهت اهدافی که قانون اساسی و رهبر معظم انقلاب برای این نهادهای مهم نظام ترسیم کرده اند گام برداریم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه الطاف مقام معظم رهبری همواره موجب دلگرمی و نشاط مسئولان نظام است، اظهار کرد: امیدواریم حمایت های ایشان در این مسیر دشوار همراه ما باشد تا بتوانیم این مسئولیت های بزرگ را به درستی ایفا کنیم.

وی ارتحال مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را ضایعه ای برای حوزه های علمیه و نظام جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این عالم فرزانه، آثار گرانبهایی داشتند که مورد رجوع طلاب و فضلا است و در نظام جمهوری اسلامی نیز همواره مسئولیت های مهمی را بر عهده داشتند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دوران تصدی آیت الله هاشمی شاهرودی در دستگاه قضایی ادامه داد: ایشان در قوه قضاییه نیز منشأ آثار مهمی بودند که از جمله آنها می توان به احیای دادسراها و تلاش برای نهادینه سازی شوراهای حل اختلاف اشاره کرد که بار سنگینی را از دوش دادگستری ها برداشت. همچنین کمک به وضعیت معیشت قضات و کارکنان دستگاه قضایی از دیگر اقدامات مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اعطای درجه اجتهاد از سوی شهید صدر به آیت الله هاشمی شاهرودی در سنین پایین، این امر را گواه بر استعداد، هوش و تلاش رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و ابراز امیدواری کرد که حوزه های علمیه از آثار آن مرحوم به خوبی استفاده کنند و مشی و روش استنباطی آیت الله هاشمی شاهرودی را به کار گیرند.

* پذیرش مسئولیت ها از سوی آیت الله هاشمی شاهرودی، ایثارگرانه بود

رئیس قوه قضاییه گفت: کشور نیازمند علمای مجاهدی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی است که علاوه بر تلاش در سنگر علم، در راه خدمت به نظام نیز مانعی برای خود نمی بینند و ایثار می کنند. ایشان در صراط مرجعیت و بلکه مرجع بودند اما هر زمان رهبر معظم انقلاب برای پذیرش مسئولیتی به آن مرحوم پیشنهادی می کردند، تا آنجا که ما مطلعیم استنکاف نمی کردند.

ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار