مدیریت دانشگاه آزاد این روزها در کانون انتقاد افکار عمومی قرار دارد، از دید کاربران توییتر اما، جریان هایی می کوشند با سیاسی جلوه دادن اعتراضات دانشجویان، دامنه آن را محدود کنند.
کد خبر: ۶۹۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 31 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ کاربران شبکه اجتماعی توییتر در 24 ساعت گذشته علاوه بر تمرکز برحاشیه های دومین روز اعتراضات دانشجویی در دانشگاه علوم و تحقیقات، اشتباه سهوی صدا و سیمای استان کیش در پخش فیلمی با صحنه های غیر اخلاقی، انتصاب آیت الله «صادق آملی لاریجانی» به ریاست تشخیص مصلحت نظام، ادامه بحث و نظر در مورد عملیات کربلای 4 و مساله فتنه 98 را مورد توجه قرار دادند.
این گزارش به بررسی تحلیلی توییت های کاربران در خصوص این مسایل در 24 ساعت گذشته پرداخته است.

**اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات
تداوم اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در دومین روز پیاپی و مساله برخورد عمدی خودرویی که گفته می شود حامل مسوولان دانشگاه آزاد بوده با دانشجویان معترض، واکنش گسترده کاربران توییتر را برانگیخت.
کاربران توییتر علاوه بر انتشار تصاویر و فیلم هایی از تداوم اعتراضات، با هشتگ هایی چون «#علوم_ تحقیقات»، «#دانشگاه_علوم_تحقیقات» و هشتگ هایی مشابه، مسایلی چون آنچه «بی توجهی مسوولان دانشگاه به اعتراضات» می خوانند را مبنای توییت های خود قرار دادند. 
بخش از کاربران خودروی برخورد کرده با معترضان را متعلق به رییس دانشگاه دانستند و خواستار دادخواهی علیه آنان شدند.
برخی کاربران با انتشار تصاویری از تجمع اعتراضی دانشجویان، بی نظمی و نابسامانی در بیان مطالبات دانشجویان را مورد توجه قرار داده و عدم انسجام معترضان را از پیامدهای علیل نگه داشتن تشکل های دانشجویی در این دانشگاه معرفی کردند.
همچنین کاربران آنچه عدم «معذرت خواهی، عزل، توبیخ، برکناری» و عدم پاسخگویی مسوولان دانشگاه آزاد به مطالبات دانشجویان خواندند ، به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
برخی کاربران استراتژی اصولگرایان و نزدیکان ولایتی در برابر منتقدان در پی حادثه دانشگاه آزاد را مورد واکاوی قرار دادند. تلاش برای تبرئه ولایتی و مدیریت دانشگاه و تکاپو برای سیاسی نشان دادن اعتراضات از جمله استراتژی هایی است که از سوی کاربران مطرح شده است.

**اشتباه سهوی صدا و سیمای کیش
پخش سهوی یک فیلم سینمایی با صحنه های غیر اخلاقی در سیمای مرکز کیش، از شب گذشته تاکنون توجه کاربران توییتر را جلب کرده است. کاربران با هشتگ هایی چون «#کیش» و «#صدا_و_سیما» از زاویه های مختلفی به این موضوع پرداخته اند.
تعدادی از کاربران برکناری سریع مسوولان سیمای کیش به خاطر قصور در عملکرد را در برابر «عدم برکناری» مسوولان دانشگاه علوم و تحقیقات به خاطر کشته شدن چند دانشجو قرار داده و چنین نتیجه گیری کردند که «آن چند ثانیه فیلم از جان انسان ها حساسیت برانگیزتر است.»
«محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در توییت خود نوشت: «رییس رادیو و تلویزیون کیش بخاطر پخش فیلم سانسور نشده ای که صحنه نامناسب داشته برکنارشد .روسای دانشگاه آزاد به خاطر کشته شدن ده دانشجو در سقوط اتوبوس برکنارنشدند. یعنی مفاسد فیلم مستهجن بیشتر از ریخته شدن خون ده دانشجو است که سرمایه های آینده کشورند.»
برخی کاربران هم مدعی شدند مساله صدا و سیمای کیش و حتی طرح مساله ایذایی بودن عملیات کربلای 4، تاکتیکی حساب شده و برنامه ریزی شده برای «انحراف افکار عمومی» از مسایل مهم تری در جامعه بوده است؛ مساله ای چون حادثه دانشگاه آزاد که مسوولان باید پاسخگوی آن باشند.
برخی دیگر از کاربران هم توجه «بیش از اندازه» مسوولان به مساله سیمای کیش را دستمایه طنازی کنایه گونه خود قرار داده و به کنایه آرزو کرده اند که «ای کاش همه مشکلات کشور از جمله فقر و فساد ازشبکه کیش پخش می شد، تا بیشتر مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.»

**تعیین تکلیف ریاست تشخیص مصلحت نظام
خبر انتصاب آیت الله «صادق آملی لاریجانی» به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از موضوعات مورد توجه کاربران توییتر بود.
کاربران با نگاه به آینده، تاثیرات این انتصاب را بر معادلات آتی سیاسی میان جناح های سیاسی مورد مداقه قرار دادند. 
«سعید شریعتی» فعال سیاسی اصلاح طلب در توییت خود نوشت: مجمع تشخیص قرار است داور میان مجلس و‌ شورای نگهبان باشد. بدیهی است که اصل بی‌طرفی اداره‌کننده جلسه در هر مجمعی باید رعایت شود. »
برخی کاربران انتصاب لاریجانی به ریاست مجمع را تدارک نظام برای مقابله با «فتنه 98» دانستند. 
تعدادی دیگر از کاربران هم انتصاب آیت الله لاریجانی به ریاست مجمع را استنادی برای تقویت گزاره انتصاب احتمالی «سید ابراهیم رییسی» تولیت آستان قدس بر قوه قضاییه دانستند. 

**فتنه 98
طرح هشدارهایی در مورد وقوع «فتنه 98» از تریبون نماز جمعه تهران و مشهد، این گزاره را در کانون توجه کاربران توییتر قرار داده است. کاربران این موضوع را با هشتک هایی چون «#فتنه_98» و«#فتنه_تغلب» پوشش دادند.
«محمود صادقی» نماینده مجلس در توییت خود با اشاره به گزارش دیروز روزنامه «کیهان» و برنامه «نگاه یک» با محوریت «فتنه 88» ، نوشت: معلوم نیست دوباره چه سناریویی طراحی کرده اند!
برخی کاربران هشدارهای اخیر برخی جریان ها در مورد آنچه «فتنه 98» می خوانند، را نشانه ای از احتمال «رد صلاحیت گسترده در انتخابات آتی» و راهی برای تنگ تر کردن مجرای تنفس برای جریان اصلاحات دانسته اند.
برخی کاربران اما با توجه به مشکلات معیشتی، وقوع اعتراضات در سال آینده را دور از ذهن نمی دانند و پیش گویی برخی جریان های سیاسی از فتنه 98 را توجیهی برای خاموش کردن صدای اعتراضات مردم به بهانه «فتنه سازی» می دانند.
گروهی دیگر از کاربران هم طرح سناریوها و شعارهایی چون فتنه 98 را زمینه ساز آنچه «قلع و قمع دموکراسی» می خوانند، دانسته اند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در توییتر خود «فتنه 98» را استمرار خط نفوذ با طرح «اصلاح قانون انتخابات» دانست و نوشت: با تصویب این قانون، نمایندگانی که با این شرایط بلااثر، مجلس یازدهم را تشکیل دهند، کانون فتنه خواهند بود.

**ادامه بحث و نظر در مورد عملیات کربلای 4
چند روزی است توییت «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان در مورد ایذایی بودن عملیات کربلای 4، واکنش های انتقادی و حمایتی بسیاری را به دنبال داشته ست. تداوم اظهار نظرهای برخی فرماندهان نظامی و چهره های سیاسی در مورد عملیات کربلای 4، همچنان از محورهای مورد توجه کاربران است که با هشتگ هایی چون «#کربلای_چهار»، «#محسن_رضایی»، «#عملیات_فریب» و ... به این موضوع پرداختند. 
اظهارات تازه سردار «مرتضی قربانی» مشاور عالی فرمانده کل سپاه در تایید گفته های اخیر محسن رضایی در مورد عملیات کربلای 4، یک بار دیگر توجه کاربران توییتر را به این موضوع جلب کرد.
به نوشته برخی کاربران، سردار قربانی اظهارات محسن رضایی را تایید کرد و گفت: عملیات‌های کربلای 4 و کربلای 5 مکمل هم بودند و در واقع یکی «فریب» و دیگری «اصلی» بود، آن‌ها که جار و جنجال درست می‌کنند، نه می‌دانند تیر و ترکش چیست و نه شهادت را می‌شناسند.
«جعفر بلوری» دبیر بین الملل روزنامه کیهان هم در توییتی حمایتی نوشت: «آیا عملیات فریب، خود یک عملیات نظامی نیست؟! یعنی...در عملیات فریب کسی شهید نمی شود؟!»
برخی از کاربران هم اظهارات اخیر «حسین الله کرم» را توییت کرده و از قول او نوشته اند: حسین‌ الله‌کرم: محسن رضایی درست می‌گوید، کربلای 4 عملیات فریب بود
گروهی از کاربران توییتر از رویکردی انتقادی به این مساله پرداختند. برخی به اهمیتِ مطرح‌شدنِ موضوع «دادخواهی» توجه کرده اند.
بسیاری از کاربران توییتر اظهارات محسن رضایی در مورد «فریب» بودن عملیات کربلای 4 را اعتراف او به «قربانی کردن» جوانان دانسته و خواستار شفاف سازی در مورد آنچه «نقاط مبهم» مدیریت جنگ خوانده اند، شده اند.
برخی دیگر از کاربران اظهارات امروز رضایی در برنامه «حالا خورشید» مبنی بر اینکه «سعی می کنم دیگر در توییتر از جنگ صحبت نکنم» را مورد توجه قرار دادند نوشتند اتفاقا در همینجا باید سخن بگویید که به خاطر وجود فضای آزادی بیان، با واکنش بی پرده مردم مواجه شوید.

منبع: ايرنا
برچسب ها: علوم و تحقیقات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار