بیر سابق شورای امنیت ملی در پایان نیز گفت: نباید اجازه داد تجربه برجام دوباره تکرار شود چراکه تحمیل هزینه‌های مضاعف بر دوش مردم است؛ اگر تجربه غلطی بوده، طبیعتاً نباید تکرار شود.
کد خبر: ۶۹۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 02 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: سعید جلیلی  در آئین بزرگداشت 9 دی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه گردهمایی 9 دی برای یادآوری و تذکر است، اظهار داشت: این یادبود برای آن است تا بتوانیم در ادامه حیات فردی، اجتماعی و سیاسی در سطح بزرگ یک ملت، با قوت این حیات را ادامه داد و این مربوط به تجارب و حافظه یک ملت است؛ البته بدان معنی نیست که فتنه‌های جدیدی بروز نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه غبارها برخی اوقات مانع از حرکت می‌شود، افزود: ما در مسیر 40 ساله انقلاب موانع جدی داشته‌ایم و این طبیعی است که هر حرکت حق طلبانه که شکل می‌گیرد، قطعاً موانعی خواهد داشت و این سخن قرآن است.

جلیلی افزود: شیاطین در برابر تمام حرکت‌های خوب می‌ایستند و در انقلاب ما نیز این جریان دیده‌شده؛ از ترور و فشار سیاسی تا جنگ تحمیلی و امروز نیز دشمنان ما به‌صراحت اعتراف می‌کنند که هر کاری توانستند، کرده‌اند و اگر کاری انجام نداده‌اند نیز، قادر به انجام آن نبوده‌اند.

دبیر سابق شورای امنیت ملی خاطرنشان کرد: ترامپ امروز می‌گوید 7 هزار میلیارد دلار هزینه کردیم و کسی در عراق به استقبال ما نیامد و یا رئیس‌جمهور سابق آمریکا هنگام رفتنش گفت که در 5 سال حضور در سوریه موفق نشدیم، چون ایران مانع ما بود و این اعتراف صریح آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها راهبردهای مشخصی را در قبال ایران دنبال کرده‌اند همچون «مهار دوگانه» یا «تغییر رفتار» و این را رسماً عنوان و اعمال کرده‌اند و سؤالی که وجود دارد این است که چرا باوجوداین هزینه، جواب نگرفته‌اند؟ آن‌ها می‌گویند پیش‌ازاین در دنیا، فعال مایشاء بودیم و هر کاری اراده می‌کردیم، انجام می‌دادیم اما حالا این‌گونه نیست.

جلیلی با اشاره به پرچم‌داری نظام اسلامی در جهان امروز، افزود: آن‌ها نگرانی‌شان این است که پدیده‌ای در جهان شکل‌گرفته که نه‌تنها پیشرفت می‌کند، بلکه تکثیر نیز می‌شود.

*فتنه جدید دشمن

عضو تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که امروز برخی می‌گویند فتنه جدید چیست و چگونه مقابل آن باید اقدام کرد، افزود: یکی از حرکت‌های اصلی دشمن این است که اگر نمی‌تواند جلوی این حرکت رو به توسعه ایران را بگیرد، حداقل آن را بپوشاند و در این راستا با کمک رسانه‌های خود، حرکتی را راه می‌اندازد که در این 40 سال موفقیتی در کشور نبوده و آن را تبدیل به یک باور عمومی می‌کند تا حتی افراد نتوانند در دفاع از انقلاب، سخن‌گویند.

جلیلی ادامه داد: آیا 250 شبکه ماهواره‌ای بر فضای ایران برای پُر کردن اوقات فراغت مردم ایران است؟ آنان که ایران را تروریست می‌دانند؛ مسئله این است که می‌فهمند که اگر موفقیتی شکل‌گرفته حاصل نرم‌افزار انقلاب اسلامی است و باید در این نرم‌افزار اختلال ایجاد کنند، نرم‌افزاری که از جنس مارکسیست نیست که چند صباحی بیاید و برود.

وی تصریح کرد: دشمن می‌گوید 5 قرن تمدن من رقیب نداشته و امروز یک تمدن جدید بروز کرده که قابلیت‌های بسیاری دارد، پس نباید گذاشت دیده‌شده و خود را نشان دهد.

دبیر سابق شورای امنیت ملی ادامه داد: فتنه 88 نیز همین بود، همان کسانی که به اسم جمهوریت علیه اسلامیت شمشیر می‌کشیدند، پس‌ازآن علیه جمهوریت بلند شدند.

جلیلی با بیان اینکه یکی از اهداف دشمن جلوگیری از موفقیت‌های 40 ساله انقلاب است، ادامه داد: برای مقابله با دشمن، باید موفقیت‌های این سالها را به تصویر کشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: افزایش 23 سال امید به زندگی در ایران پس از انقلاب مستند به مواردی که سازمان‌های خود آن‌ها اعلام می‌کنند یا اینکه ایران جزو 10 کشور اول جهان شده، همگی پیشرفت است؛ البته انقلاب به قله‌ها نگاه می‌کند و به حداقل راضی نمی‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که اجازه ندهیم دشمن دستاوردهای انقلاب را صفر کند، لذا نباید متوقف شد و سرعت را باید بیشتر و ایرادها را برطرف کرد که امروز اتفاقاً یکی از ضعف‌های ما همین است و فتنه زرد یعنی مسائل بی‌اهمیت، موضوع بحث شود و از موضوعات اصلی کشور غافل شویم.

جلیلی خاطرنشان کرد: تلاش آن‌ها این است که تمام اذهان متوجه یک موضوع کاذب و دسته چندم شود و این ترفند جدید دشمن است؛ لذا نباید اجازه داد غبارها موفقیت‌ها را بپوشاند که در غیر این صورت، یک خطر جدی برای انقلاب است.

دبیر سابق شورای امنیت ملی همچنین گفت: آن‌ها در مقطعی بحث فروپاشی کشور را مطرح می‌کردند، خب اگر ایران ضعیف بود، پس چرا این‌قدر عربده‌کشی می‌کردند؟

جلیلی افزود: در نظام سلطه‌ای که آنان درست کرده‌اند، پدیده‌ای به نام ایران ایستاده و مقاومت کرده و یکی گفته پادشاه لخت است و فعال مایشاء نیست، اما آنان سعی می‌کنند آنچه این موفقیت را شکل داده، مختل کرده و آن نرم‌افزار انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌فهمند آنچه این موفقیت‌ها را شکل داده اسلام ناب است، پس اسلام آمریکایی را جلو می‌کشند و می‌خواهند ما را از اصل مبارزه منصرف یا منحرف کنند؛ نمونه آن نیز نسخه‌های بدلی از اسلام در سال‌های اخیر بود.

 

 

*تجربه تلخ برجام

دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به تجربه تلخ برجام و با بیان اینکه در این عرصه اگر ملتی نتواند آنچه را تجربه کرده به خاطر داشته باشد و دشمن می‌خواهد تجاربی را به‌غلط به خورد ملت دهد، افزود: اگر باور به مسیر اشتباه داریم، آن باور تبدیل به تجربه ما شده است.

جلیلی افزود: وقتی می‌گوییم چرا نظام سلطه این مناسبات ناعادلانه را شکل داده؟ و یا چرا فقط 5 قدرت باید هسته‌ای باشند، منطق قدیم استکبار می‌گوید چون زور ما بیشتر است و حالا پدیده جدید یعنی ایران اسلامی می‌خواهد در برابر این زور و منطق اشتباه بایستد.

وی ادامه داد: آن‌ها با ما مذاکره می‌کنند و وقیحانه می‌گویند برد شما تا جایی است که برد من لطمه نخورد؛ آخر این چه منطقی است؟ و در کدام نرم‌افزار انقلاب پذیرفته‌شده است؟

دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به حق‌هایی که از کشور با برجام گرفته شد، خاطرنشان کرد: از دانشجویان درخواست دارم که یک بار برجام را بخوانند به‌عنوان مدلی از رفتار طرف مقابل که در آن چهارچوب تعریف می‌کند.

جلیلی افزود: اینکه مطرح می‌شود از 100 حق انصراف دهید که 23 حق آن در حوزه تحقیق و توسعه است، از سوی همین‌ها که مدعی علم و توسعه هستند، مطرح‌شده و مدارک آن موجود است؛ حق‌هایی که برجام از کشور گرفت.

نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی ادامه داد: این‌ها همان غبارهایی است که بلند می‌شود و اگردیده نشود، عده‌ای بی‌توجه به برجام قبل، کف می‌زنند که برجام 2 نیز دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: خود آنان به‌صراحت می‌گویند ایران تمام تعهدات را در برجام انجام داد حتی بیشتر از آن؛ به‌طوری‌که اعتراف کردند که ما گفتیم 130 تن آب سنگین یا 300 کیلو مواد داشته باشید، اما ایران به کمتر از این هم راضی شد.

جلیلی تصریح کرد: تجربه تلخ برجام چه شد؟ عده‌ای گفتند گفت‌وگو و همه گفت‌وگوها انجام شد؛ آیا طرف مقابل به گفت‌وگو متعهد بود؟ یا کلاً از برجام خارج شد؟ تازه می‌گوید فشارها را می‌خواهم بیشتر هم کنم؟

دبیر سابق شورای امنیت ملی با بیان اینکه تجربه برجام، تجربه یک ملت و سرمایه امروز اوست، افزود: آیا نباید این سرمایه را حفظ کرد که دیگر دچار چنین مسیری نشویم؟ آیا همه این‌ها برای این بود که آخرش بگوییم آمریکا سقوط اخلاقی کرد؟ اینکه یعنی 65 سال از ملت عقب بودن؛ چراکه ملت 65 سال پیش سقوط اخلاقی آمریکا را مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: چه کسی شعار می‌داد، هم سانتریفیوژ باید بچرخد هم چرخ کارخانه؟ آیا واقعاً این‌گونه شد؟ آیا باید به همین سادگی حافظه ملت را پاک کنیم؟ آیا تثبیت حق هسته‌ای با ریختن بتون در تأسیسات، ممکن می‌شود که 13 هزار سانتریفیوژ را برداریم، 10 هزار کیلو مواد هسته‌ای که 10 سال برای آن زحمت کشیده شده را از کشور خارج کنیم؟ آیا این اسمش می‌شود تثبیت؟

جلیلی با بیان اینکه بحث ما فردی نیست، افزود: بحث ما این است که اگر تجربه‌ای برای ملت شکل می‌گیرد، آن تجربه تلخ دوباره تکرار نشود و نخواهند یک آلزایمر سیاسی را به ملت تحمیل کنند. اگر می‌گویید آمریکا سقوط اخلاقی کرده، ملت ما نشان داده که همین آمریکا را می‌توان با مقاومت سر جای خود نشاند به‌طوری‌که اعتراف کند 7 هزار میلیارد دلار خرج کردم و نتیجه نگرفتم.

دبیر سابق شورای امنیت ملی در پایان نیز گفت: نباید اجازه داد تجربه برجام دوباره تکرار شود چراکه تحمیل هزینه‌های مضاعف بر دوش مردم است؛ اگر تجربه غلطی بوده، طبیعتاً نباید تکرار شود.

یادآور می‌شود، سعید جلیلی در پایان سخنان خود نیز به پرسش‌های دانشجویان حاضر پاسخ داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار