برگزاری شب شعری بزرگ با محوریت واقعه مسجد گوهرشاد نیز بخشی از این دوره آموزشی است که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 01 August 2015
دوره جدید آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی با حضور ۷۵ شاعر جوان و جمع زیادی از اساتید شعر فارسی در مشهد مقدس برگزار می شود.

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از صبح مشهد، نشست خبری دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی(آفتابگردان‌ها) با حضور علی‌محمد مودب مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب، میلاد عرفان‌پور و محمد مهدی سیار در محل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، مودب در سخنانی با اشاره به اینکه شعر را باید ستون خیمه هنر انقلاب به شمار آورد، اظهار کرد: مسائل انسانی و جهانی که در شعر عنوان می شود را اگر سایر هنرها به شکلی بازنمایی کنند، وضعیت عمومی هنر در جهان درخشان‌تر از چیزی می‌شود که در حال حاضر هست. به باور من شعر صمیمانه ترین شکل مواجهه ما با خودمان است و به همین خاطر است که نیاز به صدق و تحقیق و تامل و خلوت دارد و در عین حال می تواند در هر زمان و مکانی حاضر شود.

مودب افزود: شعر بدون نیاز به پدیده ای، هر جا که انسان حاضر باشد، حاضر خواهد بود و شاعران ما بر همین اساس فعال‌ترین، صادق‌ترین و مجاهدترین راویان حیات امروز ما و بهترین منتقدان مشکلات هستند.

این شاعر با بیان اینکه هنر شعر ریشه‌دارترین هنر ایرانی است، تصریح کرد: ما در شعر شخصیت جاافتاده‌ای داریم و آن را توانسته‌ایم الگویی برای هنرهای بسیاری قرار دهیم که این پدیده قابل تکرار نیز هست با این همه متاسفانه نگاه به شعر در کشور ما مقطعی است و نه برنامه محور. ما شعر را بودجه محور نگاه می‌کنیم در حالی که اگر به مجموعه فعالیت‌های شعری کشور نگاهی جدی و غیرمقطعی شود بودجه‌ها درست به کار گرفته می شود و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه خود اهالی شعر و ادب به کار مشاوره در این زمینه وارد شوند.

مدیران فرهنگی کجایند که ما را نمی‌بینند؟

مودب در ادامه به مقوله عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: وقتی بتوانیم حرف بزنیم و توانایی روایت فرهنگی داشته باشیم آنگاه می توانیم بگوییم رد راه تامین عدالت فرهنگی، حقمان را گرفته ایم. ما در دوره شعر آفتابگردان‌ها این روزها شاعرانی را داریم که از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور امکان حضور و عرض اندام پیدا کرده‌اند. این اتفاق به معنی ایجاد ظرفیت برای حرف زدن و گرفتن حق توسط جوانان.

وی در پایان از مقام معظم رهبری نیز به خاطر نگاه به فعالیت موسسه فرهنگی شهرستان ادب تشکر کرد و گفت: سوالم این است که مدیران فرهنگی ما کجا هستند و اصلا نام موسسه را شنیده‌‌اند؟ وقتی جوانان صادقی هستند که به کار جدی مشغول‌اند متاسفیم که مدیرانی که باید حامی جدی آنها باشند به کار دیگری سرگرم هستند.

بخش کمی از بودجه‌های فرهنگی را هدایت می‌کنیم

در ادامه این نشست خبری میلاد عرفان‌پور نیز در سخنانی عنوان داشت: در گفتمان امروز ادبیات انقلاب اسلامی شعر کارکرد تاریخی خود را داراست و این جایگاه باید همواره احیا شود. البته همیشه تقویت یک عنصر فرهنگی در کشور ما دو مساله را پیش روی خود دیده است. یکی تأمین مالی و بودجه و دیگری نبود امکان استفاده درست از بودجه‌ها. اگر بودجه های فرهنگی را مشابه رودخانه‌ای بدانیم، بیشتر آب این رودخانه در حال رفتن به سمت مرداب‌ها و یا پرکردن چند استخر شخصی و احیانا سیراب کردن چند باغچه می‌شود و در این میان مزارع است که با آن شکوفا نمی شوند.

عرفان پور افزود: ما در شهرستان ادب در تلاشیم بخش کوچکی از بودجه‌های ادبی را به سمت پرورش استعدادهای جوان هدایت کنیم که به خاطر بی‌توجهی‌ها در حال خشکیدن است. دوره شعر جوان انقلاب اسلامی نیز در این میان مسیر مبارکی است که امسال مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت که انگیزه ما را برای ادامه دادنش تقویت می‌کند.

این شاعر در ادامه از برگزاری نشست آتی این دوره در مشهد مقدس طی روزهای ۱۳ تا ۱۶ مرداد ماه خبر داد و گفت: در این دوره در کنار شاعران جوان میزبان جمعی از اساتید ادبیات معاصر نیز خواهیم بود و ۱۰ دبیر انجمن استانی موسسه نیز در این دوره حضور خواهند داشت. حاصل این دوره‌ها تاکنون پرورش استعدادهای ادبی موفق برای انقلاب اسلامی بوده‌است که تعداد آنها به بیش از ۱۱۰ نفر می‌رسد.

وی تعداد شاعران حاضر در این دوره را ۷۵ نفر معرفی کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ شاعر از اعضای دوره‌های تکمیلی ما هستند که شامل برگزیدگان شاخص دوره های قبل می‌شود، هستند. در بخش تدریس کلاس‌های شناخت سعدی توسط قربان ولیئی، شناخت شعر جهان توسط محمد حسین نعمتی، آسیب شناسی شعر جوان با حضور اسماعیل امینی و شناخت شعر نیمایی و نوگرایی در شعر با حضور مرتضی امیری اسفندقه برگزار خواهد شد.

در کنار این اساتیدی چون سعید بیابانکی، ناصر فیض، مصطفی محدثی خراسانی و محمد کاظم کاظمی نیز در کارگاه‌ها حضور خواهند داشت و شاعران جوانی مانند جلیل صفر بیگی، مهدی جهاندار، حامد عسگری، حسن دلبری؛ رضا شیبانی اصل، مجتبی احمدی و غلامرضا بکستاش نیز در دوره حضور خواهند داشت.

به گفته عرفان‌پور برگزاری شب شعری بزرگ با محوریت واقعه مسجد گوهرشاد نیز بخش دیگری از این دوره آموزشی است که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دست اجراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار