روند دامنه‌دار افزایش قیمت کالاهای اساسی و عدم پایبندی بازار، به مصوبات ستاد تنظیم بازار سبب نارضایتی و گله‌مندی شهروندان قمی شده است.
کد خبر: ۶۹۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 02 January 2019

به گزارش تابناک قم، گرانی‌های دامنه‌دار برخی از کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر سؤالاتی مبهمی از اثر بازرسی و اجرای مصوبات تنظیم بازار در بین شهروندان قمی به وجود آورده است، شهروندان قمی از رهاشدگی بازار در نرخ‌گذاری اقلام مصرفی به‌شدت گله‌مندند.

نظارت و بازرسی‌های بازدارنده مهم‌ترین حلقه مفقوده‌ای بوده که عموم شهروندان از مسئولان و دستگاه‌های متولی انتظار دارند، در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از صحبت‌های مسئولان اقتصادی و نظارتی استان در جلسات مختلف ارائه آمار و گزارش از تعداد بازرسی‌ها و تشکیل پرونده‌های تخلف در زمینهٔ‌های گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و مسائلی از این قبیل است اما آن چیزی که در صحنه واقعی جامعه و بازار جریان دارد این است که هنوز مردم اثر این گزارشات را در جیب و سفره خود احساس نکرده و همچنان با غول هفت‌سر تورم و گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بازرسی‌های شدید، مستمر و برخورد قاطعانه با پرونده‌های تخلف می‌تواند اثر بازدارنده داشته و از تکرار تخلف توسط برخی افراد سودجو جلوگیری به عمل آورد در غیر این صورت ممکن است مقوله بازرسی و نظارت عملاً به یک اقدام لوث و بی‌اثر تبدیل‌شده و طمع سودجویان و سوداگران اقتصادی و دلالان مال و روان مردم را بیش‌ازپیش حریص‌تر کند.

انتظار به حقی که مردم از تمام مسئولان دارند این است که اجازه ندهند برخی افراد از شرایط ایجادشده در جامعه و دسترسی به بعضی از امکانات و ظرفیت‌ها به نحوی استفاده کنند که آرامش بازار را از بین برده و سبب تشویش افکار عمومی شوند.

در بازار مرغ قم چه خبر است؟

مرغ ازجمله اقلام مصرفی ضروری و مهم در بین خانوارها است، در شرایطی که بسیاری از مردم امکان خرید گوشت قرمز را ندارند مرغ مهم‌ترین و اصلی‌ترین جایگزین می‌تواند باشد اما امروزه روند گرانی و افزایش قیمت گوشت مرغ امکان خرید این قلم کالای اساسی را نیز با چالش و مشکل روبه‌رو کرده است.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ 9 هزار و 800 تومان است، در حالی قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر به 9800 افزایش پیداکرده که در ماه‌های اخیر قیمت آن در کانال 6 هزار تومان عرضه می‌شد که به دلیل اعتراض مرغداران با افزایش 40 درصدی به 9800 تومان رسیده بنابراین قیمت‌گذاری این محصول به‌تازگی و بر مبنای پاسخگویی به نگرانی تولیدکنندگان صورت گرفته است.

معصومه عباسی از شهروندان قمی با حیرت نسبت به تفاوت فاحش قیمت مرغ در سطح مراکز عرضه و فروشگاه‌ها اظهار می‌دارد: مرغی که قیمت آن 9 هزار و 800 تومان اعلام می‌شود در سطح فروشگاه‌های استان پیدا نمی‌شود، انگار مسئولان وقتی قیمت‌گذاری می‌کنند دیگر نظارتی بر اجرای مصوبات در بازار ندارند.

وی معتقد است: اگر روند افزایش گوشت مرغ به همین منوال ادامه پیدا کند بسیاری از شهروندان به‌ویژه طبقه متوسط و ضعیف جامعه به‌صورت کامل قدرت خرید این محصول را از دست می‌دهند.

سعید جباری از شهروندان دیگر قمی نیز می‌گوید: من یک نانوا هستم، شدت برخورد و نظارت بر واحدهای تولید نان در استان در حدی بوده که نانوایان نوعاً جرئت تخلف یا کم‌فروشی ندارند چراکه هزینه‌های تخلف در این صنف بسیار بالاست و به نفع فعالان این صنف است که تخلف نداشته باشند، اگر همین میزان نظارت و قاطعیت در بازار نیز وجود داشته باشد بسیاری از افراد جرئت تخلف نمی‌کنند چراکه از برخورد شدید قانون واهمه دارند.

علی احمدی نیز تأکید می‌کند: گوشت مرغی که 9 هزار و 800 تومان اعلام‌شده باقیمتی بالاتر از 14000 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، حقیقت این است که قسمت بازرسی و نظارت تاکنون در قم جواب نداده است، بی‌اثر بودن بازرسی و نظارت‌ها هاله‌ای از ترس و نگرانی را در بین مردم به وجود می‌آورد.

دولت به داد مرغداری‌های قم برسد

در کنار گرانی و افزایش بی‌ضابطه گوشت مرغ در قم نباید از مشکلات تولیدکنندگان و مرغداران استان نیز به‌سادگی عبور کرد، بخشی از مشکلات ایجادشده درزمینهٔ افزایش قیمت مرغ به نحوی برای جبران خسارت‌های وارده به این صنعت در چند سال گذشته به‌ویژه آنفولانزای فوق حاد مرغی در سال 96 است.

به گفته مرغداران قمی براثر بیماری آنفولانزای مرغی در سال 96 بیش از 8 میلیون مرغ گوشتی قم معدوم شده و عملاً از چرخه تولید خارج می‌شود که همین مسئله به‌نوبه خود خسارت‌های سنگینی را به فعالان صنعت مرغ در قم می‌زند.

همچنین حقیقت این است که بیش از 80 درصد از نهاده‌های دامی مورداستفاده در مرغداری‌های نیز وارداتی بوده که تحریم‌های اخیر برخی مشکلات را در تأمین آن‌ها به وجود آورده که این مسئله نیز به‌نوبه خود اثر قدرتمندی در افزایش قیمت مرغ در استان و در سطح کشور داشته است.

طبق گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان امسال طبق روال سال‌های گذشته 800 هزار جوجه ریزی توسط مرغداری‌های قم انجام‌شده و از این نظر کمبودی ازنظر تأمین مرغ در استان قم وجود ندارد.

حمید مسگری از مرغداران قمی می‌گوید: متأسفانه در استان زمانی که قیمت یک محصول بالا می‌رود میل و تقاضای خرید آن نیز همزمان بیشتر می‌شود، درصورتی‌که تقاضای مردم نسبت به خرید این محصول کمتر شود قیمت‌های کاذب مرغ از بین می‌رود.

وی تأکید می‌کند: آنفولانزای سال 96 خسارت‌های سنگینی به واحدهای مرغی استان زده است، درصورتی‌که دولت و مسئولان در این شرایط به کمک واحدهای تولیدی نیایند بسیاری از آن‌ها ممکن است زیر بار نوسانات ارزی کمر خم کرده و از تولید بایستند.

در بازار لبنیات قم چه می‌گذرد؟

لبنیات و فراورده‌های لبنی از دیگر کالاهای اساسی و موردنیاز خانوارها بوده که متأسفانه آشفتگی و افسارگسیختگی قیمت در آن بیش از سایر اقلام به ذوق شهروندان می‌زند، آشفتگی بازار لبنیات در قم به حدی بوده که قیمت یک محصول مشترک در دو فروشگاه کنار یکدیگر نیز در برخی موارد متفاوت است.

فراورده‌های همواره پای ثابت سفره‌های مردم بوده اما در ماه‌های گذشته به‌مرور جای خالی آن به‌وضوح احساس شده است، قیمت تمام محصولات و فراورده‌های لبنی در چند ماه گذشته افزایش فاحش و تفاوت آشکاری داشته است.

چیزی که مسلم بوده این است که ادامه روند فعلی در بازار لبنیات به زیان مصرف‌کنندگان تمام‌شده و قدرت خرید آن‌ها را هرروز کمتر می‌کند، تولیدکنندگان فراورده‌ای لبنی قم در سخنانی عجیب خارج شدن شیر خام باکیفیت از استان را از عوامل مهم افزایش قیمت لبنیات در قم می‌دانند.

غلامعلی افشار از تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی قم می‌گوید: حقیقت این بوده که شیر خام قم توسط کارخانجات برند و دارای سرمایه و باقیمتی حتی بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 2000 هزار تومان از استان خارج شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: خارج شدن شیر خام از قم نشانه بارزی از کمبود نظارت‌ها و برخورد با تخلفات آشکار در استان است، چراکه خروج میلیون‌ها لیتر شیر خام چیزی نبوده که از دید بازرسان و نهادهای متولی دور بماند.

کریم حمیدی از شهروندان قمی نیز معتقد است: قیمت فراورده‌ای لبنی در قم در ماه‌های گذشته تا 200 درصد افزایش پیداکرده است، در برخی اوقات بازار شاهد ثبات نسبی شده اما هرگز جنسی که قیمت آن چند برابر افزایش پیداکرده دیگر با کاهش قیمت همراه نشده است.

گوشت قرمز در آستانه حذف از سفره خانوارهای قمی

افزایش سرسام‌آور گوشت قرمز نیز در هفته‌های اخیر داد بسیاری از شهروندان را درآورده است، دام شهر قم مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منطقه تبادل دام در خاورمیانه است، بیش از 60 درصد از ظرفیت دام‌های این منطقه پرواری است.

زینب ندیری خواه از شهروندان قمی با انتقاد از نبود نظارت و لجام‌گسیختگی قیمت گوشت قرمز در قم ابراز می‌کند: باکمال تأسف باید گفت قیمت گوشت قرمز تا 70 هزار تومان نیز افزایش پیداکرده است، واقعاً چند درصد از مردم در این شرایط توانایی خرید گوشت قرمز با این قیمت موجود در بازار رادارند.

وی ادامه می‌دهد: درخواست عاجزانه ما از مسئولان این است که با تخلفات موجود برخورد شدید کرده، واحدهای متخلف را پملب و بنری روی مغازه‌های آنان نصب کنند تا مقداری نظارت‌ها و بازرسی‌ها اثر بازدارندگی داشته باشد.

امیر آزاد از دیگر شهروندان قمی نیز می‌گوید: متأسفانه در فضای مجازی کلیپ‌ها و تصاویری از خروج دام زنده از مرزهای کشور وجود دارد که معلوم نیست چرا در وضعیتی که جامعه نیاز مبرمی به این محصول دارد اجازه صادرات آن‌هم به این حجم به برخی افراد داده می‌شود.

وی می‌گوید: از مسئولان استان خواهشمندیم که اجازه ندهند مسئله بازرسی و نظارت به یک امر لوث و بی‌فایده تبدیل شود چراکه باوجود افزایش بازرسی‌ها همچنان تورم و گرانی با سرعت بالاتری می‌تازد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار