پس از گذشت 46 روز از خداحافظی اسماعیل تبادار استاندار سابق فارس از این مسئولیت در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مدیریت ارشد استان به عنایت الله رحیمی معاون معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری رسید.
کد خبر: ۶۹۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 04 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: به دنبال ابلاغ مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر منع به کارگیری بازنشستگان توسط رئیس جمهوری در تاریخ 27 شهریور ماه، مهلتی 60 روزه‌ برای کناره‌گیری بازنشستگان تعیین شد.
در این میان، 14 استاندار استانهای مختلف به دلیل بازنشستگی در معرض تغییر قرار گرفتند.
گزینش استاندار فارس که در دولت یازدهم و دوازدهم دستخوش سه تغییر شده است، از اهمیتی ویژه برخوردار بود؛ چرا که فارس از استان‌های پهناور با تنوع قومی و مذهبی به‌شمار می‌رود و از لحاظ استراتژیک جایگاهی ویژه در جنوب کشور و تعاملات بین‌المللی منطقه دارد.
فارس همزمان با استان‌های خراسان رضوی، قم و یزد در ردیف آخرین استان‌هایی بود که مدیریت ارشد خود را شناخت و دکتر عنایت الله رحیمی با رای اعتماد هیات وزیران، کلیددار ساختمان 6 طبقه میدان امام حسین (ع) (فلکه ستاد) شیراز شد.

**متوسط عمر سمت استانداری در کشور 2 سال است
به گفته رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز از سال 1357 تا سال 1360 تغییرات استانداران بسیار زیاد است که با توجه به وضعیت سیاسی روز طبیعی است؛ اما از دهه 60 تاکنون این جابه‌جایی‌های مداوم همچنان ادامه داشته است.
دکتر ابراهیم عباسی متوسط عمر سمت استانداری در کشور را 2 سال دانست و گفت: عمر ریاست در منصبی که باید دستکم چهارساله باشد، در ایران به 2 سال رسیده است.
عباسی از استان‌های یزد، همدان، کرمان، اصفهان و خوزستان با عنوان استان‌هایی نام برد که کمترین تغییر را در این منصب تجربه کرده‌اند؛ درمقابل، بیشترین تغییرات به ترتیب مربوط به استان‌های چهار محال و بختیاری و مازندران است و بوشهر، تهران، مرکزی، هرمزگان و فارس پس از این 2 استان در تغییرات استانداران هم‌رده بوده‌اند.
وی افزود: فارس پس از انقلاب 7 نفر سرپرست و 15 استاندار داشته است که عمر سرپرستی برخی از آنان از بعضی استانداران نیز بیشتر است که نشان می‌دهد احتمالا به دلیل منازعات سیاسی تصمیم‌گیری به تعویق افتاده است.
عباسی با تاکید بر اینکه فارس در طول عمر سرپرستی استانداری در کشور رکورد دار است، گفت: افزون بر این، استانداران در بسیاری از استان‌ها توانسته‌اند به مناصب برتری همچون وزارت، معاونت وزیر یا نمایندگی مجلس برسند که این موضوع در فارس بسیار رخ داده است.

** در سابقه استان فارس دوره سه ماهه استانداری دیده می‌شود
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز همچنین گفت: استان فارس در چهار دهه گذشته شاهد دوره سه ماهه استانداری بودیم؛ در این میان نخستین استاندار فارس، نصرت الله امینی چهارماه، عباس نصیریان کمتر از یک سال و روح الله احمدزاده یک سال و نیم استاندار بوده‌اند.
وی افزود: سید محمد جهرمی با پنج سال در بیشترین طول دوره، استانداری فارس را بر عهده داشته است، پس از وی محمد ابراهیم انصاری لاری و غلامرضا صحراییان و علی دانش مفرد تقریبا چهار سال، حسین صادق عابدین 2 سال و 10 استاندار کمتر از 2 سال این منصب را بر عهده داشته‌اند.
وی با اشاره به آمار و نمودار وزارت کشور که در آن می‌توان منحنی انتخاب استانداران را از بعد از انقلاب مشاهده کرد، ‌گفت: این نمودار نشان می‌دهد مقام استاندار در کشور بیش از هر منصب دیگر دستخوش تغییر قرار گرفته است و در فارس بیش از هر استان دیگر رخ داده است.
عباسی افزود: این تغییرات در کشور نیز حتی بیش از مقام وزارت و معاونت وزیر رخ داده است و از آنجا که استانداری از مناصب مهم و حتی در ردیف وزارت و سفارت و نمایندگی است، فراوانی این تغییرات نشان از بی ثباتی مدیریتی دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار