یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «مذاکرات بین ایران و طالبان به خواست دو طرف انجام شده است»، گفت: طالبان علاقمند است که خود را مقابل آمریکا و داعش قرار دهد و با همین هدف با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کند.
کد خبر: ۶۹۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴ 05 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، ابوالفضل حسن بیگی، در ارزیابی از مذاکرات اخیر ایران و طالبان، اظهار کرد: بالغ بر ۹۰ درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است، از طرف دیگر آمریکایی ها در منطقه به دنبال راه فراری هستند چون بعد از شکست پروژه‌ داعش در سوریه و عراق هزینه بسیار هنگفتی بر دوش ملت آمریکا با حضور نظامی در منطقه تحمیل شد که افکار عمومی در داخل آمریکا انتقاداتی را بر دولت مطرح کردند، لذا ترامپ می‌خواهد دل مردم را به دست آورده و حتی برای این هدف توجهی به خواست هم حزبی های خود نکرد و اعلام کرد که قصد دارد ارتش آمریکا را از افغانستان و سوریه خارج کند.

 

 

وی با اشاره به این که «داعش در عراق شکست خورده است» خاطرنشان کرد: بعد از این شکست‌ها موضوع جدیدی در افغانستان به وجود آمده است به این معنا که بخشی از طالبان مخالف همکاری با آمریکا هستند و نمی‌خواهند که آمریکا در منطقه حضور داشته باشد، لذا این عناصر آمادگی پیوستن به مقاومت مقابل آمریکا را داشته چون عملکرد ارتش این کشور را در افغانستان غلط و ناصواب می دانند.

 

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از طرف دیگر آمریکا بخشی از داعش را به شمال شرق افغانستان منتقل کرده که این عناصر ضد طالبان هستند، لذا طالبان علاقمند است که به معاهده بین ایران، روسیه، چین، پاکستان، افغانستان و هند بپیوندند. این نشان می‌دهد که طالبان درحال تقسیم به دو دسته هستند که یک دسته مخالف آمریکا و دسته دیگر موافق آمریکا هستند.

 

 

حسن بیگی توضیح داد: بخشی از طالبان می دانند که آمریکا با خروج از افغانستان می‌خواهد حکومت داعش را در این کشور بر پا کند. لذا برای مقابله با آمریکا و حضور بیش از اندازه داعش می‌خواهند عضو معاهده شش جانبه شده و مسیر مذاکره را از طریق ایران می بینند.

 

 

وی با اشاره به مذاکرات شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در افغانستان گفت: در این مذاکرات نیز طالبان ابراز علاقمندی کرده که خود را مقابل آمریکا و داعش قرار داده و با ایران همکاری کنند. البته ایران هم در تمامی زمینه‌ها به نتایج خوبی رسیده است. قطعا می‌توان در این مذاکره هم به اهداف بزرگی دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار