محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش که امروز صبح برای پاسخ به دو سوال حسین مقصودی و حسن کامران به مجلس رفته بود توانست نمایندگان را با توضیحاتش قانع کند.
کد خبر: ۷۰۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 07 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، حسین مقصودی در جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی در سوالش از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش‌آموزان در مدارس، گفت: این که وزیر می‌گوید از دانش‌آموزی به اجبار پولی گرفته نشده است، بی حرمتی به شأن و شعور مردم و توهین به آنها است، چون همه مدارس پول می‌گیرند تا کسری خود را جبران کنند و ما همه این را می دانیم.

 

 

 

وی افزود: طبق قانون دولت موظف به تحصیل رایگان برای همه مردم تا پایان دوره متوسط است و این امکانات باید برای تمامی دانش‌آموزان اعم از روستاییان ، شهری ‌ا و حتی فرزندان مقامات یکی باشد. نه این که امروز ۱۸ نوع طبقه بندی در مدارس داریم.

 

 

 

مقصودی در ادامه‌ با قدردانی از وزیر آموزش و پرورش برای ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو در این دانشگاه در ‌عین ‌حال از عزل و نصب‌های اخیر در وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: این عزل و نصب‌ها وزارت آموزش و پرورش را به بنگاه سیاسی تبدیل کرده است و باعث شده منتقدان وزیر را به فردی "ترسو" تشبیه کنند.

 

 

 

وی ادامه‌ داد: این عزل و نصب‌ها آموزش و پرورش را تبدیل به حزب سیاسی کرده است و این که کسانی که هیچ تجربه و تخصصی در آموزش و پرورش ندارند، عزل شده و افرادی با پشتوانه سیاسی روی کار آمده‌اند. نتیجه‌ آن است که در سال آینده وضعیت تاسف بار خواهد شد. ای کاش وزیر آموزش و پرورش به جای این عزل و نصب‌ها همچون آقای قاضی زاده هاشمی در اعتراض به بودجه سال ۹۸ و در دفاع از معلم و دانش‌آموز استعفا می داد نه این که این عزل و نصب‌ها را انجام دهد.

 

 

 

 

 

کامران: اراده قوی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد

 

 

 

حسن کامران در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما ۳۱ استان با یک میلیون معلم و چند میلیون دانش‌آموز داریم که این سرمایه انسانی توسط معلمان باید پرورش داده شود. اگر ما درست عمل می‌کردیم معلمان هم اعتراض نمی‌کردند. دشمن از همین تجمعات استفاده می‌کند و شکاف حفاظتی و گسل جدید ایجاد می‌شود.

 

 

 

وی با اشاره به الزام دولت در برنامه ششم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان، خاطر نشان کرد: ما باید دراین باره جدی وارد شویم، زیرا به نظر می‌رسد اراده قوی برای اجرای رتبه‌بندی در این وزارتخانه وجود ندارد. این یک کار ریشه‌ای است البته دولت قبل هم این اراده را نداشت اما باید این قانون اجرا شود، چرا که رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین مساله‌ی آموزش و پرورش و زیرساخت آن است.

 

 

 

کامران در بخش دیگری از اظهارات‌اش اظهار کرد: متاسفانه استیضاح را از ما می‌گیرند و تنها سوال و تحقیق و تفحص مطرح می‌شود که در این زمینه هم فقط وعده و وعید داده می‌شود. لایحه رتبه‌بندی ششم شهریورماه به دولت رفته و سه ماه در پیچ و خم‌های اداری کمیسیون‌ها قرار گرفته است. همچنین ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی دیده شده که در سقف دوم بودجه است و معلوم نیست که اجرایی شود و به نظر می‌رسد سرکاری باشد.

 

 

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا آموزش و پرورش توانسته کادرسازی کند، ادامه داد: ما باید جایگاه معلم را حفظ کنیم کسانی هستند که با زحمت فوق‌لیسانس و دکتری می‌گیرند، اما از ارتقاء خبری نیست، بعضی از معلمین دو شغله هستند، نوه و نتیجه و مشکلات زیادی دارند. ما معلمی داریم که مسافرکشی می‌کنند اینها کارایی را پایین می‌آورد. حتی اعتراضات به تجمع هم کشیده شده و بار امنیتی پیدا کرده است. لذا باید در این باره اقدام عملی کنیم.

 

 

 

کامران اضافه کرد: از سال ۱۳۸۱ پرونده‌ رتبه‌بندی در دولت مفتوح و ۳۰ استان درگیر مطالبات این قشر زحمتکش هستند. معلمان ما شأن بالایی دارند و نمی‌شود سرشان شیره مالید، بلکه باید نشان دهیم عزم و اراده جدی برای ارتقاء وضعیت آنها داریم.

 

 

 

 

 

لایحه رتبه بندی فرهنگیان تا پایان سال ۹۷ به مجلس ارائه می شود

 

 

سید محمد بطحایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ دی) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان مبنی بر وضعیت رتبه بندی فرهنگیان گفت: از پیگیری مجدانه نمایندگان مجلس در زمینه رتبه بندی فرهنگیان بسیار متشکرم، زیرا این پیگیری ها در حصول نتیجه بسیار موثر بوده است.

 

 

 

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بیان کرد: بعد از ۵ سال که موضوع رتبه بندی فرهنگیان مطرح بوده، امروز بیش از هر زمان دیگری به مرحله رتبه بندی نزدیک شده ایم.

 

 

 

وی افزود: یکی از آثار رتبه بندی فرهنگیان ارتقای کیفیت کار وزارتخانه آموزش و پرورش است، زیرا رتبه بندی حول توانمندی فرهنگیان انجام می شود که می تواند زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کند.

 

 

 

بطحایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه، همکاری مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه رتبه بندی فرهنگیان داشته است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، ردیف مستقلی برای رتبه بندی فرهنگیان تعیین شده که می توان این موضوع را گام بسیار مهمی برشمرد، گفت: می توان با این شرایط امیدوار به عملیاتی شدن رتبه بندی فرهنگیان شد.

 

 

 

وی افزود: لایحه رتبه بندی فرهنگیان بعد از تهیه توسط وزارت آموزش و پرورش به دولت ارسال شد که با عنایت ویژه رئیس جمهور این لایحه در کارگروه های دولت مطرح و امروز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و یک جلسه نیز برگزار شده است.

 

 

 

بطحایی اظهار داشت: ضمن سپاس از دغدغه آقای کامران درخصوص موضوع رتبه بندی فرهنگیان، باید توجه داشت که درج ردیف اختصاصی در لایحه بودجه سال ۹۸ به معنی این است که عملاً اجرای رتبه بندی فرهنگیان آغاز شده و معلمان از اثرات رتبه بندی استفاده خواهند کرد.

 

 

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: لایحه رتبه بندی آن چیزی نیست که ۵ سال پیش وعده داده شد، زیرا این لایحه براساس مفاد قانون تهیه شده و با دستور رئیس جمهور در شهریور ماه امسال توسط کارگروه های دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 

وی افزود: در شرایط اقتصادی کشور نگرانی هایی درخصوص درآمدهای سال ۹۸ کشور وجود دارد که همه اینها باعث شده تا تهیه لایحه رتبه بندی فرهنگیان مورد مناقشه قرار گیرد.

 

 

 

بطحایی ادامه داد: اگر حمایت های رئیس جمهور و معاون اول نبود، این لایحه در دستور کار کمیسیون های دولت قرار نمی گرفت، لایحه رتبه بندی فرهنگیان در ۶ ماده آماده ارائه به مجلس است.

 

 

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علی رغم همه موانع، لایحه رتبه بندی فرهنگیان در کمیسیون های دولت، بررسی و کلیات آن با حضور رئیس جمهور ارزیابی شده است، بیان کرد: در جزئیات و پیرامون ۶ ماده این لایحه انتقاداتی وجود داشت که در آینده مباحث لازم توسط هیات وزیران انجام خواهد شد.

 

 

 

وی تصریح کرد: آنچه که خیال دولت را راحت کرده این است که در لایحه بودجه سال ۹۸ حداقل اعتباری برای شروع رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

 

 

 

این عضو کابینه دولت اظهار داشت: در سال ۹۷ لایحه رتبه بندی فرهنگیان به مجلس ارائه می شود و با عنایت نمایندگان گام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت کار آموزش و پرورش برداشته می شود.

 

 

 

بطحایی با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار نظام رتبه بندی فرهنگیان، بهبود نظام پرداختی معلمان است، گفت: اما نباید فراموش کنیم در نظامات منابع انسانی یکی از مهمترین مسائل این است که شایستگی های نیروی انسانی لحاظ شده تا در راستای ارتقای کیفیت حرکت شود، بنابراین آن نیروی انسانی که بیشترین تلاش را در راستای اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی داشته باید از مواهب این لایحه بیشتر برخوردار شود.

 

 

 

 

کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد

 

 

 سید محمد بطحایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ دی) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار مبنی بر دریافت وجه از دانش آموزان در مدارس دولتی به صورت غیرقانونی گفت: اگر چه یکی از کاستی ها و نقایص در آموزش و پرورش که گاهی منتج به بروز حوادث در مدارس می شود، نبود سرانه کافی است، ولی با حمایت مجلس اعتبارات سرانه مدارس نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

 

 

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین با حمایت سازمان برنامه و بودجه درخصوص تخصیص اعتبارات، سرانه مدارس در ۹ ماهه ابتدایی سال به میزان ۵۱ درصد از اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده، تخصیص پیدا کرد.

 

 

 

بطحایی همچنین گفت: سال گذشته تخصیص سرانه مدارس در کل ۱۲ ماه معادل ۳۰ درصد اعتبارات مورد نظر بود در حالی که امسال علاوه بر آن تخصیص اعتبارات، سازمان برنامه و بودجه ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر منظور کرد و البته ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در راه است.

 

 

 

وی افزود: آموزش و پرورش بنا ندارد که به دلیل کمبود اعتبارات سرانه مدارس مردم را تحت فشار بگذارد یا به اجبار از اولیای دانش آموزان کمک هایی دریافت کند، چرا که گرفتن هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان به نحوی که در برخی مواقع منتج به ترک تحصیل شود، ممنوع است.

 

 

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: براساس بررسی های دقیق که امسال انجام شد، وضعیت امسال مدارس از سال گذشته به مراتب بهتر بود؛ البته به معنای آن نیست که تخلفی صورت نگرفته بلکه چنانچه مصادیقی وجود دارد، نمایندگان به ما اعلام کنند که به سرعت پیگیری و نتیجه را اعلام کنیم.

 

 

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس فرموده مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش نقش سرنوشت سازی برای کشور دارد و هر آنچه در آن هزینه شود، سرمایه گذاری است.

 

 

 

وی گفت: لذا باید تلاش شود تا بهره وری منابع افزایش یابد و کیفیت آموزش و پرورش بالا رود.

 

 

 

بطحایی با اشاره به سوال حسین مقصودی توضیح داد: اگر منظور سوال ایشان دریافت شهریه در مدارس غیردولتی است، باید گفت امسال سامانه های نظارتی در مدارس غیردولتی به شدت گسترش پیدا کرد که جلوی تخلفات را به طرز محسوسی کاهش داد و حتی تعدادی از مجوزهای مدارس لغو شد.

 

 

 

وی تصریح کرد: اگر منظور مدارس دولتی است و اینکه در اخذ وجوه از دانش آموزان باعث شده تا تعدادی از آنها که ضعف مالی دارند، ترک تحصیل کنند، به آموزش و پرورش برای رسیدگی اعلام شود.

 

 

 

بطحایی با اشاره به بخشنامه امسال آموزش و پرورش به مدارس که در بندی از آن به عدم دریافت وجه اجباری از والدین دانش آموزان تاکید شده بود، گفت: ۶۸۰ ستاد ثبت نام به صورت نامحسوس مدارس را درخصوص موضوع اخذ کمک ها مورد نظارت قرار داد و ۳۳ هزار و ۱۱۱ مدرسه نیز مستقیماً مورد نظارت به صورت نامحسوس قرار گرفت که از این میزان فقط در ۸۲۰ مدرسه شائبه تخلف یا قصور مشاهده شد.

 

 

 

وی با بیان اینکه در هیچ سالی نظارت به این گستردگی نبوده است، ادامه داد: گزارش رسید که ۶۸ درصد مدارس به صورت عالی به تمام بندهای بخشنامه آموزش و پرورش که یکی از قسمت های مهم آن عدم دریافت وجه اجباری بود، عمل کردند.

 

 

 

به گفته وزیر آموزش و پرورش بیش از ۱۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در سراسر کشور وجود دارد ولی مهم است که اگر دانش آموزی با فشارهای مدرسه درخصوص اخذ کمک مالی از تحصیل منع شده باشد، نمایندگان آنها را به آموزش و پرورش معرفی کنند تا پیگیری شود.

 

 

 

بطحایی با بیان اینکه امسال کمترین مشکل و تنش در هنگام ثبت نام وجود داشت، ادامه داد: ۲۵۴ مورد شکایت درخصوص ثبت نام ها واصل شد که در صورت احراز تخلف، با متخلفان برخورد و حق ضایع شده به ولی دانش آموز بازگردانده شد.

 

 

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به سرانه ای که به مدارس اختصاص پیدا می کند، اگر کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد، ولی با این حال مدیران تلاش کردند این وجه فقط در حد کمک و استطاعت ولی دانش آموز باشد.

 

 

 

 

 

نمایندگان از پاسخ بطحایی در مورد نظام رتبه بندی معلمان قانع شدند

 

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ دی) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال حسن کامران دستجردی از سید محمد بطحایی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها از پاسخ های وی با ۱۱۲ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن قانع شدند.

 

 

 

براساس این گزارش سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در توضیح سوال کامران گفت: سوال آقای کامران در خصوص این بود که در رابطه با نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص ها و شایستگی ها چه اقدام عملی صورت پذیرفته است؟

 

 

 

وی ادامه داد: در اجرای ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس سوال فوق در جلسه رسمی روز سه شنبه مورخ ۶ آذر ۹۷ کمیسیون با حضور ۱۹ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر آموزش و پرورش مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال شد.

 

 

 

 

 

مقصودی از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش درباره حق تحصیل رایگان قانع شد

 

 

 

حسین مقصودی  در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی خود از پاسخ‌های سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش قانع شد.

 

 

 

سیدحمایت میرزاده در توضیح سوال حسین مقصودی از وزیر اطلاعات گفت: با توجه به اینکه طبق قانون باید تا پایان دوره متوسطه دانش آموزان باید رایگان تحصیل نمایند، متأسفانه چرا در مدارس کشور هزینه‌های بالای تحصیل گرفته می‌شود.

 

 

 

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در اجرای ماده (۲۰۷) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز سه‌شنبه ۶ آذر ماه ۹۷ کمیسیون با حضور ۱۹ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین ‌نامه داخلی مجلس، گزارش سوال جهت اعمال وصول در اولین جلسه علنی ارسال شد.

 

 

 

بر اساس این گزارش حسین مقصودی گفت: به دلیل آن که این موضوع از حیطه اختیارات وزیر آموزش وپرورش خارج است در قالب سوال از رئیس جمهور مسئله را پیگیری می‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار