استاندار یزد:
استاندار یزد گفت: شخصیتهایی همچون دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن بخشی از هویت فرهنگی ما ایرانیان را تشکیل می دهند و بزرگداشت آنان، تکریم دانش و فرهنگ و تاثیرگذاران در این عرصه است.
کد خبر: ۷۰۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 10 January 2019

محمدعلی طالبی در آیین رونمایی از تازه ترین اثر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و تجلیل از مقام علمی و ادبی این چهره علمی و فرهنگی کشور افزود: برگزاری شبهای فرهنگی در یزد که چندی است در استان آغاز شده، گامی مهم برای تحقق برنامه های فرهنگی استان یزد است.
وی با بیان اینکه این گونه برنامه ها به تقویت فرهنگ یزد کمک می کند و آن را قوام می بخشد، اظهار داشت: حفظ هویت، اصالت و فرهنگ جامعه مستلزم برگزاری چنین برنامه هایی است.
طالبی حمایت و همراهی بیشتر صاحب نظران، فرهیختگان و اندیشمندان استان برای رشد و تعالی فرهنگ استان را خواستار شد.
اصغر دادبه فیلسوف و ادیب معاصر کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه حفظ اصالت ایران و ایرانی، دغدغه دکتر اسلامی ندوشن است، خاطر نشان کرد: وی ایران را خانه ای برای همه می داند که جایگزینی ندارد و بی خانمانی را فضیلت نمی داند.
وی با بیان اینکه ایران خانه پدری است و به ما شخصیت، اعتبار و آبرو می بخشد گفت: اگر از همه ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و مقام و منزلت بالایی دارند و آثار ارزشمندی خلق کرده اند، بپرسیم که آیا در آن کشور خودی هستید، پاسخ درجه دوم و سوم محسوب می شویم، خواهد بود.
وی با بیان اینکه وقتی می گوئیم ایرانی هستیم یک سلسله ارزش های فرهنگی همراه آن است، یادآور شد: میهن معشوق است و انسان نسبت به آن غیرت و تعلق خاطر دارد و اجازه نمی دهد دیگران نگاه چپ به آن بکنند .
فریدون مجلسی نویسنده و روزنامه نگار معاصر ایران نیز با تبیین تاثیر آثار دکتر اسلامی ندوشن در ادب و فرهنگ ایران، یادآور شد: در تاریخ کشورمان، شاعران و ادیبانی هستند که آثار ارزشمند و حیرت انگیزی را از خود به جای گذاشتند و توسعه و تعالی فرهنگی حاصل تلاش آنان است.
وی با بیان اینکه دکتر اسلامی در شمار چنین افرادی است که در جهان، جامعه و محیط پیرامون خود نقش شگرف و تحلیل گرایانه دارد، گفت: این نویسنده برجسته علاوه بر احاطه بر شعر و ادب فارسی، در هر سفر علمی و ادبی، آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشته که خوانندگان از آن بهره می برند.
مجلسی ساده نویسی و روان نویسی را از خصوصیات بارز آثار این اندیشمند معاصر ایران برشمرد و ادامه داد: دغدغه این نویسنده معاصر ایران است و حس وطن دوستی او قابل احترام است .
وی گفت: او برای زیباسازی جملات و آراستن آن تلاش اضافه نمی کرد و همچنان که می گوید، می نویسد و به همین دلیل نوشته هایش دلنشین و جذاب است و نمونه بارز آن را می تواند در کتاب 'روزها' مشاهده کرد.
یکی از نویسندگان شرکت کننده در این آیین نیز با بیان اینکه توسعه تکنولوژی، زندگی امروز بشر را تهدید می کند گفت: راه مبارزه با این چالش توجه به فرهنگ و ارزشهای قدیمی است .
مهدی مدرسی اضافه کرد: ایران در زمینه فرهنگی حرفهای زیادی برای گفتن دارد، ارزشها در فرهنگ ایرانی زیباست و انسان را به حیرت وا می دارد و دکتر اسلامی یکی از اندیشمندان اثرگذار کشور است که سالها عمر خود را صرف فرهنگ ایران کرد.
وی گفت: این ادیب برجسته همواره نگران ایران است و معتقد است ما باید همواره پاسدار ارزش های کشورمان باشیم و ایران را از یاد نبریم.
کامیار عابدی از دیگر نویسندگان و محققان کشور هم در این آیین گفت: دکتر اسلامی دارای اثار ارزشمندی در رشته های ادبی ، علمی، حوزه نقد ادبی، فرهنگی، انسان و اجتماع است و وقتی در این آثار کاوش می کنیم، می بینیم که برخی از آنها جزء کتاب های سرنوشت ساز است.
وی دوری از سیاست، ادبی بودن آثار، نگرش انسانی - ایرانی و بیان ساده و روان را از ویژگی های آثار این نویسنده برشمرد و اضافه کرد: قلم و فکر این استاد برای همه ایرانیان جذاب است و در طول نیم قرن کمتر کسی پیدا می شود که دلش برای فرهنگ ایران تپیده باشد و نسخه ای از آثار این نویسنده را مطالعه نکرده باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد و از برگزارکنندگان مراسم شب دکتر اسلامی ندوشن نیز با بیان اینکه هر شهری با فرهنگ و اصالت خود قوام و دوام می یابد، گفت: اقتصاد هر شهر نیز در ذیل فرهنگ آن جای می گیرد .
علی اکبر جعفری ندوشن گفت: یزد، ایران کوچک است و ایران تاریخ چند هزار ساله دارد، باید ایران را در خاطره خود و فرزرندانمان یادآوری کنیم و با اتکاء به فرهنگ و تمدن کهنسال، آن را بسازیم و معرفی کنیم.
وی گفت: دکتر اسلامی ندوشن بیش از 70 سال دائما از ایران گفت و بیش از 50 جلد کتاب فاخر را به رشته تحریر درآورد که 10 جلد از این کتاب ها با عنوان ایران آغاز می شود و هم اینک اغلب کتابخانه های کشور به این کتاب ها مزین است.
وی یاداور شد: ما باید با اتکا به اندیشه های این دانشمند بزرگ معاصر از ایران بگوئیم و ایران را باور کنیم و به زندگی در آن افتخار کنیم.
محمد دهقانی پژوهشگر و نویسنده و محمود رهبران از استادان خوشنویسی از دیگر سخنرانان این آیین فرهنگی و ادبی بودند که در سخنان خود از شخصیت، مقام و منزلت علمی و ادبی دکتر اسلامی ندوشن گفتند و از وی تجلیل کردند.
در پایان مراسم یکی از آثار دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در قالب نمایشنامه به تصویر کشیده شد.
ششمین شب فرهنگی و ادبی یزد با محوریت بزرگداشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن نویسنده برجسته معاصر با عنوان 'ایران را از یاد نبریم ' با حضور مسئولان، اندیشمندان، فیلسوفان و ادیبان، صاحب نظران، فرهیختگان و پژوهشگران در یزد برگزار شد.
در این آیین همچنین تازه ترین اثر دکتر اسلامی ندوشن با عنوان 'نامه بفرزند' رونماییی شد.
دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن استاد ادب فارسی هم اینک در کانادا حضور دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار