اعلام برگزاری کنفرانسی از سوی آمریکا در لهستان که به گفته 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا مقابله با ایران یکی از موضوعات آن است، بار دیگر چنته خالی واشنگتن و نیز رو آوردن به نمایش های تبلیغاتی در برابر ایران با چاشنی 'ایران هراسی' را عیان ساخت.
کد خبر: ۷۰۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 12 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایرنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پی ناکامی کاخ سفید در همراه کردن متحدان اروپایی در پی خروج از توافق هسته ای و همچنین در بحبوحه واکنش های منطقه ای و جهانی به مواضع ضد ونقیض واشنگتن درباره خروج از سوریه، به منطقه خاورمیانه سفر کرد و درصدد بر آمد تا با چاشنی ایران هراسی، به ناکامی های دولت آمریکا سرپوش بگذارد. 

 

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خاورمیانه ای خود روز گذشته (جمعه) در گفت وگویی با شبکه خبری 'فاکس نیوز' از برگزاری یک گردهمایی بین المللی با تمرکز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد. 

 

پمپئو گفت: ما دهها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم می آوریم و آنها بر ثبات، آزادی، و امنیت در این منطقه تمرکز خواهند داشت و این شامل یک عنصر مهم از تضمین این مساله است که ایران یک نیروی بی ثبات کننده نباشد!

 

انتخاب لهستان که در سال های گذشته با سیاست های خاص خود با اتحادیه اروپا دچار مشکلات و اختلافات شدیدی شده، به اندازه کافی گویای ناکامی آمریکا در زمینه همراه کردن متحدان سنتی و قدرتمند خود در قاره سبز در زمینه سیاست های ضد ایرانی است. 

 

این در حالیست که اتحادیه اروپا با وجود اعلام تحریم های نمادین جدید علیه ایران بر لزوم حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کرده، چنانکه «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به تازگی در گفت وگو با هفته‌نامه اشپیگل، درخصوص ساز و کار مالی ویژه اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران گفته است، به سرعت 

 

پیگیر ملزومات نهایی آن هستیم.

 

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان، به کشور میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند: در حالیکه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود. 

 

'عباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه نیز در این پیوند اعلام کرد: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ میلادی تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند. 

 

اظهارات این مقامات ایرانی تاکیدی بر لزوم هوشیاری دولت لهستان است که به علت منافع گذرا یا وعده و وعیدهای دولت آمریکا به روابط خود با ایران و خدمات تاریخی ایرانیان به مردم لهستان پشت نکند زیرا زمستان دولت ترامپ می رود و رو سیاهی به زغال خواهد ماند. 

 

شاید دولت لهستان بر اساس همین نگرانی ها بوده که حاضر نشده در بیانیه مشترک با دولت آمریکا درباره کنفرانس لهستان حتی نام ایران ذکر شود. 

 

در بیانیه مشترک لهستان و آمریکا بدون ذکر نام ایران اعلام شده که این کنفرانس با هدف ارتقای آینده ای با صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می شود. 

 

اعلام برگزاری کنفرانس لهستان به میزبانی آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که سخنرانی پمپئو در قاهره یک رسوایی جدید برای سیاست خارجی دولت آمریکا ایجاد کرده بود. 

 

سخنرانی روز پنجشنبه پمپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره به قدری رسوا و بی محتوا بود که بسیاری از کارشناسان و رسانه های جهان به انتقاد و حتی تمسخر آن پرداختند. 

 

'پل پیلار' عضو ارشد 'مرکز مطالعات امنیتی' دانشگاه جرج تاون در مقاله ای در وبسایت 'لوبلاگ' با بیان اینکه سخنرانی پمپئو در قاهره بجز ضدیت با اوباما و ضدیت با ایران مضمون دیگری نداشت، تاکید کرد: سخنرانی پمپئو فقط یک مخاطب داشت و آن هم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و پایگاه رای دهندگان او در آمریکا بود. 

 

وی تاکید کرد: انتقاد طولانی در سخنرانی پمپئو از ایران با لحنی نوشته شده بود که گویی آمریکا دستاورد زیادی درباره ایران داشته در حالیکه آمریکا در دو سال گذشته هیچ دستاوردی نداشته است. 

 

'پل داناهار' مسوئول دفتر سابق شبکه جهانی 'بی بی سی' در خاورمیانه ابراز داشت که کل مضمون سخنرانی پمپئو، خوبی اسرایئیل و بدی ایران بود که مضمونی ساده انگارانه است. 

 

'شادی حامد' عضو ارشد اندیشکده بروکینگز نیز تاکید کرد که سخنرانی پمپئو در قاهره یکی از بدترین سخنرانی های مقامات آمریکایی درباره سیاست خارجی بوده و سخنرانی بدخواهانه، ناآگاهانه و احمقانه بود.

 

همین سخنرانی بی محتوا و ادعاهای تکراری علیه ایران موجب شد که 'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه در طعنه ای پر معنا تاکید کرد: رژیم آمریکا از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی تواند جایگزینی برای آن پیدا کند دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است.

 

وی با رد سخنان و اتهامات بی بنیان وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره افزود: آمریکا و بخصوص رژیم افراطی کنونی آن بخاطر خصومت دیرینه با ملت ایران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوءاستفاده از سوی محافل بدنام و ناکام و فریب خوردن توسط جریان ها و لابی های خاص، راهی در پیش گرفته است که هیچ نفعی در این رفتار برای آمریکا متصور نیست. 

 

به نظر می رسد که آمریکا با خروج نیروهایش از سوریه و همچنین ناکامی بین المللی در پی خروج از برجام، درصدد است با برگزاری یک نمایش تبلیغاتی ضد ایرانی، توجهات را از موضوع سوریه منحرف سازد و همچنین با تاکید بر ایران هراسی زمینه سرکیسه کردن بیش از پیش کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را مهیا سازد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار