مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خبر داد؛
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: حدود هزار نفر در ۱۳ گروه خونی نادر همچون کل، بمبئی، کی‌پی‌ال و غیره در کشور ما شناسایی شده است که از این میزان ۲۶ نفر آن در خراسان رضوی بوده است.
کد خبر: ۷۰۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 12 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، سیدحمیدرضا اسلامی در مراسم جشن روز ملی اهداکنندگان خون‌های نادر و تجلیل از اهداکنندگان خون‌های نادر، اظهار داشت: پرستاری از بیماران به نحو احسن بر عهده سازمان انتقال خون بوده و پرستاران این مجموعه زحمات فراوانی در خون‌گیری از اهداکنندگان خون و خون‌رسانی به نیازمندان خون می‌کشند و ادامه حیات را به این بیماران هدیه می‌کنند.

وی افزود: پرسنل سازمان انتقال خون بسیار مظلوم هستند و با وجود مشکلات فراوانی که دارند صادقانه و بدون هیچ خللی ارائه خدمت دارند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در روز پرستار پیگیر حل مشکلات کلیه پرستاران به‌ویژه پرستاران سازمان انتقال خون ایران و اداره کل انتقال خون خراسان رضوی باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ایران از سال ۸۹ به عضویت بانک گروه‌های خونی نادر جهان درآمد، خاطرنشان کرد: ۳ کشور ایران، چین و ژاپن از آسیا عضو این بانک جهانی هستند و کشور ما تنها کشور مسلمان بوده است؛ به‌طور از هر ۱۰ هزار نفر یک نفر دارای گروه‌های خونی نادر بوده و در سطح جهان تاکنون ۳۱ گروه خونی نادر در ۳۶۰ نوع شناسایی شده‌ است که از این میزان حدود هزار نفر در ۱۳ گروه خونی نادر همچون کل، بمبئی، کی‌پی‌ال و غیره در کشور ما شناسایی شده است که از این میزان ۲۶ نفر آن در خراسان رضوی بوده است.

اسلامی تصریح کرد: یکی از راه‌های شناسایی گروه‌های خونی نادر در اورژانس بیمارستان‌ها بوده و سازمان انتقال خون ایران سالانه ۵ هزار کیسه گروه خونی را تست می‌کند که در برخی موارد خون‌های نادر شناسایی می‌شود و یکی از عمده‌ترین مشکلات در این نوع بیماران سقط جنین بوده و باید به‌گونه‌ای در امر درمان همت بورزیم تا شاهد ادامه حیات و تولد بی‌مشکل یک انسان باشیم.

وی تاکید کرد: خون‌های نادر در بخش‌های انجماد سازمان انتقال خون نگهداری می‌شود تا در مواقع مورد نیاز به بیماران نیازمند تزریق شود و در خواستمان از عموم مردم و اهداکنندگان این است که با نوع گروه خونی خود آشنا باشند و اگر گروه خونی نادر بود با پلاکی که دارد شناسایی شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه گذشته با وجود مطالبات ۱.۵ ساله و عدم دریافت حقوق در ۶ ماهه اخیر ۱۵۹ هزار مورد پذیرش را با رشدی ۷ درصدی داشتند، بیان کرد: از این میزان از ۱۱۴ هزار ۶۷۵ نفر با ۶ درصد رشد خون‌گیری صورت گرفت و تعداد مردودین ۳۳ هزار و ۴ نفر بوده که ۴ درصد کاهش داشته است؛ همچنین در بحث پلاسما نیز ۱۰۲ هزار کیسه پلاسما جهت تولید داروی بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، سرطان و غیره ارسال کرده‌ایم.

اسلامی گفت: در این مدت ۶۱ هزار ۲۲۰ مورد اهدا توسط اهداکنندکان مستمر صورت گرفته که شامل ۵۱ درصد آمار مجموع اهداها بوده است؛ همچنین ۳۱ درصد دیگر نیز اهداکننده با سابقه و ۱۸ درصد هم اهداکننده بار اولی بودند و ۲۸۱ هزار ۶۶۱ کیسه و فرآورده‌خونی در این مدت تولید شده که افزایشی ۴ درصدی داشته است.

وی افزود: در ۳ سال گذشته با تلاش جمعی به ۳ هدف بزرگ خود که تولید پلاسما (تولید ۲۵۰ هزار کیسه تاکنون)، کوتاه شدن نوبت‌های اعمال جراحی (رساندن فوری ۱۰ کیسه خون مورد نیاز به اتاق عمل) و دست یافته‌ایم و در یک سال گذشته حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی در اضافه شد که ۲ هزار مورد آن در خراسان رضوی و ۱۵۰۰ مورد در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است و این مهم نشان از همت بالا و تلاش بی‌پایان خادمان مردم در سازمان انتقال خون ایران و ادارات کل استانی در امر تولید بالای خون و فرآورده‌های خونی دارد و همین گام‌های مثبت در این حوزه موجب اطمینان خاطر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افزایش مراکز درمانی شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی سومین استان تولیدکننده خون کشور بوده است، گفت: از مسئولان سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم که با حل مشکلات بودجه‌ای سازمان انتقال خون ضمن کمک به خادمان مردم در این سازمان در تولیدات بهتر و بیشتر خونی، مانع آسیب‌رسانی به بیماران بستری در بیمارستان‌ها شوند.

اسلامی تصریح کرد: با همکاری شرکت الیت شهرداری مشهد پارک رایگان الیت برای اهداکنندگان خون در کلیه پایگاه‌های اهدای خون مشهد در نظر گرفته شده است و این اقدام کوچکترین حرکت در راستای تقدیر از اهداکنندگانی بوده که داوطلبانه به یاری همنوعان خود شتافتند.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۵ هزار کیسه خون به استان‌های معین خراسان رضوی همچون سیستان و بلوچستان ارسال شده و پیش‌بینی ما تا پایان امسال ارسال ۶ هزار کیسه است و این میزان معادل ۲ برابر ۳ هزار کیسه تکلیفی و تعهدی‌مان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار