براساس اعلام مرکز جهانی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها،
کد خبر: ۷۰۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵ 13 January 2019
بر اساس گزارش اخیر مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، دانشگاه آزاد اسلامی با اختلاف چشمگیر، برترین دانشگاه کشورمان لقب گرفت.

به گزارش «تابناک»، مرکز رتبه بندی دانشگاه‌های جهان (Center for World University Ranking (CWUR که دفتر مرکزی آن در امارات متحده عربی است نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های جهان را منتشر کرد که بر اساس آن، ۱۲ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند.

بر اساس این رتبه بندی که از سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر می‌شود، در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ دانشگاه‌های ۶۲ کشور جهان بررسی شدند که در نتیجه آن، هاروارد با ۱۰۰ امتیاز (نمره کامل)، شیکاگو با ۹۹/۶ امتیاز، استنفورد با ۹۶/۷ امتیاز، ام آی تی با ۹۶/۱ امتیاز، کمبریج با ۹۴، آکسفورد با ۹۳/۲ امتیاز، برکلی با ۹۲/۵ امتیاز، پرینستون با ۹۱/۹ امتیاز، کلمبیا با ۹۱/۴ امتیاز و انستیتو فناوری کالیفرنیا با ۹۱ امتیاز به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم را کسب کردند.

بر اساس این نظام رتبه بندی که متکی بر ۷ شاخص است، هر ساله هزار دانشگاه برتر جهان شناسایی و معرفی می‌شوند. شاخص‌هایی که عبارتند از: "کیفیت آموزش براساس کسب جوایز بین المللی توسط فارغ التحصیلان دانشگاه با وزن ۱۵ درصد"، "استخدام بر اساس تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه دارای سمت‌های اجرایی در کمپانی‌های بزرگ با وزن ۱۵ درصد"، "کیفیت اعضای هیات علمی بر اساس کسب جوایز بین المللی با وزن ۱۵ درصد"، "برونداد‌های علمی بر اساس کل تعداد مقالات علمی با وزن ۱۵ درصد"، "کیفیت انتشارات بر اساس تعداد مقالات پژوهشی در مجلات بسیار معتبر بین المللی با وزن ۱۵ درصد"، "تاثیر بر اساس تعداد مقالات چاپ شده در نشریاتی با تاثیر بالا با وزن ۱۵ درصد" و "استناد بر اساس تعداد مقالات پراستناد با وزن ۱۰ درصد".
 
دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه تهران سبقت گرفت!

شاخص‌هایی که بر اساس آنها، دانشگاه آزاد اسلامی با امتیاز ۷۵/۳ در رتبه ۳۷۱، دانشگاه تهران در رتبه ۴۶۱، علوم پزشکی تهران در رتبه ۵۴۷، صنعتی شریف در رتبه ۵۹۲، صنعتی اصفهان در رتبه ۶۴۲، صنعتی امیرکبیر در رتبه ۶۸۹، تربیت مدرس در رتبه ۵۷۶، علم و صنعت ایران در رتبه ۷۶۰، دانشگاه شیراز در رتبه ۸۵۷، فردوسی مشهد در رتبه ۸۷۲، علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه ۹۶۶ و دانشگاه شهید بهشتی در رتبه ۹۹۲ قرار گرفته‌اند.

۱۲ دانشگاه ایرانی که در کنار ۱۲ دانشگاه از ترکیه، ۵ دانشگاه مالزی، ۴ دانشگاه از مصر، ۴ دانشگاه از عربستان سعودی، ۳ دانشگاه از پاکستان و تک نماینده‌های کشور‌های لبنان، نیجریه و تونس، مجموعه دانشگاه‌های برتر جهان اسلام در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را شکل می‌دهند. مجموعه‌ای کوچک که نیم نگاهی به آن برای پی بردن به پیشتازی کشورمان در حوزه آموزش عالی در میان کشور‌های مسلمان کفایت می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار