مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نوید برداشت 300 میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای استان فارس در سال جاری داد و اظهار داشت: 500 هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت گل نرگس رفته و این استان در این زمینه رتبه نخست را در کشور دارد به صورتی که نام فارس به همراه نرگس­‌زارهای خفر و کازرون پیوندی همیشگی یافته است.
کد خبر: ۷۰۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ 18 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:هر چند کلانشهر شیراز از نظر طبیعی و اقلیمی کمتر جایی برای پرورش نرگس دارد و به جز محدود باغهای قصر دشت و ارتفاعات مشرف به این شهر در جایی دیگر از شیراز نرگس نمی روید اما، علاقه مندی شهروندان شیراز و استقبال مردم از این گل خوشبوی موجب شده تا نام شیراز با نام گل نرگس گره بخورد.
برای کسانی که در فصول زمستان و پاییز به شیراز می آیند شاید موجب شگفتی باشد که سر هر چهار راهی کودکی با یک بغل گل نرگس جلو خودرو را بگیرد و دسته های نرگس تعارف و عرضه کند.

**مهربانی رهگذران با کودکان کار و خرید نرگس
پخش فیلم خوراندن گل نرگس به دو کودک کار در استان کرمان در فضای مجازی طی روزهای گذشته موجب شد تا نگاه بسیاری از مردم به گل نرگس تغییر کند و لطافت و زیبایی گلهای نرگس با خشونت و درشتی در هم آمیزد، اما از زاویه ای دیگر همین فیلم باعث شد که بر لطافت رفتار مردم با دستفروشان نرگس افزوده شود.
خبرنگار ایرنا با برخی از کودکان کار و دستفروشان در معابر شیراز به گفت و گو نشست. آنها اذعان داشتند که در روزهای گذشته مردم با آنها به مهر و عطوفت بیشتر برخورد کرده اند و فروششان بیشتر شده است.
فصل نرگس که می شود عرضه کنندگان این گل زیبای زمستانی گل های نرگس را به بهای هر دسته، سه تا پنج هزار تومان و بسته های بزرگتر را 10 تا 15 هزار تومان به مشتریان می دهند، برخی از عرضه کنندگان گل نرگس در چهارراه ها و معابر شیراز روزانه حدود 200 تا 300 هزار تومان عایدی از فروش نرگس دارند.

**تنوع نرگس در اقلیم فارس
فارس را بسیاری ایران کوچک گفته اند، در میان سرمای جانسوز پاییز و زمستان و درگیر و دار برف بوران سایر مناطق کشور ، مزارع گل نرگس در شهرستان های جنوب و جنوب غرب فارس هر انسانی را مست می کند ، هر رهگذری در برابر عظمت آفرینش پروردگار در گلزارهای نرگس در این مناطق سر به کرنش می گذارد.
نرگس زارهای فارس، در جنوب و شرق این استان، از روزهای انتهایی پاییز، به گل می نشینند، گل هایی زیبا، معطر و بهشتی که هر بیننده را مسحور و مدهوش، وادار به ستایش خداوندگار زمین و آسمان می کند.
نرگس زارهایی که در شهرستان های کازرون، ممسنی ، فراشبند ، لامرد و مهر، در غرب و جنوب استان و همچنین مناطقی از داراب، جهرم و خفر در مرکز و جنوب شرق فارس گسترده است، سایر نقاط گرمسیر و نیمه گرمسیری از استان پهناور فارس نیز این روزها نرگس به گل نشسته و این مناطق تا بهمن ماه و اواخر اسفند، میعادگاه دوستداران نرگس است.

**پیشینه نرگس در ادب پارسی
گل نرگس از گذشته دور تا امروز برای فارسی ها و شیرازی ها، نمادی از زیبایی، عطر و خوش بویی، دوستی و محبت و زینتی برای خانه بوده است ، نرگس در فرهنگ مذهبی و عمومی ما به چشم انتظاری برای ظهور وجود حضرت مهدی (عج) تعبیر شده و با آوردن نام نرگس نام این امام معصوم به ذهن متبادر می شود، این گل از میان نرگس زارها تا خانه ها و حتی اشعار شاعران بزرگی همچون حافظ شیرازی، دامن گسترانیده و ماندگار شده است.
اشعار پر طرواتی مانند ' غلام نرگس مستم که بامداد پگاه- قدح بدست گرفته ز خواب برخیزد ' در شعر شاعران پارسی بسیار است ، شاعرانی که از نرگس به چشم تعبیر کرده اند و هر جا خواسته اند غمزه و عشوه و سحر چشم و زیبایی آن را تصویر کنند از نرگس نام برده اند.

**فارس رتبه اول تولید نرگس در کشور
بر اساس آمارهای موجود، استان فارس مقام نخست در فراوانی و تولید گل نرگس را در کشور دارد ، به گفته محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ،این استان به لحاظ سطح زیرکشت گل نرگس، در کشور رتبه اول را دارد.
قاسمی با تاکید بر لزوم تقویت اقتصاد و اشتغال زایی از محل ظرفیت ها و فرصت های تولید محصولات کشاورزی و گل در استان فارس اظهار داشت: کشور ایران رتبه سوم جهان بعد از کشورهای انگلیس و هلند در تولید گل نرگس دارد ، سطح زیر کشت گل نرگس در جهان 6 هزار و 700 هکتار و در ایران این سطح 970 هکتار است، استان فارس با 500 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس بیشترین سطح زیر کشت را در کشور دارد و بخش خفر جهرم با 300 هکتار گل نرگس رتبه اول سطح زیر کشت را در استان دارد.

** افق توسعه نرگس زارهای فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش بینی کرده در افق 1400 سطح زیر کشت گل نرگس دراین استان را به بیش از 1400 هکتار افزایش دهیم و نوید داده که بسته های تحقیقاتی و ترویجی مختلفی برای گل نرگس برای کشت‌ وکار و فرآوری تهیه شده عملیاتی و اجرایی شود.
قاسمی با اشاره به این ‌که در جهان غیر از گل شاخه بریده نرگس، فرآوری این گل در قالب روغن و اسانس مورد توجه قرار دارد، گفت: در استان فارس فرآورده دیگری از گل نرگس عرضه نمی شود، سازمان جهاد کشاورزی و بخش صنایع تبدیلی این سازمان این آمادگی دارد که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه‌گذارانی که متقاضی سرمایه‌گذاری این حوزه هستند قرار دهد تا بتوان ارزش افزوده بیشتری از این نعمت الهی داشته باشیم.

**برداشت 300 میلیون شاخه گل از نرگس زارهای فارس
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نوید برداشت 300 میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای استان فارس در سال جاری داد و اظهار داشت: 500 هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت گل نرگس رفته و این استان در این زمینه رتبه نخست را در کشور دارد به صورتی که نام فارس به همراه نرگس­‌زارهای خفر و کازرون پیوندی همیشگی یافته است.
مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه با بیان اینکه فارس در میزان تولید این گل در کشور در جایگاه سوم است افزود: گل نرگس در استان­‌های فارس، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، خوزستان، کرمان، تهران و بخش‌­هایی از همدان و مرکزی کشت می­‌شود که در این میان نام منطقه خفر جهرم و بالاده کازرون در همه استان ها برجسته است.
پاکاری از شهرستان‌­های جهرم با 300 هکتار و کازرون با 170 هکتار و پس از آن­ها رستم، فراشبند و مهر به عنوان شهرستان های نرگس دار نام برد و گفت: منطقه خفر بیشترین میزان تولید نرگس را دارد و خفر با این شاخصه شناخته می‌­شود.

*** نقش نرگس در اقلیم و اقتصاد
نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می­‌شود. بیشتر نرگس‌­زارهای شهرستان کازرون دیم است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه هم‌­اکنون برداشت گل در نرگس زارهای کازرون ، خفر و سایر مناطق آغاز شده است، گفت: قیمت گل در مرحله اول برداشت به 140 هزار تومان در هر کیلوگرم می‌­رسد اما به طور کلی قیمت گل نرگس هر کیلوگرم حدود 60 هزار تومان است.
استان فارس دارای انواع نرگس شیپوری، بوقی، شیراز، پُر پَر، هزار پَر و شهلا ، نرگس مسکین، نروک یا پنجه گربه‌ای است و بیشترین تنوع این گل را می توان در نرگس زارهای فارس مشاهده کرد.

**خواص دارویی گل نرگس
منابع رسمی طب سنتی و پزشکی به صراحت مطالبی در باره شفا بخش بودن گل نرگس بیان نکرده اند ، اما پیشینیان و افرادی که به صورت سنتی از طب عطاری بهره می گیرند معتقدند که گل نرگس نه تنها زیبایی و عطر بلکه خواص جادویی دارویی دارد، خواصی که سردرد را از بین می برد، افسردگی را می کاهد، زکام را از بین می برد و به واسطه عطری که در فضا می پراکند، همه جای خانه را در مقابل عفونت های تنفسی، گندزدایی می کند.
برخی منابع نیز گفته اند این گل زیبای زرد و سفیدرنگ که در وصف زیبایی اش هرچه بگوییم کم گفته ایم، اگر به مقدار زیاد خورده شود، سمی ترین گیاهان جهان است.پیاز و برگ های نرگس ، آلکالوئید های سمی دارند، تهوع، دل پیچه و اسهال از عوارض خوردن پیاز نرگس است ، موادی که از ساقه های نرگس ترشح می شود نیز مضر است.
به طور معمول بسیاری از گل ها ممکن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل هاست که در یک گلدان نمی تواند با هر گل پیازی دیگری سازگار باشد.
به هر حال اگر گذرتان به شیراز افتاد و از کنار گل فروشان و عرضه کنندگان گل نرگس در چهارراه های این شهر عبور کردید، با خرید شاخه گلی قلبی را شاد کنید و دستی را گرما بخشید ، نرگس آمده است که زندگی شما به مهر بیامیزد و آن را خوشبو و خوشرنگ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار