چه کسی پاسخ مردم را می‌دهد؟
این موضوع که پروژه‌ها در کشور طبق زمان‌بندی صورت گرفته و کارشناسی شده پایان یابد تقریباً غیرممکن است اما استان قم برای اولین بار دارای پروژه‌هایی است که نه‌تنها بیش از چندین سال از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد بلکه زمان مشخصی نیز برای بهره‌برداری آن تعیین نشده و علاوه بر این بهره‌برداری از آن‌ها نیز صرفه اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۷۰۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲ 20 January 2019

به گزارش تابناک قم، پروژه‌هایی که در آغاز کار با صلوات و کلی جاروجنجال همراه می‌شوند و در مدت کوتاهی به گِل می‌نشینند و مدیران کارکشته استان نیز کاسه چِه کنم چِه کنم دستشان می‌گیرند! این واقعیت امروز پروژه‌های استانی است که بعد از گذشت سال‌ها همچنان خاک می‌خورند و البته تبدیل به آینه‌ای دق برای مردم شده‌اند.

پروژه‌هایی که تنها کلنگ زنی می‌شوند

این موضوع که پروژه‌ها در کشور طبق زمان‌بندی صورت گرفته و کارشناسی شده پایان یابد تقریباً غیرممکن است اما استان قم برای اولین بار دارای پروژه‌هایی است که نه‌تنها بیش از چندین سال از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد بلکه زمان مشخصی نیز برای بهره‌برداری آن مشخص نشده و علاوه بر این بهره‌برداری از آن‌ها نیز صرفه اقتصادی ندارد.

به‌عنوان‌مثال می‌توان از پروژه منوریل نام برد که نه‌تنها وجهه اقتصادی ندارد بلکه از زمان آغاز آن نیز بیش از 8 سال می‌گذرد و همچنان بهره‌برداری و تکمیل آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته تنها منوریل نیست که این اتفاق برایش رخ‌داده است چراکه پروژه‌هایی مانند شهید کاظمی در مرکز شهر و پروژه فرودگاه قم نیز ازجمله پروژه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر با تصمیمات غیر کارشناسی و اصولی کلنگ زنی شده‌اند و حال در میانه راه باقی‌مانده و نه می‌شود از خیر بهره‌برداری آن گذشت و نه می‌توان آن‌ها را به بهره‌برداری رساند.

مطالعه کافی و برنامه‌ریزی دقیق در خصوص پروژه‌ها وجود ندارد

مهدی صادقی استاندار سابق قم در گفتگو با خبرنگار ما درباره علت این اتفاقات می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین عوامل این بحران‌ها نبود مطالعه کافی و برنامه‌ریزی دقیق در خصوص پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: بدون مطالعه دقیق و برنامه‌ریزی‌شده و برآورد هزینه و کار کارشناسی دقیق، نباید اجازه دهیم پروژه‌ها کلنگ زنی شود.

بهرام سرمست استاندار جدید قم نیز دراین‌باره می‌گوید: باید در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره برنامه‌ریزی کرد البته در قم پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که نه آغاز آن توجیه اقتصادی داشته است و نه برای ادامه آن می‌توان توجیه اقتصادی داشت.

وی ادامه می‌دهد: قم وارث پروژه‌های نیمه‌کاره و فاصله‌های طولانی بین کلنگ و قیچی است که باید با درایت این فاصله‌ها را کم کرد.

عدم کار کارشناسی و تصمیم‌های احساسی ریشه مشکلات امروز

حجت‌الاسلام آتش زر که در زمان اجرای پروژه منوریل در شورای اسلامی شهر حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار قم فردا دراین‌باره گفت: ما هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم که قم از قافلهٔ ریلی عقب بود و اگر حرکتی برای رفع این عقب‌ماندگی نمی‌شد تا 10 سال دیگر هم نمی‌توانستیم این پروژه‌ها را وارد شهر کنیم زیرا اگر قرار بود با روال عادی پیش برویم تا سال 97 تنها کلنگ حمل‌ونقل ریلی در قم به زمین می‌خورد.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما تمامی درخواست‌ها را آماده کردیم و برنامه‌ها را تنظیم کردیم وقتی دیدیم دولت دهم علاقه‌مند‌است که توسعه حمل‌ونقل ریلی را در دستور کار قرار دهد از فرصت استفاده کردیم و خط منوریل را وارد قم کردیم و برکنار آن نیز مترو را شروع کردیم.

آتش زر افزود: برای اجرای برنامه‌ها شهردار سابق آقای عابدینی پور برای دولت و وزارت کشور نامه‌ای را نوشت و گفت ما آمادگی داریم مترو و منوریل را در قم اجرا کنیم و شورای ترافیک کشور جلسه فوق‌العاده‌ای را تشکیل دادند و اجرای منوریل و مترو مصوب شد.

این صحبت‌های آتش زر نشان می‌دهد که مسئولان وقت استان با چه وسواس و دقتی تَن به پروژه‌هایی دادند که میلیاردها تومان از بیت‌المال را به باد داد.

در این میان ضعف کارشناسی و تصمیم‌گیری در سطوح بالای مدیریتی به عینه دیده می‌شود و مشخص نیست چه زمانی این ضعف‌ها و عیب‌ها برطرف خواهد شد.

در پایان باید گفت مشخص نیست که جواب اشتباه مدیران و هدر رفتن میلیاردها تومان از بودجه بیت‌المال را چه کسانی به مردم خواهند داد؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
دوران راه بنداز جا بنداز گذشته است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار