«پاتولین» یکی از سموم قارچی است که در اثر کپک بر روی برخی مواد غذایی، به ویژه میوه ها تولید می شود و در درازمدت سبب بیماری می‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 21 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: آرش بهرامی دکترای صنایع غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: پاتولین اغلب در سیب‌های کپک زده و یا فرآورده های حاصل از آن مانند آبمیوه و کمپوت دیده می شود؛ با توجه به خودداری مصرف کنندگان از مصرف سیب های کپک‌زده و فاسد، خطر اصلی متوجه فرآورده‌های سیب نظیر آب سیب است.

وی، از احتمال وجود این سم قارچی در میوه هایی نظیر گلابی، انگور، سبزی‌ها و پنیر خبر داد و با بیان اینکه بیشتر اطلاعات حاضر در مورد سمی بودن پاتولین مربوط به مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیواناتی مانند موش است، افزود: هم اکنون داده های آزمایشگاهی در مورد سمیت حاد یا مزمن این سم بر روی انسان اندک است، به‌طور معمول دوز‌های بالای پاتولین سبب مسمومیت حاد در موش شده که آسیب های گوارشی، خونریزی معده و تنگی نفس را در پی داشته است.

آرش بهرامی با یان اینکه از دیدگاه ایمنی مواد غذایی، بیشترین نگرانی در مورد تأثیرات مزمن پاتولین است، ادامه داد: گزارش ها بیانگر آن است که مصرف دوز‌های پایین پاتولین در درازمدت سبب بیماری سرطان می شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی تاکید کرد: پاتولین نسبت به گرما پایدار است و در طی پاستوریزاسیون آب میوه در ۹۰درجه سانتیگراد در مدت ۱۰ ثانیه از بین نمی رود.

وی، رعایت اصول بهداشتی پیش از برداشت سیب و جلوگیری از آسیب های مکانیکی را سبب جلوگیری از نفوذ و رشد کپک ها پیش از برداشت محصول بیان کرد و ادامه داد: به طور کلی احتمال آلودگی در سیب های پا درختی بیشتر است و بنابراین در زمان برداشت، سیب های آسیب دیده و خراب باید حذف شوند.

این دکترای صنایع غذایی اضافه کرد: نگهداری نکردن سیب‌های فاسد در مجاورت سایر محصولات، بسیار مهم است و دمای انبار‌های نگهداری سیب باید کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد.

بهرامی افزود: استفاده از سیب‌ها و میوه های سالم و بدون زدگی و یا آبمیوه هایی که دارای علامت استاندارد هستند خطر مواجهه انسان با این سم و خطرات ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

برچسب ها: پاتولین ، قارچ ، سمی ، میوه ها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار