وزیر خارجه قطر ضمن ابراز آمادگی دوحه برای رفع بحران‌ روابط با چهار کشور عربی، خواستار «گفت‌وگوی مثبت» کشورهای عربی با ایران شد.
کد خبر: ۷۰۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 24 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر در گفت ‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» بر اهمیت کشورهای ایران، ترکیه و عراق تأکید کرد و کشورهای عربی را به «گفت‌وگوی مثبت» با ایران دعوت کرد. 

 

 

به گزارش «بلومبرگ»، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت، قطر «به قدرت کشورهای شورای همکاری از زمان تأسیس آن ایمان دارد اما ترکیه، ایران و عراق هم بخشی از منطقه هستند و ما باید روابط و شراکت‌هایی با دیگر کشورهای منطقه هم داشته باشیم». 

 

 

وی توضیح داد، قطر به برقراری روابط مستحکم، مثبت و همکاری سازنده با دیگر کشورها نیاز دارد و این تنها به سبب تحریم‌ها[ی عربستان و امارات] نیست، بلکه بخشی از راهبرد قطر برای حفظ رابطه دوستانه با همه کشورهای منطقه است.

 

 

مقام ارشد قطری با اشاره به امکان وجود برخی اختلاف‌ها با کشورهای منطقه ،درباره ایران اظهار داشت، «ایران در هر حال کشور همسایه قطر است و ما میادین گازی با ایران داریم».

 

 

 

 

وی با اشاره به کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به کشورش حین تحریم‌های کشورهای عربی گفت، «وقتی که قطر با تحریم برخی کشورها مواجه شد، ایران قلمروی هوایی خود را بر روی مردم قطر گشود. بنابراین، تعامل با همه کشورها مهم است و قطر چه با بحران شورای همکاری‌ [خلیج فارس] چه بدون آن، آماده برقراری گفت‌و‌گو است».

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر همچنین ابراز امیدواری کرد تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه آن‌هایی که قطر را تحریم کردند، تعامل با منطقه را آغاز کرده و این مشکل را برطرف کنند.

 

 

چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم و روابط خود با دوحه را قطع و این کشور را از طریق بستن مرزهای زمینی و هوایی خود، محاصره کردند.

 

 

محمد آل ثانی در این خصوص گفت که «هیچ نشانه‌ای از باز شدن گره بحران تا الان به چشم نمی‌خورد... از زمان برگزاری نشست سران کشورهای شورای همکاری که انتظار می‌رفت گشایشی شود، هیچ تحرکی صورت نگرفته و گامی برداشته نشده است». 

 

 

وزیر خارجه قطر درباره عراق نیز گفت: «عراق بخشی از منطقه ماست و از بازگشت این کشور به جهان عرب به عنوان کشوری با ثبات  استقبال می‌کنیم  و سعی داریم برای ایجاد ثبات به این کشور کمک کنیم. برای قطر، روابط نزدیک‌تر با عراق امتیازی محسوب می‌شود».

 

 

وی در این مصاحبه همچنین درباره ایران گفت: «ایران بخشی از جغرافیای ماست و امیدواریم کشورهای عضو شورای همکاری‌ [خلیج فارس] تعامل با ایران را از طریق گفت‌و‌گوهای مثبت و سازنده برای رفع مشکلات امنیتی منطقه که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کشورهای آن تاثیر می‌گذارد، آغاز کنند».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار