رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی می‌خواهیم در شهر، آبادانی ایجاد کنیم در واقع کاری به تفکر سیاسی نداریم و بیشتر فعالیت علمی و کارشناسی مد نظر است.
کد خبر: ۷۰۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 26 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورمان توانست با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، بر بسیاری از مشکلات غلبه کند. امروز انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی‌ خود قرار دارد. بر همین اساس و با توجه به 40 سالگی انقلاب اسلامی، خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی را با «مهدی چمران» رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است. که در ذیل قابل مشاهده است.

«مهدی چمران» رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دخالت سیاست در مدیریت شهری اظهار داشت: امروز در دنیا مدیریت شهری را احزاب سیاسی اداره می‌کنند، اما افرادی انتخاب می‌شوند که سابقه فعالیت شهری داشته و در این حوزه با تجربه باشند.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم در شهر، آبادانی ایجاد‌ کنیم در واقع کاری به تفکر سیاسی نداریم و بیشتر فعالیت علمی و کارشناسی مد نظر است؛ بعنوان مثال قبلا به «قالیباف» ایراد می‌گرفتند که چرا در شهرداری تهران اصلاح‌طلبان فعالیت دارند و ایشان به توانمندی آن‌ها اشاره می‌کرد و اتفاقا در زمان مدیریت قالیباف، شهرداران اصلاح‌طلب با دیدگاه سیاسی فعالیت نمی‌کردند و بیشتر تمرکزشان بر خدمت‌رسانی بود که می‌توان به عملکرد خوب آنها در دوره تصدی قالیباف در سمت شهرداری تهران اشاره کرد.

مدیریت تهران را سیاسی نکنیم/ برخی اعضای شورای شهر به دنبال تبلیغات هستند

چمران با اشاره به روی کار آمدن برخی از مدیران شهری که سابقه فعالیت مخرب سیاسی در سال 88 را داشتند، گفت: این دیدگاه که فلان فرد در جریان فتنه 88 در زندان بوده و او را بیاوریم سر کار و در مدیریت شهری دخالت بدهیم، نتیجه‌اش می‌شود مدیریت شهری که توانمند نیست؛ مثلا خط هفت مترو را که قبلا افتتاح شده بود و مسافر حمل می‌کرد با ادعای اینکه امنیت کاملی ندارد، تعطیل کردند و دو سال بعد همان خط افتتاح شد؛ حالا به نظر عزیزان در شورای پنجم شهر تهران و شهرداری آیا همان خطی که دیروز افتتاح شد، امروز امنیت دارد؟! پس چرا تعطیلش کردید که یک بار دیگر بخواهید افتتاحش کنید؟ این مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در زمانی که بودجه عمرانی دولت 12 هزار میلیارد بود ما در شهر تهران بودجه 17 هزار میلیاردی داشتیم و در شرایطی که دولت دهم نیز به دلیل اختلاف نظر با شورای اسلامی شهر تهران همکاری کاملی با شورا نداشت، یک میلیارد دلار برای شهر تهران در مجلس تصویب و مقرر شد که از صندوق ذخیره ارزی این پول داده شود، با وجود تصویب مجلس، این پول به شورای شهر داده نشد که در همان زمان یکی از نمایندگان مجلس از دولت نهم شکایت کرد و هنوز هم شکایت او مطرح است که چرا این پول به شورا داده نشد و توجیه دولت در آن زمان این بود که نیازی نیست این پول به شهر تهران تخصیص پیدا کند.

مدیریت تهران را سیاسی نکنیم/ برخی اعضای شورای شهر به دنبال تبلیغات هستند

چمران در واکنش به شایعاتی مبنی بر اینکه در شورای شهر چهارم ابهامات مالی وجود دارد، گفت: من از افرادی که چنین ادعایی دارند، خواهش می‌کنم که اگر فکر می‌کنند شفاف سازی مالی وجود نداشته، مستندات آن را به مراجع قضایی ارسال کنند و شعار ندهند. شفاف سازی مالی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران بسیار دقیق بود و فکر نمی‌کنم جای شعاری باقی بماند.

وی افزود: بسیاری از مطالبات شهرداری تهران در مجلس و دولت رسیدگی نمی‌شود و می‌گویند که بودجه نیست. به نظرم شورای پنجم بیشتر به جای مطالبات مردم و شهر تهران به دنبال تبلیغات است؛ وگرنه تهران جای کار بسیار دارد؛ اما برخی از اعضای شورای شهر تهران به دنبال حل مشکلات شهری نیستند، شهرداری تهران چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، اما کسی به دنبال این حق شهروندان تهرانی نمی‌رود!

مدیریت تهران را سیاسی نکنیم/ برخی اعضای شورای شهر به دنبال تبلیغات هستند

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیگیری‌های شخص خود برای دریافت مطالبات شهر تهران از دولت گفت: در سال 95 به دنبال این طلب رفتیم و با رئیس جمهور کشور نشستی داشتیم که ایشان دستور‌ رسیدگی داد، اما دولت پول نقد نداشت؛ لذا ما پیشنهاد سهام کارخانه را دادیم که قرار شد مورد بررسی قرار بگیرد که دوره شورای شهر چهارم به پایان رسید و در دوره پنجم کلا این مسئله رد شد. باید این مشکل حل شود. برای حل مسائل شهری باید برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری کمی تلاش کنند و مسائل سیاسی را کنار بگذارند.

چمران در مورد انتخاب شهردار در دوره ریاست او گفت: ما در انتخاب شهردار تهران با نگاه سیاسی عمل نکردیم. هنگامی که قالیباف را برای تصدی شهرداری تهران انتخاب کردیم، می‌دانستیم که با احمدی نژاد رئیس جمهور وقت رقیب سیاسی هستند؛ اما شورای شهر نگاه سیاسی نداشت و به دنبال کسی بودیم که در دفتر نمی‌نشست و همیشه در میدان بود؛ بعنوان مثال در حادثه پلاسکو آقای قالیباف مدیریت بحران را در دست گرفت و خود ما در شورای شهر برای شهردار تهران ریل‌گذاری می‌کردیم که این مسأله بسیار مهم است، و با توجه به انتخاب سه شهردار از زمان آغاز به کار شورای پنجم، به نظرم این شورا بستر لازم را برای شهرداران خود ایجاد نکرده است.

مدیریت تهران را سیاسی نکنیم/ برخی اعضای شورای شهر به دنبال تبلیغات هستند

چمران در مورد اتفاقات پیش آمده در شورای اسلامی شهر تهران در سال 88 بیان کرد: در شورای شهر بار‌ها وضعیتی پیش آمد که باعث آمیخته شدن مسائل شهری با سیاست می‌شد، اما من مانع از این کار می‌شدم؛ بعنوان مثال در فتنه 88 دوستانی بودند که می‌خواستند فعالیت فرهنگی و مثبت انجام دهند و این کار را با اهدای تابلو یادبود به جان‌باختگان 88 عملی می‌کردند، اما من در شورای شهر تهران این جریان را ممنوع کردم و به شهردار تهران ابلاغ کردیم که به موضاعات بدون دیدگاه سیاسی رسیدگی کند؛ زیرا شورای شهر جای سیاسی‌کاری و تبلیغات نیست و باید به شهروندان خدمت کرد.

گفت‌وگو: امیر محمد زندی و مصطفی خدابخشی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار