کد خبر: ۷۰۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 27 January 2019

چند مهم سوال از رحیم‌پور ازغدی

نامه‌نیوز نوشت: آقایان به نحوی از کودک همسری دفاع می‌کنند که گویی قرار است مانعی برای انجام ازدواج جوانان ایجاد شود! به نظر می رسد که اختلافات سیاسی میان مدافعان و مخالفان طرح مذکور سبب شده که برخی چشم بر حقایق بسته و همچون آقای ازغندی آشکارا از ازدواج بچه های دبستانی حمایت کنند.

هنوز واکنش ها از مشاهده آن ویدئو دفاع از کودک همسری فروننشسته که آقای تئوریسین به میدان می آید. حسن رحیم‌پور ازغدی که اتفاقا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست جلودار مدافعان کودک همسری شده و در آخرین اظهارات خود به تشریح نگاه اسلام در خصوص ازدواج پرداخته است. به ظن او همین که حد سنی مشخص نشده یعنی ازدواج کودکان بعضا دبستانی هم مجاز است! ازغدی و دیگر موافقان کودک همسری از اینکه این قاعده را بر زندگی فرزندان خود نیز جاری کرده اند یا خیر نمی گویند اما با فرض اینکه آنچه می گویند تنها به خاطر مخالفت با چند چهره  اصلاح طلب که به جمعیت موافقان طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال هست نیست و این عقیده در ذهن و ضمیرشان ریشه دارد؛ باید پرسید که آیا به نظر آنان دو کودک دبستانی یا قدری بزرگ تر ، فرایند جامعه پذیری را به طور کامل طی کرده اند؟ به این معنی که علم و دانش، مهارت های زندگی و توان پذیرش نقش هایی مثل همسر، پدری یا مادری را کسب کرده اند؟ شخصیت آنان به صورت کامل شکل گرفته و اطمینانی وجود دارد که در گذر ایام و بعد از طی کردن مراحلی همچون تحصیل و کار از انتخاب اول خود پشیمان نشوند؟ 
 
جناب ازغدی بدون توجه به هیچ یک از مسائل مورد اشاره و به صرف اینکه در اسلام ممنوعیتی برای ازدواج در سنین مختلف لحاظ نشده است از کودک همسری دفاع می کند. سوال ما از ایشان اما این است که آیا مواردی دیگری نداریم که آیات قرآن (آیات الاحکام) یا احکام امضایی در مورد آن سکوت کرده و بعدا فقها و دانشمندان فقهی اسلامی در مورد آن حکم داده باشند؟ آیا به واقع همین که در این مورد سکوت شده به معنای درستی مساله است؟  بله ، طبق این قاعده می شود که دبستانی ها هم با هم ازدواج کنند اما طبق همین فرمول جنین هم می تواند با جنین ازدواج کند. چرا که در این مورد نیز سکوت شده است. به نظر شما این فرمول دریچه ای برای بازگشت به عهد قدیم نیست؛ آن زمان که دختر را قبل از تولد، شوهر می دادند؟  

سوال اینجاست که مگر یکی از ادله اربعه، عقل نیست و مگر نه اینکه « کلّ ما حکم به العقل حکم به الشّرع، و کلّ ما حکم به الشّرع حکم به العقل».آیا عقل در دنیای امروز همین حکم را می کند؟
 
آقای ازغدی ، جناب عالی سفری به مناطق محروم حاشیه ای که کودک همسری رایج تر است، داشته اید؟ کدام یک از این کودکان همسر شده نحوه نوشتن میل جنسی را آموخته اند؟ اصلا این ها فرصت کرده اند غریزه جنسی رابشناسند که ناگهان خود را در بستر شوهر می بینند؟ شما تا کنون در مورد آسیب های جسمی و روحی ناشی از ازدواج زودهنگام شنیده یا خوانده اید؟ صرفا جهت اطلاع شما باید عرض کنیم که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین علت مرگ و میر دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله در جهان، زایمان و عوارض پس از بارداری است. احتمالا می خواهید به مادران و مادربزرگ هایی اشاره کنید که در همین سن و سال فرزندان سالمی به دنیا آورده ند. گذشته از اینکه همان نسل مورد جفا قرار گرفته نیز عموما تجربه بارداری های منجر به سقط جنین یا فوت نوزاد را داشته اند و مادران فوت شده نیز قادر به شهادت و تایید خطرناک بودن این تجربه در سنین پایین نیستند؛ فرض را بر این می گذاریم که دختر زیر سیزده سال از بارداری و زایمان جان سالم به در ببرد. قبول ندارید که مسیر زندگی هر کدام از این دخترکان خاصه اهالی شهرهای های کوچک تر و روستاها بعد از ازدواج کاملا تغییر می کند و فرصت های بسیاری از آنان گرفته می شود؟ 
 
موافقان کودک همسری با طرح مجلسیان مبنی بر ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال مخالفت می کنند و در تشریح دلایل خود ، مثل همین آقای ازغدی به مسائل شرعی اشاره می کنند. این درحالی است که نگاهی به نظرات برخی علما نشان می دهد که مخالفان طرح مذکور مسائل شرعی را بهانه کرده و در حال سیاسی کاری هستند. مصداق این مدعا آن است که آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در این خصوص گفته بود  «  من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به‌خاطر مفاسدی که دارد، تا زمانی‌ که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل‌بودن چنین ازدواجی را می‌دهم.»

دفاع آقایان از کودک همسری در حالی است که همین حالا نیز مطابق ماده ۱۰۴۱قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر ‌قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. طرح اخیر در صورت تصویب می توانست ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کند تا عواملی مثل سنت های قومی ، قبیله ای که هنوز در برخی نواحی کشور مشاهده می شود یا تشخیص اشتباه اولیای دختر موجب انجام چنین ازدواج هایی نشود. کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اما مانع از تحقق این امر شد و شاهدیم که مخالفان آن دست بردار هم نیستند. آقایان به نحوی از کودک همسری دفاع می کنند که گویی قرار است مانعی برای انجام ازدواج جوانان ایجاد شود! به نظر می رسد که اختلافات سیاسی میان مدافعان و مخالفان طرح مذکور سبب شده که برخی چشم بر حقایق بسته و همچون آقای ازغدی آشکارا از ازدواج بچه های دبستانی حمایت کنند. گویی  از حول اینکه چند چهره اصلاح طلب این طرح را پیگیری می کند و فعالان عرصه مجازی ، تایید ؛ در دیگ بدی افتاده اند. از همین رو به آنان توصیه می کنیم سخنان رهبر انقلاب در این مورد را مطالعه کنند. مخصوصا آنجا که در بهمن ۷۶ گفتند « واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواح ، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی ، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند.».
سخن آخر هم با استاد رحیم پور ازغدی ! جناب شما مدتی است انتقادات تندی را بر عملکرد و خروجی حوزه های علمیه مطرح می کنید . نکته اساسی این است که اگر به جای وقت گذاستن برای طرح آن انتقادات غالبا بی مبنا اندکی وقت می گذاشتید و بیشتر پای منبر حوزی ها می نشستید این قدر از مبانی ساده فقهی و حقوق اسلامی که چگونگی استخراج حکم را معلوم کرده است عقب نمی ماندید .توصیه اساسی ما به جنابعالی این است که اینقدر مباحث فقهی و اجتماعی را به سیاست آغشته نکرده و چهره رحمانی اسلامی را تا این حد طالبانی نکنید . شما گفته اید که اخیرا وارد فضای مجازی شده اید و گفته اید که وقت زیادی هم برای  آن به صورت روزانه از شما گرفته شده است ، آیا در همین چند روز دقت کرده اید که سخنان شما که به اسم یکی از تئورسین های اسلامی حاضر در کانال ها می چرخد چه بازخوردی داشته است ؟ حضرت استاد لطفا برای کسب علم بیشتر به حوزه بازگردید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار