مدیر ساماندهی بافت های فرسوده حاشیه شهر مشهد:
مدیر ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی شهرداری مشهد گفت: متاسفانه بیشتر ساختمان های موجود در مناطق روستاهای حاشیه ای مشهد  به لحاظ ایمنی زیرساخت های لازم را دارا نبوده و در برابر حوادثی چون سیل و زمین‌لرزه بسیار آسیب‌پذیرند.
کد خبر: ۷۰۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 29 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، مسعودرضا مشرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در سال 86 به کار فرمایی اداره  راه و شهرسازی انجام شد ،سکونتگاه های غیر رسمی کلانشهر مشهد در 8 پهنه و 66 محله پراکنده بودند  که تعداد 62 محله از این محلات در داخل محدوده شهری واقع شده و 4 محله نیز در حریم شهر مشهد قرار داشت.

 

 وی با اشاره به جمعیت یک میلیونی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد افزود :این سکونتگاه های غیر رسمی مساحتی بالغ بر ۳ هزار و ۸۹۰  هکتار را در برمی گیرد و هم چنین جمعیتی بالغ بر 800 هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

 

مشرقی ادامه داد: نکته قابل توجهی که اینجا وجود دارد این است که با توجه به اینکه در این مناطق یک سری  ساخت و ساز های غیر مجاز انجام می شود که در  آمار رسمی موجود نمی باشند بنابراین  جمعیت حاصل از آن ها در سرشماری قید نمی شوند که با توجه به این نکته جمعیت سکونتگاه های غیر رسمی مشهد چیزی بالغ بر یک میلیون نفر است .

 

مشرقی کالبد فرسوده موجود در مناطق روستایی حاشیه مشهد را مهم‌ترین چالش دانست.

 

وی ادامه داد: سرانه پایین خدماتی، استفاده از مصالح غیر استاندارد و نامقاوم در برابر زلزله، تفکیک های غیر مجاز در کشاورزی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی و به طور ویژه بزهکاری و مشاغل غیر قانونی و خلاف از دیگر چالش هایی است که در مناطق روستایی حریم شهر مشهد وجود دارد .

 

مشرقی افزود: همچنین از دیدگاه قانونی بسیاری از ساخت و سازهای که در سکونتگاه های غیر رسمی کلان شهر مشهد به وجود آمده اند فاقد سند رسمی بوده و به صورت قول نامه ای خرید و فروش می شوند که البته این موضوع به دلیل عدم شفافیت قانونی مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت .

 

مشرقی ضمن اشاره به مهاجرت به شهر ها به‌عنوان مهم‌ترین دلیل گسترش بی رویه شهر‌ها بیان داشت :نیاز است تا با اجرای راهبردها و اندیشیدن تمهیدات لازم زمینه اشتغال مناسب را در این روستاها بیش از پیش فراهم آوریم چراکه عمده ترین دلیل این نوع مهاجرت‌ها از روستا به شهر را بیکاری و نبود شغل مناسب در روستاها تشکیل می دهد .

 

وی ادامه داد: در این راستا اجرای راهبردهای اقتصادی برای ایجاد شغل‌های مجاز و مشاغلی از قبیل صنایع کوچک خانگی کارگاه های صنایع دستی و ..ضروری به نظر می رسد و آموزش های فنی و حرفه ای به منظور توانمن سازی روستاییان می تواند نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی و کارآفرینی در مناطق روستایی ایفا کند .

 

وی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این روستاهای حاشیه‌ای فاقد هویت روستایی می باشند. 

 

مدیر ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی شهرداری مشهد افزود: یکی از راهکار ها در برابر این روستاها این است که با جلوگیری از  الحاق نسنجیده آنها به شهر برای این روستاها هویتی مستقل ایجاد کرده و با توانمند سازی لازم آنها را به شهرستان هایی کوچک تبدبل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار