دو دیپلمات حاضر در یک نشست غیرعلنی به بلومبرگ خبر دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مداخله آمریکا و اسرائیل در فعالیت آژانس به خشم آمده و هشدار داد هرگونه تلاش برای تضعیف استقلال آژانس نتیجه معکوس دارد.
کد خبر: ۷۱۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 03 February 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، دو دیپلمات حاضر در یک نشست غیرعلنی به بلومبرگ خبر دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مداخله آمریکا و اسرائیل در فعالیت آژانس به خشم آمده و هشدار داد هرگونه تلاش برای تضعیف استقلال آژانس نتیجه معکوس دارد.

 

 

به گزارش بلومبرگ، در یک نشست بین‌المللی امنیتی برگزار شده روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی، وقتی یکی از مقامات با سابقه سازمان سیا در حال سخنرانی بود، مدیر جلسه اظهارات او را به منظور نمایش دادن یک خبر فوری در نمایشگر بزرگ رو به رو قطع کرد.

 

 

در این خبر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا شد که ایران از توافق مهم هسته‌ای با قدرت‌های جهانی خارج شد و به زودی بازرسان را بیرون خواهد راند.

 

 

سکوت بر فضا حاکم شد و حاضران جمع چند صد نفری که بیشتر آن‌ها از میان مقامات سابق کشورهای فرانسه، آمریکا و روسیه بودند، گوشی‌های همراه خود را برای تأیید این خبر یا توضیحاتی درباره آن بیرون آوردند.

 

 

تقریباً ۲۵ دقیقه به طول انجامید تا همه متوجه شوند که این خبر یک خبر جعلی بوده است و اعضای هیئت تلویزیون از این موضوع با خبر بودند.

 

 

سفارت آمریکا و شرکت هوافضا و صنایع دفاعی لاکهید مارتین نیز در برگزاری این نشست تل‌آویو همکاری داشته‌اند.

 

 

برگزار کنندگان این نشست گفتند که این کار به منظور یک نرمش ذهنی سرگرم کننده انجام شده است؛ تصاویر و مجری تلویزیون واقعی بوده‌اند اما مجری به زبان انگلیسی صحبت کرد نه به زبان عبری که این خود می‌بایست حقه بازی را آشکار می‌کرد.

 

 

اما در این میان، هیچ‌یک از اعضای آژانس انرژی اتمی که برای حضور در این نشست از وین به سرزمین‌های اشغالی آمده بودند، نمی‌خندیدند.

 

 

به گفته دو تن از دیپلمات‌های حاضر در یک نشست غیر علنی دیپلمات‌ها، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در این نشست، تلاش‌های انجام شده برای متوقف و محدود کردن فعالیت سازمانی که سال‌هاست طلایه دار امنیت هسته‌ای بوده است را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

 

 

به گفته این دو دیپلمات، آمانو بدون اشاره مستقیم، آشکارا تفهیم کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی دلیل خشم وی بوده‌اند.

 

 

با استناد بر وب‌سایت آژانس انرژی اتمی، آمانو اظهار کرد: استقلال آژانس نباید تضعیف شود.

 

 

وی افزود: تلاش برای به‌دست گرفتن کنترل آژانس؛ هر چند بخش‌های کوچکی از آن و یا اعمال فشار بر آژانس در زمینه بررسی توافق هسته‌ای، نتیجه معکوس داشته و بسیار خطرناک است.

 

 

در مدت سه سالی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد، توافقی که نشان دولت اوباما بود و ایران به موجب آن توافق کرد فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، بازرسان آژانس انرژی اتمی می‌گویند که تهران کاملاً به این توافق پایبند است.

 

 

این امر مانع خروج دولت ترامپ از توافق، افزودن بر مجازات و تلاش آن به کمک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای به‌کارگیری آژانس برای بدتر کردن اوضاع نشد.

 

 

خط مشی سختگیرانه دونالد ترامپ علیه ایران، موجب شدت گرفتن تنش میان سایر امضا کنندگان توافق از جمله چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان شده است. همچنین انتقاد ترامپ از مقامات رسمی اطلاعاتی خودش در این هفته مبنی بر «منفعل و ساده‌لوح بودن در رابطه با خطرهای ایران»، موجب ایجاد شکاف‌هایی میان کاخ سفید و آژانس‌های جاسوسی آمریکا شده است.

 

 

در این میان نتانیاهو پیش از امضای توافق برای لابی علیه توافق به کنگره آمریکا رفت و از همان موقع با ادعای این که توافق هسته‌ای موجب بازداشتن ایران از دست‌یافتن به سلاح هسته‌ای نخواهد شد، این توافق را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

 

 

نتانیاهو سال گذشته با درخواست برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد که عاملان رژیم صهیونیستی از یک زرادخانه در تهران چندین سند دزدیده‌اند و به ادعای او این اسناد اثبات می‌کرد که ایران درباره تلاش قبلی برای تولید یک بمب دروغ گفته است. ایران تمامی این ادعاها را انکار کرده است.

 

 

بر اساس گزار ش بلومبرگ، این خبر جعلی تلویزیونی رژیم صهیونیستی زمانی به میان آمد که معاون وزیر امور خارجه ایران برای گفت‌وگو با آژانس انرژی اتمی که در تلاش است توافق هسته‌ای را از فروپاشی نجات دهد، در وین بود.

 

 

اتحادیه اروپا نیز در تلاش است تا به کشورها کمک کند تحریم‌های دوباره اعمال شده از سوی دولت ترامپ بر ایران را دور بزنند؛ این تحریم‌ها برای بازداشتن کشورهای دیگر از تجارت با ایران اعمال شده‌اند.

 

 

جمعی از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، یک سازوکار جدید مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را به مرحله نهایی رساند. مقر این سازوکار مالی ویژه، موسوم به ابزار حمایت تبادلات تجاری، در پاریس بوده و ریاست آلمانی خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار