عربستان در مقابل فشارهای واشنگتن برای اقدام علیه القحطانی مقاومت می‌کند. القحطانی پیش‌تر به عنوان مشاور ارشد «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی فعالیت می‌کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما نمی‌بینیم که فعالیت های سعود القحطانی چندان محدود شده باشد.
کد خبر: ۷۱۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 12 February 2019

تابناک رضوی: به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، خاشقچی منتقد آل سعود دوم اکتبر (دهم مهر) در محل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته شد. عربستان ابتدا هرگونه اطلاع از سرنوشت وی را رد کرد اما درنهایت اعتراف کرد که گروهی از افراد وابسته به حاکمیت در قتل وی نقش داشته اند.

 

 

آمریکا گفته که القحطانی و چند سعودی دیگر در قتل خاشقچی دست داشتند و آنها را تحریم کرده است. ترکیه نیز به دنبال استرداد القحطانی و محاکمه وی است.

 

 

به گفته مقام‌های سعودی، القحطانی که 40 سال سن دارد، نفوذ زیادی در امور داخلی و خارجی داشت. او تحت حمایت بن سلمان کنترل بر رسانه ها را تشدید کرده و با تشکیل تیمی سه هزار نفری به نظارت و ارعاب منتقدان در شبکه های اجتماعی می پرداخت.

 

 

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی پس از بررسی شواهدی که مقام های ترکیه جمع آوری کرده بودند، القحطانی را برکنار کرد. اما مقام های سعودی می گویند که او همچنان به عنوان مشاور غیررسمی ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند. 

 

 

یک مقام سعودی اظهار داشت: بن سلمان همچنان برای مشاوره به او (القحطانی) رجوع می کند و نزد نزدیکانش هنوز او را مشاور خود می خواند.

 

 

بنا به گفته مقام های سعودی، القحطانی به طور غیررسمی برخی از مسئولیت‌هایش به عنوان مشاور دربار سلطنتی را ادامه می دهد، از جمله آنکه دستورالعمل هایی برای روزنامه نگاران محلی صادر کرده و برنامه ملاقات های بن سلمان را تنظیم می کند.

 

 

«عادل الجبیر» وزیر خارجه سابق عربستان هفته گذشته قتل خاشقچی را «اشتباهی بزرگ» خواند. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از انتقاد از بن سلمان امتناع ورزیده و علت آن را اهمیت روابط آمریکا و عربستان عنوان کرده است. 

 

 

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرده که بن سلمان شخصا دستور هدف قراردادن خاشقچی را داده، مجوز علیه وی را صادر کرده و احتمالا دستور قتل وی را داده است. 

 

 

دادستان کل عربستان درحال بررسی پرونده خاشقچی است و در این رابطه یازده نفر را متهم کرده است. به گفته دولت عربستان، اتهامی متوجه القحطانی نشده اما یکی از ده نفر دیگری است که تحت تحقیقات قرار دارند. 

 

 

یک مقام دربار سعودی می گوید: بن سلمان تلاش کرده است تا از القحطانی حمایت کند. این مقام که نامش ذکر نشده است، اظهار داشت: از نظر بن سلمان، القحطانی ستون دربارش بود. بن سلمان به القحطانی اطمینان داده است که آسیبی متوجه وی نخواهد بود و وقتی اوضاع درباره پرونده خاشقچی آرام شد، بازگردانده خواهد شد.

 

 

به گفته این مقام، بن سلمان وقتی پدرش القحطانی را برکنار کرد، عصبانی بود.

 

 

مسئولان عربستانی گفتند با وجودی که ریاض در مورد القحطانی ممنوعیت سفر اعمال کرده اما وی در ابوظبی دیده شده است. او حتی دو بار در دربار سعودی رویت شده است تا اینکه به رفت و آمدهای وی اعتراض شد و تردد وی ممنوع شد. 

 

 

بنا به اظهارات یک مقام آمریکایی، «خالدبن سلمان» برادر ولیعهد و پسر پادشاه سعودی که سفیر عربستان در آمریکاست، گفته که ریاض تلفن همراه القحطانی را مصادره نخواهند کرد.

 

 

مقام های آمریکایی همچنین می گویند که عربستان در مقابل فشار آمریکا برای تعطیلی مرکز رسانه ای دربار که القحطانی از آن برای ارعاب معارضان استفاده می کرد، مقاومت می کنند.

 

 

آمریکایی ها مدعی هستند که ریاض را تحت فشار قرار داده اند تا القحطانی را مهار کند و او باید تحت پیگرد قرار گیرد. آمریکا همچنین اعلام کرده خواهان آن است که بن سلمان بخشی از مسئولیت خود در قتل خاشقچی را بپذیرد. 

 

 

دو مقام سعودی به وال استریت ژورنال گفته اند پنج نفر از کسانی که در ارتباط با قتل خاشقچی متهم شده اند با مجازات اعدام روبرو هستند. این پنج نفر عبارتند از «احمد العسیری» معاون سابق دستگاه اطلاعات عربستان، «ماهر مطرب» عضو سابق گارد سلطنتی، «صلاح التوبیغی»، «مصطفی مدنی» و «ظار الحربی».

 

 

عربستان امیدوار است که پرونده این افراد از فشار آمریکایی ها بکاهد. یک مقام سعودی گفت: رژیم عربستان می داند که آمریکا خواهان محاکمه القحطانی است اما آنها امیدوارند که این پنج نام کافی باشد.

 

 

آمریکایی ها به عربستان گفته اند که روند قانونی مربوط به محاکمه عاملان قتل خاشقچی به کندی پیش می رود. 

 

 

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا با مرور فایل‌های صوتی شنود شده از ولیعهد سعودی دریافته است که وی یکسال قبل در محفلی خصوصی، درخواست قتل خاشقچی را به علت اظهارنظرهای جنجالی او مطرح کرده بود.

 

 

گفته می شود که بن سلمان به «ترکی الدخیل» مسئول سابق رسانه ای عربستان گفته بود که مایل است «یک گلوله» خرج خاشقچی کند. فرانس 24 گزارش داد که عربستان روز یکشنبه الدخیل را به عنوان سفیر جدید ریاض در امارات منصوب کرده است.

 

 

الدخیل که پیش تر مدیر شبکه سعودی العربیه بوده روز یکشنبه در توئیتی نوشت که استوارنامه خود را به «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات ارائه کرده است. 

 

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار