دست‌های پشت پرده این انفجار وجود دارد که به سبب نشست مهم اقتصادی که با حضور  مسوولان پاکستانی و هندی و سه کشور دیگر منطقه در چابهار برگزار شد و رودربایستی همیشگی ایران در این قضایا در نهایت وزیر اطلاعات کشورمان با ذکر نام سازمانهای اطلاعاتی منطقه به نحوی گنگ انگشت اتهام را به سمت سازمان isi پاکستان سرویس امنیت  سعودی snsc و موساد اسراییل نشانه رفت.
کد خبر: ۷۱۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 15 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، کاظم گلخنی: دقیقاً همزمان با انفجار انتحاری و شهادت ده‌ها مرزدار ایرانی، در آن سوی مرزها و در کشمیر هند یعنی منطقه مورد مناقشه با پاکستان، اتوبوس ارتش هند مورد حمله انتحاری واقع شد و ده‌ها نظامی هندی کشته و زخمی شدند، براستی کدام کشور در این ناامنی دست دارد !

آیا نمی‌توان انگشت اتهام این دو حادثه تروریستی را به سمت سازمان امنیت بی در و پیکر پاکستان ( ISI ) نشانه گرفت.

براستی چرا پاکستان از توسعه چابهار و نزدیکی ایران با هند تا این حد نگران است که برای دو سوی مرزش، هر بار پانصد کیلو مواد منفجره ارسال می‌کند و به تروریستهای ضد هند و ایران پناه می‌دهد.

پاکستان خوب می‌داند که با توسعه چابهار، ارتباط ترانزیتی بندر کراچی به افغانستان و آسیای میانه عملاً منتفی می‌شود خصوصاً که افغانستان با وجود تحرکات گسترده طالبان در پاکستان هیچ دلخوشی به همسایه خود ندارد و بشدت از پاکستان متنفر است.

حال در نظر بگیرید توسعه چابهار بدست دشمن سنتی پاکستان یعنی هند به گسترش و انزوای کامل کراچی منتهی شود، آیا پاکستان و سازمان خودسر امنیتی این کشور بیکار خواهد نشست تا این بازار تجارت و ترانزیت اقتصادی نصیب ایران، هند و افغانستان شود !
چند ماه پیش روزنامه نیشن پاکستان ادعا کرد عملیات تروریستی انفجار چابهار عواقب ناخواسته برنامه جنگ مشترک هند و آمریکا برای تخریب پروژه «سی پک» بوده است.

نکته اینجاست که سی پک طرح اقتصادی چین و پاکستان است در حالیکه شهر چابهار مرکز پایانه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب است که می‌تواند هند را به کشورهای منطقه آسیای مرکزی و روسیه متصل کند.

در همین زمینه روزنامه اخبار بین‌الملل پاکستان طی مطلبی عنوان کرد، با در نظر گرفتن شرایط امنیتی منطقه قابل تصور است که حمله تروریستی چابهار نتیجه ناخواسته جنگ ترکیبی آمریکا و هند برای ضربه زدن به پروژه ارتباطی سی پک در پاکستان است.

نقش پاکستان در بی‌ثباتی مرزهای شرقی ایران

طبق ادعای این رسانه پاکستانی، ارتش آزاد بلوچستان و داعش از طریق حمایت‌های سرویسهای امنیتی هند و آمریکا در داخل و خارج پاکستان دست به عملیات تروریستی می‌زنند.

کرویدور سی پک مجموعه‌ای از طرح‌های زیر بنایی است که در حال حاضر با سرمایه‌گذاری چین در پاکستان در حال ساخت است. ارزش اولیه پروژه‌های سی پک در ابتدا 46 میلیارد دلار بود که اکنون به 62 میلیارد دلار افزایش یافته است. این طرح که در واقع یک شبکه ارتباطی منطقه‌ای است می‌تواند ارتباطات بین کشورهای منطقه را گسترش دهد.

کرویدور سی پک در 13 نوامبر 2016 هم‌زمان با انتقال یک محموله چینی از طریق خشکی به بندر گوادر پاکستان برای ارسال از طریق دریا به آفریقا و غرب آسیا تا حدودی عملیاتی شد. بقیه پروژه‌های این طرح هم سال 2017 شروع شد.

البته این ادعای مضحک جراید پاکستان بنظر  یک جور پیش دستی در عدم محکومیت سازمان امنیت بدنام پاکستان ISI  باشد.

با نگاه به محل انفجار که بندر چابهار یعنی طرح توسعه کریدور اقتصادی مهم هند، ایران، آسیای میانه است هر فرد بی‌طرفی از طرح ادعای جراید پاکستانی دچار سوتفاهم می‌شود.

چه اگر قرار بود عوامل داعش و ارتش آزاد بلوچستان مورد حمایت سرویس امنیت هند اقدامی تخریبی انجام دهند بایستی مثلاً بندر گوادر پاکستان را هدف قرار می‌دادند و نه چابهار !

در مجموع هنوز تردیدهای در مورد دست‌های پشت پرده این انفجار وجود دارد که به سبب نشست مهم اقتصادی که با حضور  مسوولان پاکستانی و هندی و سه کشور دیگر منطقه در چابهار برگزار شد و رودربایستی همیشگی ایران در این قضایا در نهایت وزیر اطلاعات کشورمان با ذکر نام سازمانهای اطلاعاتی منطقه به نحوی گنگ انگشت اتهام را به سمت سازمان isi پاکستان سرویس امنیت  سعودی snsc و موساد اسراییل نشانه رفت.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار