قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که در مجلس دهم به تصویب رسیده است؛ هرچند قانون ایراداتی دارد، گویا هنوز آن گونه که باید به مرحله اجرا نرسیده و عده بسیاری همچنان با دور زدن قانون و تفاسیری که از این قانون دارند، بر سر پست‌های خود هستند.
کد خبر: ۷۲۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱ 02 March 2019

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که در مجلس دهم به تصویب رسیده است؛ هرچند قانون ایراداتی دارد، گویا هنوز آن گونه که باید به مرحله اجرا نرسیده و عده بسیاری همچنان با دور زدن قانون و تفاسیری که از این قانون دارند، بر سر پست‌های خود هستند.

به گزارش «تابناک»؛ فرید موسوی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه کانون دانش آموختگان دانشگاه تبریز در این باره اظهار داشت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان با تمام احترامی که به پیشکسوتان داریم، مصوب شده و اکنون در مرحله اجراست؛ اما به رغم پمپاژ اخبار در کشور، عده ای ادعا داند قانون به درستی اجرا نشده است.

وی گفت: ارزیابی ها نشان می دهد، قانون در حال اجراست. متأسفانه در زمان تصویب این قانون، تلاش های بسیاری شد تا این قانون به تصویب نرسد، ولی به هر حال تصویب شد؛ اما دوستان هنوز ساکت ننشسته و همچنان در تلاشند تا این قانون به اهداف خود نرسد.

وی همچنین افزود: آمار اداره استخدامی کشور، نشان از اجرای این قانون دارد؛ البته کوتاهی هایی نیز شده و اشکالاتی به بار آورده است؛ بنابراین، نمی شود ادعا کرد که قانون به همه اهداف خود رسیده، ولی باید به آینده امیدوار بود و غالب ادعاهایی هم که می شود، روی مصادیق است.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: گاه برخی می پرسند چرا فلان کس بر سر کار است، یا این قانون تنها برای شهردار نوشته شده بود و از این مسائل مطرح می شود. یکی از اشکالاتی که به آن قانون وارد است، اینکه مشمول های اجرای این قانون محدود است.

موسوی در این باره یادآور شد: دستگاه های هدف در این قانون، شامل دستگاه های ماده 5 قانون خدمات کشور می شود و دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، شامل این قانون می شوند. برخی مواردی که در این باره گفته می شود، اشکالاتی است که در نظام اجرایی و اداری ماست که در سال های گذشته برخی اقدامات را انجام داده اند.
هم اکنون شرکت و سازمان هایی ثبت شده اند که نه دولتی، نه نهاد غیر دولتی و عمومی و نه وابسته به دولت هستند و در ظاهر خصوصی اند، ولی تحت مدیریت دولت قرار دارند و وزیر در انتصابات دخالت می کند؛ بنابراین، این قانون شامل این شرکت ها نمی شود.

وی در ادامه افزود: گاهی اتفاق می افتد، فردی از استانداری به علت بازنشستگی بیرون می رود، ولی همین فرد در یک شرکت دیگر مدیرعامل می شود. این ایراد از قانون منع بازنشستگان نیست، بلکه از ساختار شرکت هاست. البته هدف از اجرای این قانون هم این نبود که بازنشستگان در خانه های خود بنشینند، بلکه باید از تجربه های این افراد استفاده کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از دستاوردهای این قانون، ایجاد انگیزه در نظام اداری کشور بود؛ البته ارزیابی های علمی انجام نشده، ولی بررسی های میدانی حکایت از برخی موفقیت ها در اجرای این قانون دارد. افرادی که در سطوح بالا بودند، می گفتند، ما حالا حالاها هستیم و ادعا می کردند، هر دولتی بیاید، ما هستیم، ولی اکنون افراد مسن از کار بیکار شده اند، و جوان ها به آینده امیدوار شده اند. نظام اداری در سیستم اقتصادی دولتی تأثیر بسیاری دارد و این انگیزه امروز در میان جوانان ایجاد شده است. کسانی که امروز مسئولیتی گرفته اند، حساب بازنشستگی خود و مدیران بالادستی خود را دارند و این یک دستاورد بزرگ برای ما بود؛ هرچند کوتاهی ها همیشه بوده و قانون را به نحو دیگری تفسیر می کنند و یا در تلاشند قوانین را دور بزنند.

وی در پایان گفت: قانونی که یک مطالبه عمومی برآمده از یک نسل است، باید به اجرا برسد. این قانون نه به اصلاح‌طلبان مربوط است، نه به اصولگرایان. یک نسل این مطالبه را داشت و امروز به هر ترتیب به نتایجی هم رسیده و ظرفیت هایی نیز ایجاد شده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار