کد خبر: ۷۲۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 05 March 2019

تابناک / شهر صومعه‌سرا به دلیل کم‌توجهی مسئولان و برخی از شهروندان وضعیت نامناسبی به لحاظ زیبایی و بهداشتی به خود گرفته است.

 

 

 

خبرگزاری شبستان، صومعه‌سرا_مائده فلاحتکارضیابری: توجه به پاکی و نظافت و مسئول بودن شهروندان در قبال شهر و محل سکونت، اصلی‌ترین فرهنگ شهرنشینی است.

 

رهاسازی زباله‌ها و پسماند‌های خانگی امروزه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می‌سازد به‌گونه‌ای که اگر شهروندان و مسئولان مربوطه در راستای جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر تلاش نکنند، قطعا شاهد وضعیت بغرنج خواهیم شد.

 

شهرستان صومعه‌سرا که به شهر ابریشم معروف است هر ساله شاهد مسافران زیادی در ایام نوروز، تابستان و تعطیلات سالیانه است.

 

چند روز به تعطیلات عید نوروز باقی مانده، اما قصه تکراری و بعضاً همیشگی رهاسازی زباله‌ها و وضعیت بغرنج در شهر صومعه‌سرا باعث شده که این موضوع به یک معضل برای شهروندان و مسافران این شهر تبدیل شود.

 

زباله‌هایی که شهروندان از سر قدرنشناسی نعمت بزرگ طبیعت، در کوچه و خیابان‌های این شهر رها کرده‌اند، زباله‌هایی که حتی روزها، هفته‌ها و یا ماه‌ها از این مکان‌ها جمع‌آوری نشده و باعث رنجش رهگذاران شده است.

 

انباشته شدن انواع زباله در کنار فرمانداری سابق و کانال ورودی خیابان برشنورد صومعه‌سرا و جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و استشمام بوی آزاردهنده و تعفن آنها صحنه بسیار ناخوشایندی را رقم زده است.

 

زیبایی شهری لازمه پاکیزگی و تمیز نگه‌داشتن معابر شهری از مهمترین موضوعات شهر پایدار است، که در این راستا با چند تن از شهروندان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم:

 

 

*زباله‌ها پر از آلودگی و ناقل بیماری هستند

یکی از بانوان صومعه‌سرا که در حال گذر از خیابان برشنورد است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مدت‌هاست که شاهد معضل بزرگی به نام زباله در این نقطه از شهر هستیم.

 

وی افزود: از زمانی که فرمانداری صومعه‌سرا در این مکان برقرار بود تاکنون شاهد این نقطه از شهر هستیم که خیلی از شهروندان آشغال‌های منازل خود را در این تکه زمین می‌ریزند.

 

این بانوی صومعه‌سرایی با بیان اینکه این مکانی که اکنون تبدیل به آشغالدانی شده است، به دلیل اینکه سر خیابان اصلی است چهره زشت و زننده‌ای به شهر می‌دهد، گفت: متاسفانه روز گذشته که از این مسیر می‌گذشتم چند مرغ مرده را در این مکان ریخته بودند.

 

وی با بیان اینکه زباله‌ها پر از آلودگی و ناقل بیماری هستند و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند، تصریح کرد: حجم زباله‌هایی که در این نقطه شهر رها شده بسیار زیاد و نیاز به جمع‌آوری هرچه سریع‌تر آن است.

 

 

* برای دفع مناسب زباله‌ها در این شهر اقدام مناسبی صورت گیرد

یکی دیگر از شهروندان صومعه‌سرایی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی مسافرپذیر بودن شهرها، تمیزی و پاکیزگی محیط شهری است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در جای جای شهرستان صومعه‌سرا نشان از زباله‌های رها شده دارد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان هنوز فرهنگ شهرنشینی را نمی‌دانند و زباله‌های خود را در خیابان رها می‌کنند، اظهار کرد: وقتی شهروندان رعایت نمی‌کنند لااقل شهرداری باید وارد عمل شود و شهر را از این منظر نجات دهد.

 

این آقای صومعه‌سرایی افزود: علاوه بر اینکه کنار فرمانداری سابق پر از زباله عفونی، خشک، تر و .. است، باید نگاهی به کانال ورودی خیابان برشنورد هم داشت که پر از زباله رها شده است.

 

وی گفت: آلودگی زیست‌محیطی بیماری‌های مختلف از جمله بیماری پوستی را به دنبال دارد؛ لذا باید برای دفع مناسب زباله‌ها در این شهر اقدام مناسبی صورت گیرد.

 

 

* مسئولان شهری فکری به حال این همه بی‌نظافتی در شهر کنند

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد صومعه‌سرا با بیان اینکه مسیر رفت‌وآمد روزانه‌ام برای رفتن به دانشگاه از کنار کانال است، تصریح کرد: شاید باورتان نشود من عارم می‌آید که یکی از دوستانم را به دانشگاه بیاورم زیرا باید از این مسیر پرزباله رد شویم.

 

وی با بیان اینکه ساکن رشت هستم و در دانشگاه آزاد صومعه‌سرا تحصیل می‌کنم، خاطرنشان کرد: به حدی کانال ورودی خیابان دانشگاه آزاد کثیف و پرزباله است که رویم نمی‌شود به دوستان نزدیکم بگویم در کدام شهر تحصیل می‌کنم.

 

این دانشجو با بیان اینکه مسئولان شهری باید سریعا فکری به حال این همه بی‌نظافتی در شهر کنند، اظهار کرد: مگر لایروبی و تمیز کردن یک کانال آب چه مقدار هزینه دارد که باید شهروندان هر روز با این صحنه زننده روبه‌رو شوند.

 

وی افزود: وقتی شهری تمیز و پاکیزه و عاری از زباله باشد، قطعا مسافران بیشتری آن شهر را برای اسکان و اقامت انتخاب می‌کنند.

 

گفتنی است، در اینکه شهروندان نسبت به نظافت شهر بی‌تفاوتند و مشارکت ندارند، تردیدی نیست، اما بر همگان روشن است شهرداری هم نتوانسته آنطور که باید به وظایف ذاتی خود عمل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار