نماینده مجلس:
غلامعلی جعفرزاده در روزنامه اعتماد نوشت:درحالی که بعضا بر قانونی بودن نظارت بدیع مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبات مجلس تاکید می‌شود، واقعیت این است که ما در قانون اساسی چنین بحثی نداریم.
کد خبر: ۷۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 10 March 2019

تابناک رضوی: درواقع مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا می‌تواند نظرات مشورتی خود را درباره مصوبات مجلس اعلام کند که این مساله نیز می‌تواند از طریق کمیسیون‌های تخصصی مجلس یا خود شورای نگهبان انجام شود. حال آنکه اعلام نظرات مشورتی برای همه مجاز است و از این حیث هم تفاوتی میان مجمع و مثلا یک دانشگاه نیست. باید توجه داشته باشیم که این مسائل البته ارتباطی به مجلس ندارد اما اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به محل قانونگذاری یا بخشی از روند قانونگذاری تبدیل شود، قابل قبول نیست و ...

 

امیدوارم آقای لاریجانی، در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی و شخصیتی ملی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد، موضوع را مورد پیگیری قرار داده و مانع از تحدید جایگاه مجلس شورای اسلامی شود.

 

در چنین شرایطی اما شاهدیم که دوستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌تعبیری سنگر به سنگر پیش آمده و هر روز بیشتر جلو می‌آیند. البته ما ایرادی در اصل موضوع نمی‌بینیم اما اگر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هر شخصیت حقوقی و حقیقی دیگری فکر می‌کند که این نظارت لازم و ضروری است، بهتر از مسیر قانونی آن‌که همانا اصلاح یا تغییر قانون اساسی ورود کنند. درواقع باید رهبری در این رابطه حکم حکومتی صادر کنند تا درصورت تشخیص ایشان، اصلاحات قانون اساسی انجام شود و احیانا اگر لازم است، نظارت مجمع بر مصوبات مجلس نیز به‌صورت قانونی لحاظ شود.

 

نکته دیگر اینکه تاکیدی که در همین قانون مورداشاره برخی اعضای مجمع است نیز بر حسن «اجرای» سیاست‌های کلی نظام دلالت دارد و حتی همین قانون هم به مجمع اجازه نمی‌دهد که احیانا در بخش تقنینی ورود کنند. ما حرفی نداریم. می‌توانند صدها سیستم نظارتی تعیین کنند که خیلی هم اتفاق خوب و مبارکی است اما اینکه مجمع در روند تقنینی دخالت کند، قانونی نیست. بنابراین بنده بار دیگر ضمن درخواست از رییس مجلس برای دفاع از شان و جایگاه مجلس، از حقوقدانان مستقل آزاد می‌خواهم در این بحث ورود کنند و به‌نحوی عمل شود که مبادا این تصور نادرست تقویت شود که برخی به ‌دنبال تضعیف جایگاه مجلس هستند.

 

اما در این میان بحث دیگر مربوط به نحوه ورود شخص دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نحوه اظهارنظر ایشان درباره عملکرد دولت، لایحه بودجه و مصوبات مجلس در این لایحه است. به نظر می‌رسد آقای محسن‌خان رضایی از این جایگاه به‌دنبال بیان مسائل سیاسی است؛ چراکه احتمالا همه کارشناسان قبول دارند این‌که بگوییم «دولت خود را به خواب زده»، نه حرف حقوقی است، نه اظهارنظر کارشناسی. بلکه اظهارنظری سیاسی است، آن هم با لحنی نادرست. به نظر می‌رسد آقای محسن‌خان رضایی بار دیگر قصد ورود به انتخابات را داشته و بعید نیست که بنابه عادت این حرف‌های انتخاباتی را مطرح کرده باشد اما بد نیست توجه داشته باشند که هنوز برای ورود به این مباحث زود است و کاش همان 2 سال آینده به این مسائل بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار