بودجه 98 شهرداری بندرعباس "پشت درهای بسته" تصویب شد؛
بودجه شهرداری بندرعباس حاوی نکاتی «محرمانه» است که جز اعضای شورا و مسوولان شهرداری نباید کسی دیگر از آن مطلع شود وگرنه توجیهی برای عدم انتشار و تصویب آن پشت درهای بسته به‌نظر نمی‌آید.
کد خبر: ۷۲۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳ 20 March 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، اعضای شورای شهر بندرعباس شنبه 25 اسفندماه در یک "نشست غیرعلنی"، بودجه سال 1398 شهرداری بندرعباس را تصویب کردند.

این برای نخستین بار در تمامی دوره‌ها و سال‌های فعالیت این شوراست که پس از برگزاری جلسات علنی بررسی بودجه سالانه دربرابر رسانه‌ها، تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ی آن در نشستی غیرعلنی و پشت در بسته انجام می‌شود.
با گذشت بیش از یک روز از زمان تصویب بودجه 98 تاکنون، در اقدام کم‌سابقه‌ای دیگر شورای شهر توضیحی درباره‌ی کلیات و جزییات بودجه‌‌ی مصوب‌شده و حتی رقم نهایی بودجه هم ارائه نکرده است.
در کانال تلگرام شورا صرفاً یک ویدیوکلیپی غیرخبری منتشر شده و در شرح کوتاه آن آمده "طی 23 جلسه علنی، بودجه شهرداری بندرعباس بررسی شده است".
سایت "خبر هرمزگان" از فیصل دانش رئیس شورای شهر بندرعباس نقل کرده، برگزاری جلسه غیرعلنی تصویب بودجه "به درخواست اعضای شورا" بوده. وی افزوده "بودجه 98 شهرداری بندرعباس شفاف بررسی و تصویب شده و "منتشر خواهد شد."
طی مدت 23 جلسه‌ای که شورای شهر مشغول بررسی بودجه شهرداری بوده، به جز سه نفر (دانش، جهانبخش و عسکری‌زاده) از 8 عضو دیگر این شورا اظهارنظری درباره‌ی کم و کیف بودجه‌ی شهرداری منتشر نشده است.
دو هفته قبل مجید عسکری‌زاده رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورا شهر گفته بود لایحه بودجه 98 شهرداری بندرعباس "با نگاه بین‌المللی بسته شده" است.

کیانوش جهانبخش هم در همان جلسه، انتشار بودجه سالانه شهرداری را "یکی از مطالبات جدی مردم در سال‌های اخیر" دانست و از شهرداری و اعضای شورا خواست نسبت به انتشار پیش‌نویس بودجه در سایت خود اقدام کنند تا "مردم بتوانند نسبت به هزینه‌کرد پول خود در شهر اطلاع کافی" داشته باشند.
دانش (رئیس‌ شورا) در پاسخ به درخواست جهانبخش گفت: "شهرداری برای دسترسی مردم پیش‌نویس بودجه را در سایت خود قرار داده" است.
بررسی‌های «بادگیر» نشان می‌دهد نه آن زمان و نه در دو هفته‌ی پس از آن، اطلاعاتی حتی در حد یک جمله هم از محتوای بودجه شهرداری در هیچ‌یک از وب‌سایت‌های شهرداری بندرعباس، معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش منتشر نشده است.
پیش از این و در سال‌های گذشته هم برخی رسانه‌ها همچون «بادگیر» پیگیر انتشار جزییات بودجه شهرداری بندرعباس به‌عنوان مطالبه‌ای مردمی بوده‌اند. اما هربار جز قول‌های شفاهی؛ اقدامی عملی از سوی شورای شهر صورت نگرفته است.
در حالی که هرسال بودجه کل کشور، بودجه شهرداری تهران، بودجه شهرداری مشهد و شهرهای دیگر پیش از تصویب برای اطلاع عموم مردم و استفاده از نظرات کارشناسان مستقل و رسانه‌ها منتشر می‌شود، دیگر می‌توان مطمئن بود که بودجه شهرداری بندرعباس حاوی نکاتی «محرمانه» است که جز اعضای شورا و مسوولان شهرداری نباید کسی دیگر از آن مطلع شود وگرنه توجیهی برای عدم انتشار و تصویب آن پشت درهای بسته به‌نظر نمی‌آید.
طبق ماده 76 قانون شوراهای کشور؛ «شورای شهر و شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته "موظف‌اند" به نحو‌مقتضی و درصورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای، "زمینه اطلاع عموم مردم را به طور‌مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد" خود فراهم نمایند.»
با وجود این صراحت قانونی، تعداد اندکی از اعضای شورای بندرعباس به‌‌ظاهر خود را پایبند شفافیت و دخیل کردن مردم در امور می‌دانند اما در عمل هم گامی در این راه برنمی‌دارند، تعداد بیشتری از اعضاء هم ترجیح می‌دهند در این موارد اصلاً حرفی نزنند.
از آنجا که تاکنون اعضای شورا به وجود موانع پیدا و پنهان بر سر شفاف‌سازی و انتشار بودجه شهرداری اشاره نکرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این رویکرد بیشتر از سر نخواستن باشد تا نتوانستن. چرا که وقتی رسانه‌ها و مردم از جزییات بودجه شهرداری بی‌اطلاع باشند، طبیعتاً سوالی هم درباره‌ی آن ندارند.
در واقع نگاه شورای شهر برای تصویب بودجه‌ی شهرداری به "نگاهی بین‌المللی" پایبند است اما برای شفاف‌سازی و انتشار جزییات آن، با نگاهی محلی عمل می‌کند.
با همه‌ی این اوصاف، حال که بوجه 98 شهرداری بندرعباس با صرف 72 ساعت جلسه بالاخره به تصویب رسیده است، دو اظهارنظر اخیر فیصل دانش رئیس شورای شهر بندرعباس در تاریخ 12 و 26 اسفندماه که گفته بود "زمانی که بودجه به تصویب کامل رسید شورا هم روی سایت خود قرار می‌دهد"؛ را می‌توان سنگ محک شورای و نشانه‌ای از اراده‌ی جدی این شورا دانست که می‌خواهند بالاخره اطلاعات کاملی از هزینه‌های شهرداری بندرعباس منتشر کنند یا همچنان مردم نامحرم‌اند.
انتهای پیام/بادگیر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار