سایت تابناک با قرار دادن گزینه‌های بحران ارزی و بالا رفتن شدید قیمت ها، خروج آمریکا از برجام، حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا، آتش سوزی در مدارس و حادثه تروریستی اهواز و سیستان و بلوچستان طی یک نظرسنجی در روز‌های پایانی سال از مخاطبان خود پرسیداز بین گزینه‌های اعلام شده تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۷ چه بود؟
کد خبر: ۷۲۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ 22 March 2019

سال ۹۷ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش گذشت و اکنون در اولین روز‌های ۹۸ قرار داریم. سایت تابناک در آخرین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، نظریات مخاطبان خود را درباره موضوعاتی مختلف از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سالی که گذشت، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۸ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.


به گزارش «تابناک» سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ اگر چه بلایای طبیعی منجربه آوارگی و کشته شدن تعداد زیادی از مردم سرزمینمان را نداشت و حوادثی، چون زلزله‌های مخرب سال ۹۶ و حادث معدن زمستان یورت و کشته شدن کودکان خردسال که سال ۹۶ را به یکی از تلخ‌ترین سال‌های اخیر تبدیل کرده بود در آن روی نداد، اما آرامش نسبی اقتصادی چند سال اخیر به هم خورد و با رشد عجیب و سرسام آور تورم و بحران ارزی و بالا رفتن ارزش ارز‌های خارجی و سقوط قیمت ریال چرخ‌های اقتصاد کشور را مختل و قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد. مشکلاتی که از همان ماه‌های نخست سال همزمان با خروج آمریکا از برجام آغاز و در تابستان به اوج رسید. کمتر کسی باور می‌کرد قیمت دلار در عرض یک سال رشدی سه برابری را تجربه کند.

مساله‌ای که برخی آن را به سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران مرتبط می‌دانستند و برخی این باور بودند که مسئول این آشفتگی در بازار خود دولت است، که با سیاست گذاری‌های غلط، باعث افزایش قیمت ارز در کشور شد. برخی کارشناسان مدعی شدند در بحران ارزی سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده و این آسیب بزرگی به ذخیره ارزی کشور در شرایط تحریم و چند اقتصادی محسوب می‌شد.
هر چه بود تابستان ۹۷ را به روز‌های پر التهابی تبدیل کرد که ضمن افزایش نگرانی بین مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر، ناآرامی‌های پراکنده و محدودی را نیز در بازار تهران و چند شهر منجر شد.

برجام که یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های دولت روحانی در ۴ سال نخست مدیریتش بر کشور محسوب می‌شد و تا حدی توانسته بود آرامش اقتصادی و سیاسی را برای مدتی در کشور و در رابط بین المللی ایران برقرار کند در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ با خروج آمریکا دستخوش آسیبی جدی قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه ۱۸ اردیبهشت تصمیم خود مبنی برخروج از توافق هسته ایِ به نام «برجام» را اعلام کرد. او همچنین گفت: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در بالاترین سطح به اجرا درمی آید و من دستور آن را صادر خواهم کرد. با این حال موگرینی مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، ضمن عدم همراهی با تصمیم آمریکا بر حفظ برجام تاکید کرد.

رئیس جمهور روحانی لحظاتی پس از سخنرانی ترامپ و موگرینی در حضور شماری از اعضای کابینه از جمله وزیر امورخارجه تاکید کرد که برجام از ۱+۵، یک را از دست داده است و که تا زمانی که برجام منافعی برای ایران داشته باشد، ایران با پنج کشور حاضر در این توافق در قالب برجام ادامه خواهد داد.

پس از حضور رضایت بخش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، انتظارات از این تیم با مربی گری کارلوس کی روش افزایش یافته بود و چشم همه به گرفتن نتیجه‌ای در خور توجه در جام ملت‌های آسیا بود که در کشور امارات متحده عربی برگذار می‌شد. ایران در این بازی‌ها شروع خوبی داشت و مردم و رسانه‌ها چشم امید به قهرمانی تیم پرستاره ایران داشتند، اما همه آروز‌های فوتبالی کشورمان در هفته اول بهمن ماه با شکست سه بر صفر ایران مقابل ژاپن رنگ باخت و کی روش مربی پرتغالی این تیم را از آن جدا کرد.

یکی دیگر از حوادث تلخ سال ۹۷ حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان بود که باعث خدشه دار شدن احساسات عمومی مردم در پاییز امسال شد. مدرسه‌ای کم امکانات در منطقه‌ای محروم که به خاطر عدم داشتن سیستم گرمایشی مناسب چند کودک را قربانی کرد.

در سی و یک شهریور ۹۷ چند عنصر مسلح حاضرین مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز را به رگبار بستند، مسئولیت این حادثه تروریستی را که در جریان آن تعدادی از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند، ابتدا جریان "الاحوازیه" و سپس گروهک تروریستی داعش بر عهده گرفتند. این حمله هنگام برگزاری رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز صورت گرفت. تعداد تروریست‌های این حادثه ۵ نفر و تعداد شهدا نیز ۲۴ نفر و مجروحان ۶۸ نفر اعلام شد.

سایت تابناک با قرار دادن گزینه‌های بحران ارزی و بالا رفتن شدید قیمت ها، خروج آمریکا از برجام، حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا، آتش سوزی در مدارس و حادثه تروریستی اهواز و سیستان و بلوچستان طی یک نظرسنجی در روز‌های پایانی سال از مخاطبان خود پرسیداز بین گزینه‌های اعلام شده تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۷ چه بود؟

در این نظرسنجی ۹۹۱۳ نفر شرکت کردند و از بین این تعداد ۷۱.۷۷ درصد از شرکت کنندگان یک مساله اقتصادی و معیشتی را به عنوان تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۷ یعنی بحران ارزی و بالا رفتن شدید قیمت‌ها را انتخاب کردند. خروج آمریکا از برجام با ۱۴.۴۲ درصد دومین اتفاق تلخ از دید مخاطبان تابناک محسوب می‌شود.

تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۷ از دید مخاطبان تابناک چه بود؟


آتش سوزی در مدارس، حوادث تروریستی اهوازو زاهدان و حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا به ترتیب با ۶.۵، ۵.۵۳ و ۱.۷۹ درصد در رده‌های بعدی تلخترین حوادث سال از نگاه مخاطبین تابناک قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار