معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو از افزایش ۳۱ سانتی متری تراز سطح دریاچه ارومیه در پی بارش‌های اخیر کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۲۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 28 March 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به افزایش وسعت دریاچه ارومیه از 2200 کیلومتر در سال گذشته به 2500 کیلومتر در سال جاری افزود: با رهاسازی‌ها و بارش‌های مناسب انجام شده در دریاچه ارومیه هم اکنون شرایط این دریاچه نسبت به سال گذشته بهتراست.

وی با اشاره به اینکه تا رسیدن به شرایط ایده آل این دریاچه هنوز راه زیادی باقی مانده است گفت: از لحاظ وسعت باید این دریاچه 2000 کیلومتر دیگر افزایش یابد.

معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه ارتفاع بارش‌های کشور پس از فعالیت جبهه اخیر به 255 میلی متر رسیده است، ادامه داد: این رقم سال گذشته 98 میلی متر بوده است که این تفاوت نشان دهنده افزایش 161 درصدی نسبت به سال گذشته و 40 درصدی نسبت به درازمدت است.

تقی زاده خامسی بیشترین بارندگی را در ایلام و کمترین آن را در سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: استان ایلام نسبت به دراز مدت با 123 درصد افزایش و استان سیستان و بلوچستان با 18 درصد کاهش مواجه بوده است.

وی درخصوص وضعیت 172 درصد بزرگ موجود در کشور گفت: ظرفیت این سد‌ها 50 میلیارد مترمکعب است که هم اکنون 64 درصد این ظرفیت پرشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 184 درصد رشد داشته است.

معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه سد‌های استان خوزستان بهترین شرایط را از نظر میزان ذخایر موجود در سد‌ها دارند، ادامه داد: هم اکنون 80 درصد ظرفیت مخازن سد‌های استان خوزستان پر است که این رقم معادل 20 میلیارد مترمکعب و 9 برابر حجم دریاچه ارومیه است.

تقی زاده با بیان اینکه از ابتدای سال آبی 97-98 تاکنون بیش از 13 میلیارد مترمکعب آب رها سازی شده است، گفت: این آب برای تامین نیاز بخش کشاورزی و بطور عمده برای اهداف محیط زیستی رهاشده که نتیجه آن پرشدن 80 درصد ظرفیت تالاب هورالعظیم بوده است.

وی با اشاره به اینکه سد‌های تهران هنوز از شرایط مناسبی برخوردار نیستند ادامه داد: در کل شرایط منابع آبی کشور مناسب است، اما باید با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب از آن بهره برداری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار