دبیرکل حزب مجمع ایثارگران با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این حزب کمک برای خروج کشور از وضعیت فعلی است، گفت: اولویت ما نه مشارکت در قدرت بلکه نظارت بر قدرت و حفظ منافع ملی است البته در شرایط مقتضی و مناسب، مخالفتی با مشارکت در قدرت نداریم.
کد خبر: ۷۳۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 07 April 2019

تابناک رضوی: جواد امام در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه آمده‌ایم تا نسل جوان را با واقعیات دوران دفاع مقدس آشنا کرده و میان این نسل و نسل گذشته ارتباط برقرار کنیم، اظهار کرد: گذشته از این که گرایش ما اصلاح‌طلبی است، اما وجه اشتراک جدی با سایر جریان‌ها از جمله اصولگرایان داریم و آن وجه مشترک، منافع ملی است.

 

وی همچنین تاکید کرد: حزب مجمع ایثارگران در قدرت مشارکت خواهد داشت. در شرایط مقتضی و مناسب، مخالفتی با مشارکت در قدرت ندارد، اما اولویت ما نه مشارکت در قدرت بلکه نظارت بر قدرت و حفظ منافع ملی است. ما می‌خواهیم کمکی باشیم برای خروج کشور از وضعیت فعلی. ما به دنبال کسب مناصب نیستیم بلکه می‌خواهیم تجارب انباشته شده خود را به نسل امروز و آینده منتقل کنیم.

 

 

 

متن کامل گفت و گوی ایسنا با جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران درباره اهداف، رویکردها و برنامه‌های این حزب تازه تأسیس اصلاح‌طلب به شرح زیر است:

 

در روزهای پایانی سال گذشته حزب مجمع ایثارگران با دریافت پروانه فعالیت از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، رسماً فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. ایده شکل‌گیری این حزب چگونه بوجود آمد و چه خلائی وجود داشت که به فکر ایجاد این حزب افتادید؟

 

ابتدا بر خود فرض و لازم می‌دانم سال نو را خدمت تمامی مردم خوب و صبور این مرز و بوم تبریک عرض نمایم. امیدوارم سال نو همراه با شادابی و عقلانیت، برطرف شدن تنگناهای اقتصادی و اجتماعی و محدودیت سیاسی، همدلی و همراهی تمام جریانات و مردم و مسئولین باشد و شاهد تجدید نظر در تصمیمات و سیاست‌های اشتباه گذشته باشیم و فرصتی برای این حزب و اعضای آن فراهم شود تا چون گذشته جهت ادای دین و خدمت به تمامی هم میهن نان عزیز و کشور خوب‌مان ایران به توانیم نقش خود را در سپهر سیاسی کشور به درستی به تصویر بکشیم.

 

 

جریان ایثارگران خیلی پدیده جدیدی نیست اما ورود این جریان به عرصه سیاسی به این دلیل بود که احساس کردیم در جریان‌های مختلف دوستانی هستند از ارزش‌های ایثارگری بهره برداری خاصی می‌کنند. ما همچنین معتقدیم که ایثارگران می‌توانند در تمام عرصه‌ها ورود کرده و نقش آفرین باشند و از سویی ایثارگران نباید در یک جریان خاصی منحصر باشند بنابراین ما به این دلایل به دنبال تشکیل حزب مجمع ایثارگران رفتیم.

 

البته باید اشاره کرد مجمع ایثارگران تقابلی با تشکیلاتی که با عناوین مشابه در سایر جریان‌های فعالیت می‌کنند، ندارد و فکر می‌کنیم که هم برای ما هم برای دیگران در این فضا جای کار بسیاری وجود دارد و از این جهت می‌تواند موجب هم افزایی ما با سایر جریان‌های سیاسی نیز بشود.

 

ایثار و ایثارگری جغرافیای خاصی ندارد و محدود به یک جریان سیاسی خاص و حتی مذهب خاص نیست و هرکس در هر بهره زمانی برای مردم، کشور و دین خود هزینه داده‌است، از نظر ما ایثارگر بوده و ایثارگری هم فقط مختص به دوران دفاع مقدس نیست. ما آمده‌ایم تا نسل جوان را با واقعیات دوران دفاع مقدس آشنا کرده و میان این نسل و نسل گذشته ارتباط برقرار کنیم.

 

ما بر این اعتقادیم که ایثارگران می‌توانند با اولویت دادن به منافع ملی در عرصه سیاسی حضور داشته باشند. حزب مجمع ایثارگران در قدرت مشارکت خواهد داشت. در شرایط مقتضی و مناسب، مخالفتی با مشارکت در قدرت ندارد، اما اولویت ما نه مشارکت در قدرت بلکه نظارت بر قدرت و حفظ منافع ملی است. ما معتقدیم که لازمه خروج از وضعیت فعلی کشور، توجه به منافع ملی، ترویج فرهنگ ایثارگری و ارتباط با نسل جوان است. گذشته از این که گرایش ما اصلاح‌طلبی است اما وجه اشتراک جدی با سایر جریان‌ها از جمله اصولگرایان داریم و آن وجه مشترک، منافع ملی است. ما می‌خواهیم کمکی باشیم برای خروج از وضعیت فعلی کشور. ما به دنبال کسب مناصب نیستیم بلکه می‌خواهیم تجارب انباشته شده خود را به نسل امروز و آینده منتقل کنیم.

 

مجمع ایثارگران دنبال هم افزایی بیشتر با تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگراست تا خطرات کشور را به همگان گوشزد کند. در دوران دفاع مقدس افراد دسته بندی نشده بودند که مثلاً حتماً از یک جریان خاص سیاسی در جبهه حضور داشته باشند. امروز هم باید همان روند دوران دفاع مقدس ادامه یابد. همه طبقات اجتماعی و اقتصادی و قومیت‌ها و از همه مذاهب و ادیان در دفاع مقدس مشارکت داشتند ولی امروز همه دنبال تأمین منافع خود هستیم و متوجه خطرات اصلی کشور نیستیم. باید تجارب مدیریت کشور در زمان امام خمینی (ره) را به کار بگیریم که البته در حال حاضر کمتر از این تجارب بهره گرفته می‌شود.

 

مجمع ایثارگران معتقد است باید نگاه‌های سلیقه‌ای را برای اجرای سیاست‌ها بگذاریم نه اینکه این اختلاف‌ها را در تعیین استراتژی‌های کشور دخالت دهیم. به طور مثال برجام که تصمیم نظام بود، مورد حمایت همه جریان‌های کشور قرار نگرفت و وقتی در این زمینه چالشی ایجاد شد، یک جریان از آن علیه جریان دیگری سوء استفاده کرد. این اقدامات به کشور خسارت می‌زند.

 

ما اگر بحث ایثارگری را مطرح می‌کنیم، دنبال گرفتن امتیاز و سهم و حضور در قدرت نیستیم، بلکه به دنبال تبیین و تعمیق فرهنگ ایثارگری و استفاده از تجارت ایثارگران در مدیریت کشور و عبور از مشکلات کشور هستیم.

 

 

 

شما اشاره کردید که اولویت مجمع ایثارگران پیگیری منافع ملی است. آیا نمی‌شد این اولویت را در قالب تشکل‌های سیاسی موجود دنبال کنید؟

 

ما این آمادگی را داریم که برای انسجام و وحدت بیشتر میان جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح‌طلبان پیشگام شویم. امروز ما در کشور با احزاب متعددی مواجه هستیم و طبق اعلام وزارت کشور، تاکنون ۹۸ حزب شرایط خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند. برای تأثیرگذاری در فعالیت حزبی، ما باید به سمت ادغام احزاب و تشکیل احزاب مؤثر برویم. ما آمادگی خود را برای حرکت در این مسیر اعلام می‌کنیم.

 

این ملاحظه را در نظر داریم تا دوستانی که فعالیت نظامی دارند، جایگاهی در حزب نداشته باشند

مجمع ایثارگران که از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، مجوز نهایی را برای فعالیت دریافت کرده است، در حال حاضر در چه مرحله‌ای از فعالیت قرار دارد؟

 

 

حزب روند عضوگیری را پشت سر گذاشت و کنگره خوبی را برگزار کرد. شورای مرکزی و بازرسان مورد تأیید کمیسیون ماده ۱۰ قرار گرفتند و اساسنامه و مرامنامه حزب هم در این کمیسیون تصویب شد و روزنامه رسمی هم آن را منتشر کرد و از آن تاریخ فعالیت حزب قانونی و رسمی است. ما در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی دفاتر خود در استان‌ها و عضوگیری هستیم. دوستان شورای مرکزی هم مسئولیت دبیرکلی حزب را بر عهده اینجانب گذاشته‌اند.

 

 

جواد امام، مهدی کیانی، محمدرضا پروازی، غلامرضا ظریفیان، محسن ترکاشوند، سعید پورعزیزی، محسن عربی، مینو خالقی، علی شکوهی، محمدرضا مرشدی، سیدمحمدتقی طباطبایی، محمدرضا جورکش، علی اکبر صالحی نیک، محمد سعید صادقی، علیرضا آفریدون، علی اسدی، محمدحسین کلانی، حسین احمدی، عزیرالله محمدی، علی اکبر بهمنش، مجید خورشیدی از اعضای اصلی شورای مرکزی و عباس سقایی، مرجان توحیدی، مرتضی صارمی و علی فلاح از اعضای علی البدل و سیدجواد قدیمی ذاکر، خدیجه گلین مقدم، ذبیح‌الله صفایی، احمد سرخ بر، مرتضی عرفانیان و محمدعلی رحیمی بازرسان حزب هستند.

 

 

حوزه فعالیت حزب سراسر کشور خواهد بود؟

 

 

بله حوزه فعالیت ما سراسر کشور است البته در حال حاضر اولویت اول ما برای ایجاد دفاتر در استان‌هایی است که هیأت مؤسس، اعضایی را به عنوان مسئولان این دفاتر به ما معرفی کرده‌اند اما بنای ما این است که در سال جاری دفاتر حزب را در تمامی استان‌ها افتتاح کنیم.

 

 

روند عضوگیری حزب آغاز شده است؟

 

روند عضوگیری قبل از برگزاری کنگره آغاز شده است چون بر اساس قانون جدید فعالیت احزاب، برای برگزاری کنگره باید ۱۱ مسئول استانی و ۳۰۰ نفر عضو معرفی می‌شدند که ما این روند را طی کرده‌ایم. کنگره حزب بر اساس قانون جدید احزاب برگزار شد و مجمع ایثارگران بر اساس قانون جدید احزاب مراحل تشکیل خود را طی کرده است.

 

 

مجمع ایثارگران به عضویت خانه احزاب هم درآمده است؟

 

 

احزابی که کنگره برگزار کرده و موافقت اولیه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را بدست می‌آورند، عضو خانه احزاب می‌شوند. ما این روند را طی کرده‌ایم و پروانه فعالیت حزب هم صادر شده است بنابراین عضو خانه احزاب هستیم.

 

 

شرط حضور در حزب داشتن سابقه ایثارگری است؟

مخاطب ما مجموعه ایثارگران است و اولویت اول ما رزمندگان، جانبازان، آزادگان، خانواده‌های معظم شهدا، مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب هستند ولی لزوماً اینگونه نیست که فقط این افراد در حزب حضور داشته باشند. ما دنبال ترویج فرهنگ ایثارگری هستیم بنابراین نمی‌توانیم شرط بگذاریم که فقط ایثارگران در حزب حضور داشته باشند. ما باید ارتباط خود با نسل جوان را برقرار کرده و تقویت کنیم.

 

 

در میان اعضای هیأت مؤسس و شورای مرکزی حزب نام افرادی دیده می‌شود که سابقه نظامی دارند. همیشه دغدغه ورود نظامیان به حوزه سیاسی وجود داشته و در این رابطه هشدار داده شده است. آیا شما به این خطر توجه داشته‌اید و چگونه این موضوع را مدیریت می‌کنید؟

 

 

ما نظامی شاغل در حزب نداریم. کسانی که در حزب سابقه نظامی دارند، سابقه آنها به حضور در دوره دفاع مقدس باز می‌گردد. سردار کیانی فرمانده لشکر بوده است ولی بعد از جنگ از مجموعه کار نظامی خارج شده است. آقای ترکاشوند فرمانده تیپ بوده اما از فعالیت نظامی خارج شده‌است. افرادی هم هستند که بازنشسته شده‌اند و ارتباطی با نیروهای مسلح ندارند.

 

 

یکی از بحث‌های جدی ما در مجمع ایثارگران توجه به آرمان‌های امام خمینی (ره) است و قطعاً آنچه مورد نظر امام (ره) درباره محدوده فعالیت نظامیان بوده را مدنظر قرار می‌دهیم. حتماً این ملاحظه را در نظر داریم دوستانی که فعالیت نظامی دارند، جایگاهی در حزب نداشته باشند.

 

 

 

 

 

 

وجه تمایز مجمع ایثارگران با سایر احزاب اصلاح‌طلب، توجه به ایثارگری است یا تمایزهای دیگری هم وجود دارد؟

 

توجه به ایثارگری یکی از تمایزهاست ولی ما احساس می‌کنیم که باید بیشتر به منافع ملی پرداخته و منافع ملی را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از وضعیت فعلی کشور خارج شویم.

 

 

آیا عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شده‌اید؟

 

بعد از برگزاری کنگره درخواست عضویت را ارائه کردیم و تقاضای ما در کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسیده و اخیراً هم در صحن این شورا مصوب شد و ما به عنوان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پذیرفته شدیم. همچنین در شورای عالی سیاستگذاری حضور داریم.

 

 

آیا از آقای خاتمی درباره تشکیل مجمع ایثارگران مشورت گرفته‌اید؟

 

آقای خاتمی چون معتقد است که باید به ارزش‌های مورد اقبال جامعه و نظام پرداخته شود، از ورود ایثارگران به فعالیت سیاسی استقبال کرد. ما خدمت مرحوم آیت‌الله هاشمی هم برای مشورت رسیدیم و ایشان هم از تشکیل چنین حزبی استقبال کردند. با یادگار امام و حجت‌الاسلام ناطق نوری هم مشورت کرده ایم.

 

 

مجمع ایثارگران برای انتخابات مجلس یازدهم چه سیاستی را دنبال می‌کند؟

 

اگر بخواهیم برای ورود به انتخابات تصمیم بگیریم، در راستای سیاستی که شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اتخاذ می‌کند، حرکت می‌کنیم اما در حال حاضر بحث ما تولید محتوا، جذب اعضا و آموزش است. درست است که از انتخابات به عنوان بهار احزاب یاد می‌شود اما نباید تمام انرژی خود را برای انتخابات بگذاریم. باید تولید محتوا و تهیه برنامه برای انتخابات را در طول سال دنبال کنیم. همچنین باید بر روند بعد از انتخابات نظارت داشته باشیم تا برنامه‌های اعلام شده محقق شود.

 

یکی از آسیب‌های فعالیت حزبی در ایران، فعالیت در دوران انتخابات و تعطیلی بعد از انتخابات است. برنامه شما برای اینکه دچار این آسیب نشوید چیست؟

 

من معتقدم باید در انتخابات کار حزبی دقیقی انجام شود. برنامه‌ها و نامزدها به مردم ارائه شده و افراد انتخاب شده هم پاسخگوی مردم و هم احزاب باشند نه اینکه افرادی از سوی احزاب به مردم معرفی و انتخاب شوند اما پاسخگوی عملکرد خود نباشند. ما باید دنبال کادرسازی باشیم. از سویی اگر بخواهیم فقط محدود به انتخابات نباشیم، باید نقش نظارتی خود را دنبال کنیم. در حال حاضر احزاب ما هیچ نظارتی بر انتخاب‌شدگان ندارند در حالیکه باید در طول سال فعال باشند. انتخابات یکی از دستاوردهای کار حزبی است اما بعد انتخابات کار اصلی حزب شروع می‌شود.

 

 

دیدگاه شما درباره پارلمان اصلاحات چیست؟

 

پارلمان اصلاحات ایده خوبی است اما اگر پارلمان می‌خواهد از احزاب تشکیل شود به پارلمان احزاب تبدیل می‌شود و خب شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری که متشکل از احزاب است، وجود دارد اما اگر پارلمان می‌خواهد جایگاه مناسبی داشته باشد، باید جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان و مردم در آن مشارکت داشته باشند و پارلمان، بدنه جریان اصلاحات را نمایندگی کند. پارلمان اصلاحات ایده خوبی است اما باید مکانیزمی طراحی شود که همه اصلاح‌طلبان و اعم از احزاب و شخصیت‌ها و مردم در آن مشارکت داشته باشند تا به صورت خیلی گسترده‌تری شخصیت‌ها و اقشار مختلف اصلاح طلب را نمایندگی کند.

 

در حال حاضر در سطح کشور شخصیت‌های اصلاح طلب مؤثر زیادی هستند که عضو هیچ یک از احزاب اصلاح طلب نیستند ولی تأثیر زیادی در جامعه و در میان اصلاح طلبان دارند. طبعاً اگر قرار است پارلمان اصلاحات تشکیل شود باید همه این شخصیت‌ها را نیز نمایندگی کند. ملاحظات مختلفی ممکن است مانع حضور آنها در احزاب شده باشد اما وقتی بحث پارلمان مطرح می‌شود طبعاً باید چنین پارلمانی آنها را هم نمایندگی کند. احزاب نمایندگی کننده همه اقشار اصلاح طلب شاید نباشند. اقوام و مذاهب و سلیقه‌های مختلف اصلاح طلب نیز لزوماً توسط احزاب نمایندگی نمی‌شوند، اما طبعاً پارلمان اصلاحات باید همه آنان را نمایندگی کند. موضوع پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی مطرح است و طبعاً بعداً باید در شورای عالی سیاست گذاری هم مطرح و بررسی شود. همه این مسائل و مسائل خیلی بیشتری در این مراحل بررسی خواهند شد و الا اگر این ملاحظات نادیده انگاشته و بررسی‌های همه جانبه و متناسب چنین امکانی در نظر گرفته نشود نمی‌توان شاهد جامعیت آن بود و به جای پارلمان اصلاحات، پارلمان احزاب اصلاح طلب خواهیم بود که امروز شورای هماهنگی احزاب آن را نمایندگی می‌نماید.

 

 

در چند ماه گذشته بحث‌های جدی درباره فاصله‌گیری یا ادامه همکاری با دولت از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. دیدگاه شما به عنوان دبیرکل یک حزب اصلاح‌طلب نسبت به دولت چیست؟

 

ما انتقادات جدی به عملکرد و کارگزاران دولت داریم و فکر می‌کنیم دولت می‌توانست از نیروهای بهتر و برنامه‌های منسجم‌تری استفاده کند ولی از دولت حتماً حمایت می‌کنیم. اصلاح‌طلبان برای مصلحت کشور تشخیص دادند که از روحانی حمایت کنند و امروز از رأی خود پشیمان نبوده و از آن دفاع می‌کنند. ما نمی‌توانیم در میانه راه دولت را رها کنیم بلکه از دولت حمایت کرده اما نقدهای جدی خود را هم بیان می‌کنیم.

این واقعیت را باید بیان کرد که دولت در منظر عام باید پاسخگو باشد اما در قبال مسئولیت خود، اختیار کافی ندارد. دولت در تنگناهایی قرار دارد و باید پاسخگوی عملکردهای گذشته باشد و حتی احمدی‌نژاد که عامل بسیاری از مشکلات امروز است، به منتقد دولت تبدیل شده و فرار رو به جلو را انتخاب کرده است و دستگاه‌هایی که باید وی را به پاسخگویی مجبور کنند، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند هرچند برخی افراد زیر مجموعه وی مورد پیگرد قرار گرفته‌اند.

 

 

آیا مشکلات اقتصادی یک سال گذشته موجب کاهش محبوبیت دولت و همچنین اصلاح‌طلبان شده است؟

 

تلاش می‌شود که بخشی از ناکارآمدی دولت به پای اصلاح‌طلبان نوشته شود چون اصلاح طلبان از حامیان دولت هستند ولی اصلاح طلبان نقشی در تصمیم‌گیری‌های دولت نداشته و ندارند. شاید جایی به صورت موردی افرادی به اسم اصلاح‌طلب در دولت حضور داشته باشند ولی مسلم است که تصمیم‌گیری‌ها در دولت ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد.

 

البته واقعاً بسیاری از مشکلات دولت ناشی از عملکرد نهادهای غیر دولتی است به نظر می‌رسد که جامعه نیز بیش از همیشه به این نکته توجه دارد و انتقاد جامعه متوجه همه نهادهای نظام است.

 

ولی آقای خاتمی اخیراً اشاره کرده‌اند که شاید دیگر مردم با حرف اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند.

 

به هر حال بخشی از ناکارآمدی‌ها مربوط به سیستم است ولی بخش مربوط به دولت بیشتر برجسته شده است. اصلاح‌طلبان به دلیل دفاع از منافع ملی و با توجه به رد صلاحیت همه کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات گذشته از کسی حمایت کردند که نه سابقه اصلاح طلبی داشته و نه ادعای اصلاح‌طلبی. مردم متوجه هستند اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از خسارات بیشتر، از روحانی حمایت کردند. صحبت آقای خاتمی مربوط به ناکارآمدی سیستم است. این پرسش مطرح می‌شود که دولت چه نقشی در ایجاد مشکلات فعلی دارد؟ دولت باید پاسخگوی بدهی بانک‌ها، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و مؤسسات مالی و اعتراض مالباختگان باشد در حالیکه نقشی در ایجاد این مشکلات نداشته است همچنانکه نقشی در تصویب قطع نامه‌ها و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم این کشور نداشته است. دولت روحانی وارث محیط زیست تخریب شده و منابع طبیعی به تاراج رفته است و عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و به فراموشی سپردن نیازهای کلان که خشکسالی سال‌های اخیر و سیل‌های این ایام نتیجه آنهاست. حاکمیت دوگانه و عدم پاسخگویی نهادهای انتصابی از جمله عوامل ناکارآمدی سیستم است. اگرچه اعتقاد داریم که دولت روحانی از کلیه ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات فعلی استفاده نکرده ولی اختیارات این دولت بسیار محدودتر از مسئولیت‌های آن است. باید توجه داشت که بخشی از انتقادها به اصلاح طلبان هم به دلیل تعلق خاطر اصلاح طلبان به نظام است. جامعه انتظار دارد که اصلاح طلبان شفاف‌تر به انتقاد بخش‌های مختلف نظام بپردازند.

 

اخیراً علی صوفی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مدعی شده است که آقای خاتمی به رئیس‌جمهور توصیه کرده‌اند که اگر توانایی حل مشکلات را ندارد، استعفا بدهد. این ادعا صحت دارد؟

 

این تعبیری که به کار گرفته شد، درست نبود. آقای خاتمی هیچ جا توصیه به استعفا نکرده‌اند. صحبت آقای خاتمی این بود که رئیس جمهور مشکلات کشور را بیان کند و برای حل مشکلات ایستادگی کرده و استمداد بطلبد و از بزرگان کشور همراهی بخواهد. مگر با استعفا مشکلات حل می‌شود؟ نظر خاتمی این بود که این اقدامات را رئیس جمهور دنبال کند. برداشت صوفی اشتباه است. او نظر شخصی خودش را بیان کرده است. مواضع آقای خاتمی توسط دفتر وی منتشر می‌شود و من از ادعای صوفی بی‌اطلاعم. ظاهراً آقای صوفی غلط برداشت کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار