امروز و در آستانه روز خبرنگار، تنها مراسم 17 مرداد ویژه خبرنگاران خراسان رضوی در حالی قرار است برگزار شود که بسیاری از اصحاب رسانه به صندوقچه خاطرات مسئولان سپرده شده‌اند و برخلاف سایر اوقات که حضور و تلاش همه جانبه را وظیفه تمام خبرنگاران می‌دانند، با این گروه به صورت صنفی و تشکلی برخورد کرده و می‌گویند «تنها خبرنگاران عضو صنف» و دیگر هیچ!
کد خبر: ۷۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 07 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از فارس، تقویم را که ورق بزنی شاید بتوانی کمتر روزی را بدون عنوان و مناسبت بیابی. روزها و هفته‌های مختلف به نام و نشان افراد، گروه‌ها و دسته‌های متعددی سند خورده‌اند، از آن نامگذاری‌های قدیم‌ها گرفته تا افراد و مناسبت‌های بسیار نزدیک.

اما در این میان،‌ شاید اکثر مردم، «خبرنگار» را بشناسند و کارش را بدانند؛ او که هر لحظه در تلاش و تکاپوست تا بشناسد و بشناساند، معرفی کند، آگاهی دهد، به قلب مردم برود و گام‌هایش را برای حل مشکلات آنها استوار کند،‌ پا به سازمان‌ها و ادارات بگذارد و به قول معروف، دست راست مسئولان برای انجام وظایفشان باشد.

خبرنگار نقد می‌کند و نقد می‌شنود، پاسخ می‌دهد، به دنبال راه حل می‌گردد تا شاید بتواند آنچه را که باید، عوض و آنچه را که نباید، حفظ کند. بارها جان خود را به خطر می‌اندازد، خستگی و گرسنگی و تشنگی را با جان و دل می‌خرد، از لحظات استراحت و آرامش خود می‌گذرد، ناملایمت‌ها و بی‌مهری‌ها را می‌پذیرد اما لبخند را فراموش نمی‌کند!

شاید بسیاری ندانند که 17 مرداد هم روز دیگری از تقویم است که به نام خبر و خبرنگار تعلق گرفته اما ای کاش این روز بهانه‌ای می‌بود برای کم شدن بی‌مهری‌ها و دغدغه‌های فعالان این عرصه نه پررنگتر شدن آن! روی سخنمان با آنهایی است که خبرنگار را تنها برای پیشبرد اهداف خود می‌خواهند، به دنبال ارسال کاغذها و بیانیه‌های پرمعنا و بی‌معنا و بازدیدهای از سر تکلیف هستند تا بگوبند بله، ما هم به یادتان هستیم! چه بسا جشن‌هایی که به نام خبرنگار و به کام دیگران برگزار می‌شود، نه تنها دل او را شاد، بلکه قلبش را آزرده کند!

خراسان رضوی و شهر بزرگ مشهد به عنوان دومین شهر پر خبر ایران پس از پایتخت، رسانه‌ها و خبرنگاران فراوانی را در دل خود جای داده است که در تمام روزها و ماه‌ها لحظه‌ای دست از تلاش و رسالت رسانه‌ای خودشان بر نمی‌دارند و فکر کمترین توقعات از مسئولان را از دل و ذهن خود بیرون کرده و خود به فکر حل مشکلاتشان هستند!

اما امروز و در آستانه روز خبرنگار، تنها مراسم 17 مرداد ویژه خبرنگاران خراسان رضوی در حالی قرار است برگزار شود که بسیاری از اصحاب رسانه به صندوقچه خاطرات مسئولان سپرده شده‌اند و برخلاف سایر اوقات که حضور و تلاش همه جانبه را وظیفه تمام خبرنگاران می‌دانند، با این گروه به صورت صنفی و تشکلی برخورد کرده و می‌گویند «تنها خبرنگاران عضو صنف» و دیگر هیچ!

و این یعنی تو خبرنگاری که یک سال دیگر هم تلاش کردی تا دین خود را به مردم و جامعه و البته مسئولان ادا کنی، در روزی که به نام خودت تعلق گرفته است باز هم فراموش شو! یعنی اگر توانسته‌ای در یک تشکل صنفی ثبت‌نام کنی، خبرنگار هستی، اگر هم بنا به هر دلیل و مشکلی نتوانسته‌ای نام خود را در این لیست جای دهی برو داخل همان صندوقچه خاطرات تا بعد از روز خبرنگار دوباره به رسالت عظیم خویش بپردازی، حتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هم که متولی امور خبرنگاران استان است، هیچ پاسخ و حمایت مشخصی برای این قشر، آن هم برای یک روز در سال ندارد.

در همین ارتباط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سئوال که چرا برنامه واحد و مشخصی برای تمامی خبرنگاران فعال استان در روز خبرنگار برنامه ریزی نشده است، اظهار کرد: در راستای واسپاری و واگذاری امور، بنابراین شده که کارها و فعالیت های صنفی مربوط به خبرنگاران، به خانه مطبوعات سپرده شود.

سید سعید سرابی ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، دوستان ما در خانه مطبوعات از مدتی قبل فراخوان عضویت در خانه مطبوعات را منتشر کرده و اعلام کرده بودند برنامه روز خبرنگار ویژه اعضای خانه مطبوعات است.

وی با بیان اینکه جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای استان جامعه بزرگی است، گفت: جمع کردن تمام اهالی رسانه‌ای استان هر روز نسبت به روز قبل سخت‌تر می‌شود و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از لحاظ اجرایی، امکان دعوت همه دوستانی که به عنوان خبرنگار شناخته می‌شوند، در قالب یک مراسم وجود ندارد.

سرابی تاکید کرد: تمیز و تشخیص کسانی که به عنوان خبرنگار فعال شناخته می‌شوند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند در سایت ثبت‌نام کنند، از سایرین، کار سخت و دشواری است که این کار نه در توان خانه مطبوعات و نه در توان ارشاد است، هر کسی که در خانه مطبوعات ثبت‌نام می‌کند، قابلیت شناخته شدن را برای نهادهای مرتبط دارد.

وی با اشاره به دعوت خبرنگاران برای مراسم روز خبرنگار در سال‌های گذشته اظهار کرد: در سال‌های گذشته، حدود هزار و 300 تا هزار و 400 نفر برای این مراسم دعوت می‌شدند اما مشخص نبود چند نفر آنها مصداق عینی خبرنگار هستند و چند نفر به دلایل دیگر وارد لیست شده‌اند زیرا این کار خط کشی مشخصی می‌خواهد و تشخیص آن بسیار دشوار است.

سرابی بیان کرد: به هر حال نظر دوستان بر این بوده که تنها اعضای خانه مطبوعات برای این مراسم دعوت شوند اما خواهش من این است که مدیران محترم رسانه‌ها و دفاتر نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان، این موضوع را با مدیر عامل خانه مطبوعات در میان بگذارند تا انشاالله مشکل حل شود.

* خبرنگاران کم لطفی کرده‌اند!

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه خبرنگاران به خانه مطبوعات کم لطفی کرده‌اند، گفت: دوستان یا خانه مطبوعات را قبول دارند یا قبول ندارند، اگر این خانه را به عنوان تنها تشکل صنفی خبرنگاران قبول دارند باید به فراخوان ثبت‌نام ما توجه کرده و در سایت خانه مطبوعات ثبت‌نام می‌کردند.

مجتبی نوریان ادامه داد: برخی از همکاران ما به خانه مطبوعات کم لطفی کرده و کمترین وقت را برای ثبت‌نام در سایت نگذاشته‌اند، بسیاری دیگر نیز در روز پایانی مهلت ثبت‌نام، اقدام کردند تا جایی که اگر به سایت نگاهی بیندازیم می‌بینیم آمار ثبت‌نام در روز پایانی به شدت افزایش پیدا کرده است.

نوریان افزود: ما در ابتدا عضویت را ویژه خبرنگاران دارای بیمه قرار داده بودیم اما سپس در این موضوع را در جلسه هیئت مدیره مطرح کردیم و بنا شد تا امکان عضویت برای همه خبرنگاران استان وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که مراسم خانه مطبوعات تنها مراسم روز خبرنگار است در صورتی که بسیاری از خبرنگار فعال استان در این مراسم حضور نخواهند داشت، بیان کرد: ما یک تشکل صنفی همانند دیگر تشکل‌ها هستیم و طبیعی است که اگر برنامه‌ای هم داشته باشیم تنها برای اعضای تشکل است.

* بی‌مهری‌های مالی

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی به موضوع تأمین مالی مراسم روز خبرنگار در استان اشاره کرده و گفت: نهادها و سازمان‌های استان هیچ گونه کمک مالی برای برپایی این مراسم به ما نکرده‌اند و خانه مطبوعات به تنهایی و با جذب حامی مالی، هزینه های این مراسم را تأمین کرده است.

نوریان بیان کرد: ما علاقمند هستیم تمام همکاران خبرنگار در سراسر استان در این مراسم شرکت کنند، خانه مطبوعات نیز اگر مشاهده می‌کرد به جای 200 نفر، 500 نفر از خبرنگاران در سایت ثبت‌نام کرده‌اند، به دنبال تدارک بیشتر برای حضور همه همکاران می‌بود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و خانه مطبوعات با این تعداد فراوان خبرنگار در استان، باید تنها با ثبت‌نام 200 نفر از همکاران مواجه شود.

وی در پاسخ به این موضوع که خبرنگاران شاغل در خبرگزاری‌ها با مشکلات فراوانی همچون مشکلات اداری برای انجام ثبت‌نام درگیر هستند، تصریح کرد: ما می‌دانیم که ممکن است همکاران ما در خبرگزاری ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند اما خانه مطبوعات هم برای ثبت نام به کسی سخت نگرفته و تا جایی که امکان داشته، تلاش کرده است تا روند ثبت‌نام را برای همکاران ساده کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی همچنین از امکان ثبت‌نام دوباره خبرنگاران در خانه مطبوعات از روز شنبه، 17 مرداد ماه خبر داده و گفت: امیدواریم خبرنگاران استان به عضویت در خانه مطبوعات اهمیت بیشتری دهند زیرا هرچه تعداد اعضا این خانه به عنوان تنها انجمن صنفی خبرنگاران فعال شود، ما می‌توانیم امکانات و تسهیلات بیشتری را برای همکاران فراهم کنیم.

* همچنان می‌مانیم

روزهای خبرنگار هر سال می‌آیند و می‌روند و داستان بی‌مهری‌ها همچنان ادامه دارد اما خبرنگار باز هم می‌ماند و لبخند می‌زند، حتی با کم مهری‌ها و بی‌مهری‌ها...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار