مستند ساز روایت فتح در برنامه «سه روز با مرتضی آوینی»:
مستند ساز برجسته گروه روایت فتح در برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» گفت: آوینی از همان ابتدا نسبتش را با جنگ روشن کرده بود؛ هر کدام از ما فیلمبردارن و مرتضی آوینی زیبایی‌شناسی و سیر مخصوص به خود را داشتیم.
کد خبر: ۷۳۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 15 April 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از خبرگزاری رضوی از تهران؛ محمد مصطفی دالایی در برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» که همزمان با ایام سالگرد عروج سید شهیدان اهل قلم  در خانه هنرمندان برگزار شد؛ از تجربه کار کردن با شهید آوینی گفت و افزود: گروه جهاد تلویزیون چند اتاق در سازمان صدا و سیما داشت که محل فعلی شبکه خبر است. جهاد سازندگی به نوعی از کار ما انتقاد داشت که به اندازه کافی به کاری که از طرف جهاد به شما محول شده است نمی‌پردازید.

علاقه دوسویه بین شهید آوینی و بچه های روایت فتح برقرار بود

دالایی ادامه داد: شهید آوینی از همان ابتدا نسبت خودش را با جنگ روشن کرده بود و می‌گفت اگر ما را نمی‌خواهید از اینجا می‌رویم و اتاق را تحویل می‌دهیم. در نهایت قرار شد پشتیبانی جهاد در جنگ و همین‌طور از روستاها هم فیلم بگیریم. سازمان صدا و سیما هم با توجه به مدیریت‌های مختلفش، حالت‌های مختلفی نسبت به سید مرتضی آوینی می‌گرفت.

کارگردان و فیلمبردار مستند شب عاشورایی ادامه داد: من قضیه را این‌طور نمی‌دیدم که آوینی به‌عنوان کارگردان در اتاقش نشسته و یکسری فیلم به او می‌رسد. من به شخصه تصویر را خیلی دوست داشتم و حضور در جبهه صرفا به این دلیل نبود که احساس وظیفه کرده باشم. همیشه تصویر و زیبایی تصویر و مستند را دنبال می‌کردم. هر کدام از فیلمبرداران حاضر در جبهه و همین‌طور سید مرتضی آوینی سیر و زیبایی‌شناسی خودشان را داشتند. آوینی از ساختن آن فیلم‌ها هیچ رنجی نمی‌کشید. او با یکسری افراد کار می‌کرد و علاقه‌ای دوسویه میان آنها برقرار بود و بچه‌ها منسجم کار می‌کردند.

«شهری در آسمان» مرتضایی است

دالایی افزود: ما فیلمبرداران حتی فیلم مونتاژ شده به آوینی می‌دادیم. او گاهی پلان‌های پرشمار ما را جابجا نمی‌کرد و فقط فریم‌های نور خورده را جدا می‌کرد. آوینی معتقد بود تقدیری که فیلمبردار خودش را به آن سپرده، زیباترین تقدیر است و نباید در این تقدیر دست ببرم. این مستند ساز دفاع مقدس تصریح کرد: فیلمبردارهای روایت فتح سیر خود را طی و هدفی را دنبال می‌کردند. من صحبت‌های فراوانی با شهید آوینی داشتم، اما او هیچ‌گاه وارد این مساله نمی‌شد که چطور فیلمبرداری کنم.

محمد مصطفی دالایی ادامه داد: "روایت فتح"ی‌ترین فیلم‌هایی که می‌توان شهید آوینی را در آن یافت، فیلم‌هایی است که پس از پایان جنگ ساخته شده است، مثل "شهری در آسمان"، این فیلم‌ها به‌شکل خالص مرتضایی‌اند. اما پیش از آن این‌طور نیست و فیلمبرداران نیز نقش و سیر خود را دارند که آوینی با تدوین و نریشن خود رنگ خاصی به آنها می‌بخشد. اگر نگاه ما سطحی باشد ممکن است تمام فیلم‌های "روایت فتح" را به یک فرم ببینیم، اما در واقع این‌گونه نیست.

حال مرتضی هم خوب نیست...

این مستند ساز گفت: بچه‌های اکیپ فیلمسازی "روایت فتح" به جهات مختلف اصلا حال خوبی ندارند. آنها از همه جهت مورد بی‌مهری واقع شده‌اند که قابل گفتن نیست. من فکر می‌کنم حال مرتضی هم خوب نیست. بعد از این همه سال آیا فیلم‌های "روایت فتح" زیرنویس انگلیسی دارند و ترجمه شده‌اند؟ چند سال باید بگذرد؟ این‌همه بودجه آمد و رفت و فیلم‌های نصفه نیمه ساخت شد. چرا بودجه‌ای به این فیلم‌ها تعلق نمی‌گیرد اما به چیزهای مختلف دیگر اختصاص می‌یابد. این فیلم‌ها باید وارد مجامع مختلف شود. مرتضی آوینی هم باید جای خود را در میان بحث‌ها داشته باشد. کار اصیل و دانشگاهی درباره ایشان انجام نمی‌شود انگار صرفا اسم بردن از شهید آوینی کفایت می‌کند. از آن طرف هم بچه‌های "روایت فتح" به حال خود رها شده‌اند و کسی هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش در روز  سوم از برنامه "سه روز با مرتضی آوینی"  که در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد؛ فیلم "شب عاشورایی" به نمایش در آمد و در ادامه پنل تخصصی با حضور فریدون جیرانی، محمدحسین مهدویان و شهاب اسفندیاری برگزار شد. مریم امینی؛ همسر شهید آوینی، مصطفی دالایی؛ کارگردان و فیلمبردار شب عاشورایی و مجید رجبی معمار نیز در این برنامه به ایراد سخن پرداختند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار