مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در دومین جلسه ستاد هماهنگی و اجرای پروژه های آبخیزداری و آّبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: محور اصلی حفاظت در منابع طبیعی بر مشارکت مردم و جوامع محلی است. مدیریت جامع باید در منابع طبیعی سرلوحه کار قرار بگیرد و تمام فعالیت ها در آن تعریف و اجرایی شود.
کد خبر: ۷۳۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 23 April 2019
به گزارش تابناک سمنان ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در دومین جلسه ستاد هماهنگی و اجرای پروژه های آبخیزداری و آّبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: محور اصلی حفاظت در منابع طبیعی بر مشارکت مردم و جوامع محلی است. مدیریت جامع باید در منابع طبیعی سرلوحه کار قرار بگیرد و تمام فعالیت ها در آن تعریف و اجرایی شود.حیدریان با بیان اینکه تمام اقدامات آبخیزداری توانسته است دربارندگی و سیلاب های اخیر نقش آفرینی کنند و از اثرات تخریبی سیل بکاهند افزود: در سال جدید همانند سال گذشته تعدادی از حوزه های شهرستانهای استان مطالعات آن انجام شده و عملیات آبخیزداری در چند روز آینده شروع می شود. در استان سمنان 2 میلیون هکتار حوزه سیل خیز وجود دارد که در 560 هزار هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته است. در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 300میلیارد ریال 14حوزه در شهرستانهای استان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبار صندوق توسعه ملی با پیشرفت 80درصدی انجام شد.  
حیدریان در ادامه این نشست درباره اهمیت اجرای طرح کاداستر گفت: اجرای این طرح برای تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی است و کاداستر می تواند با تعیین حد و مرز مالکیت مردم و دولت به حل اختلافات کمک کرده و از مشکلات و آلام مردم بکاهد.
حیدریان تامین سوخت جایگزین در بین خانوارها ،کمربند حفاظتی ،مبارزه با آفات و امراض ، پایش و نظارت و استعدادیابی اراضی در قالب ماده 3 برای اقتصادی کردن طرح های منابع طبیعی را از برنامه های مهم این اداره کل جهت معاونت حفاظت و امور اراضی برشمرد.
وی درباره بند ب ماده 29 گفت: سازمان جنگل ها برای نهایی شدن ماده 29 تلاش زیادی کرده و اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری می تواند بدون واسطه و بطور مستقیم با جوامع محلی و تعاونی‌ها قراردادهای مشارکتی منعقد کرده و کارها را به مردم واگذار نمایند.
علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای حفاظت بهتر جنگل‌ها و مراتع با هماهنگی و پیگیری سازمان جنگلها درسه ماه اول سال جاری شماره تلفن 139 راه اندازی می شود.
 وی از مدیران شهرستانی خواست با قاچاق چوب تاغ، تخریب کنندگان منابع طبیعی و زمین‌خواران و زیاده خواهان به شدت برخورد شود.
زمینه را برای ورود خیرین به منابع طبیعی مهیا کنید
حیدریان همچنین با یادآوری نقش موثر خیرین در اقدامات آبخیزداری و عرصه های منابع طبیعی بخاطر فراهم نمودن زمینه مشارکت این قشر مردمی تشکر کرد و گفت: مدیران شهرستان برای ورود بیشترخیرین به منابع طبیعی کمک کنند تا با مشارکت نقش فعال و موثر مردم در عرصه های منابع طبیعی به خوبی دیده شود.
حیدریان کشت گیاهان دارویی را یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته اداره کل عنوان کرد و گفت: پیش از انقلاب و حتی تا سال ها پس از آن هم کشت گیاهان دارویی بصورت پراکنده بوده و عدد قابل توجهی وجود نداشت اما در سه سال اخیر 15 هزار هکتار از اراضی استان سمنان در قالب طرح های مختلف زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار