کد خبر: ۷۳۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 25 April 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، زمین‌خواری و تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها برای ساخت و ساز موجب شد بسیاری از کسانی که در بستر و حریم رودخانه خانه ساخته بودند و یا باغ تفریحی ایجاد کرده بودند در سیل دچار آبگرفتگی و خسارت شوند که البته به خاطر این اقدام غیرمجازشان یک ریال از تسهیلات سیل به آنها تعلق نمی‌گیرد.
طبق آنچه در نشست کارگروه مبارزه با زمین خواری مطرح شد اراضی با ارزش اطراف شهرها که باید در خدمت مسائل توسعه باشند در دست زمین‌خواران است و این جمله یعنی تاکنون آنطور که باید و شاید با مظاهر زمین‌خواری برخورد نشده است.
در کهگیلویه و بویراحمد هر طرح و پروژه‌های مهم و حیاتی که در سطح استان می‌خواهد اجرا شود معارضات محلی یا همان زمین‌خواری یقه سرمایه‌گذاران و متولیان را می‌گیرد تا نتوانند کاری کنند.
زمین‌های پارک آبشار یاسوج تصرف شده درختان چندین ساله این مکان بکر گردشگری قطع، سازهای غیرقانونی و نامتعارف احداث شده و خاکبرداری اراضی شیب‌دار خطر رانش زمین را ایجاد کرده است.
علاوه بر این تخریب گسترده پوشش گیاهی منطقه بکر تل سیاه سی‌سخت و ایجاد باغات در این منطقه آن را به تل کچل تبدیل کرده و خبری از آن پوشش گیاهی گسترده نیست از طرفی در منطقه سیرنگرو چمن زارها تخریب و به اراضی زراعی تبدیل شده است.
اراضی بالادست و جنگلی منطقه مهریان تصرف و ساخت و ساز شده، جالب اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز  این واحدها را تامین کرده‌اند، 100 هکتار از منطقه سرگچینه بویراحمد تصرف و اراضی منابع ملی تخریب شده است، در رودخانه بشار هم تصرفات شده و باید گفت اغلب مناطق استان در تصرف سودجویانی است که نفع فراوانی از این کار غیرقانونی برده‌اند.
اما علاوه بر زمین‌خواری که طی سال‌های اخیر بارها به آن پرداخته شده و زمین‌خواران تخته گاز گرفته در حال بلعیدن منابع ملی استان هستند کوه‌خواری هم پدیده جدیدی شده تا طبیعت کهگیلویه و بویراحمد را تهدید کند.
از پل زردک تا پل مختار در امتداد جاده اصفهان کوه‌خواری صورت گرفته و مسوولان باید گوش به زنگ و پای کار باشند تا کوه‌خواری به مانند زمین‌خواری وسیع و گسترده نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار