رئیس شورای اسلامی استان تاکید کرد؛
رئیس شورای اسلامی استان گفت: مسئولان باید برای جبران خسارتهای وارده ناشی از سیل برنامه جدی داشته باشند و مردم خسارت دیده را به حال خود رها نکنند.
کد خبر: ۷۳۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 27 April 2019

به گزارش تابناک رضوی، سعید برزویی در چهاردهمین جلسه عمومی شورای اسلامی استان خراسان رضوی در مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: مسئولان باید برای جبران خسارتهای وارده ناشی از سیل برنامه جدی داشته باشند و مردم خسارت دیده را به حال خود رها نکنند ضمن این که باید همه راههای پیشگیری از بروز و تکرار بحران بررسی و عملی شود تا دیگر در آینده شاهد تکرار این بحرانها نباشیم.

وی افزود: به هنگام بروز بحران سیلاب اخیر در نقاط مختلف کشور مردم و مسئولان آماده نبودند و به همین دلیل متاسفانه خسارات مادی و تلفات انسانی به کشور وارد شد.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اظهار گلایه از عدم حضور مسئولان استانی دعوت شده به این نشست گفت: پس از گذشت حدود 20 سال از فعالیت شوراها در کشور متاسفانه نظام شورایی از طرف برخی از مسئولان جدی گرفته نمی شود به علاوه این که وجود قوانین محدود کننده اختیارات شورا از این نهاد مردمی پیکره نیمه جانی باقی گذاشته است که هنوز باید برای دریافت کارت شناسایی هم منتظر مسئولان باشیم.

برزویی خاطر نشان کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که شوراها بر آمده از قدرت و اختیارات مردمی اند و در راستای اهداف نظام انجام وظیفه می کنند و مظهر جمهوریت و مردم سالاری هستند لذا باید تلاش شود تا تحکیم شوند.

 

*ضرورت مهار آبهای شیرینی که به افغانستان می رود

در ادامه این نشست، نماینده مردم تایباد در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون روزانه صدها متر مکعب آب شیرین کشف رود از نقطه صفر مرزی به طرف افغانستان می رود در حالی که می شود با چاره اندیشی این آبها را ذخیره و صرف کشاورزی و غنی سازی سفره های آب زیر زمینی کرد که لازم است مسئولان در این راستا چاره ای بیندیشند.

رسول حیدری مشارکت بیشتر اعضای شوراهای شهرستانها در تصمیم گیریهای منطقه با هدف دسترسی به پیشرفت و راههای مطمئن مهار و پیشگیری از بحرانهایی نظیر سیل را خواستار شد.

وی افزود: شوراها آشنا به امور مناطق هستند و به عنوان نمایندگان مردم باید در تصمیم گیریهای منطقه ای شریک باشند.

نماینده مردم سرخس در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز علت اصلی بروز شدت در خسارات سیلاب اخیر را دست اندازی انسانی به طبیعت ذکر و عنوان کرد: در طول 40 سال حق و حدود طبیعت رعایت نشد که این فجایع به بار آمد.

غلامرضا لالوی افزود: در حال حاضر به رغم تشنگی منطقه در فصول گرم سال در هر ثانیه بین 100 تا 600 متر مکعب آب از طریق رودخانه کشف رود به سمت افغانستان هدر می رود در حالی که می شود با برنامه ریزی و سرمایه گذاری و احداث سد و سیل بند این آب را برای مصارف شهری و کشوری ذخیره کرد.

نماینده مردم خواف در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز بر لزوم تقویت روحیه مطالبه گری شوراها تاکید کرد و گفت: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم باید به وظیفه نظارتی خود در همه ارگانهای زیر مجموعه توجه داشته باشند.

محمد جان خداپرست نیز خاطر نشان کرد: برخی فکر می کنند که وظیفه اصلی شورا تعیین شهردار است در حالی که یکی از وظایف شورا تعیین شهردار است و 90 درصد وظایف شوراها مربوط به بُعد نظارتی آنهاست.

نماینده مه ولات در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در سخنانی پیشگیری از اخذ تصمیمهای مقطعی و سلیقه ای مدیران در همه زمینه ها در شهرستانها را خواستار شد.

سید جابر هاشمی گفت: برای توسعه و پیشرفت یک منطقه و برون رفت از بحرانها راهی جز لحاظ کردن برنامه های کارشناسی بلند مدت برای اجرا وجود ندارد.

نماینده شهرستان کلات که در سیلاب اخیر خراسان رضوی آسیبهای بسیاری دیده است نیز گفت: امسال نیز سیلاب از همان نقاط و به همان دلایل سال 96 به مردم کلات خسارات فراوانی وارد کرد در حالی که در این مدت اگر چاره ای اساسی اندیشیده می شد مردم این همه زیان نمی دیدند و طبیعت تخریب نمی شد.

احمد فرودی افزود: مسئولان برای چاره اندیشی دراز مدت هزینه نمی کنند در حالی که کنترل و مهار سیلابها نیازمند اتخاذ راهکارهای کارشناسی و عملی است و با آمدن چند دستگاه ماشین و توزیع چند وعده غذای گرم برای همیشه حل نمی شود.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان شهرستانهای استان خراسان رضوی نیز به بیان مسائل و مشکلات منطقه خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار