رئیس شورای شهر مشهدمقدس در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه مشهد:
رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: : همه مسئولین با هرگرایش فکری و سیاسی وقتی صحبت از توسعه شهر می‌شود باید کنار یکدیگر قرار گیرند و اختلاف ها را کنار بگذارند. 
کد خبر: ۷۳۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 27 April 2019

به گزارش تابناک خراسان رضوی، محمدرضا حیدری در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه مشهد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام راحل و بزرگداشت فداکاری و جان‌فشانی های آزادگان، جانبازان و رزمندگان عزیز و خانواده‌های معظم شهدا، اظهارکرد: به برکت این رشادت‌ها، عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب، دولت تدبیر و امید و همه حافظان امنیت کشور را از درگاه ایزد منان مسئلت داریم. 

وی با تبریک ماه پر خیر و برکت شعبان و همچنین میلاد منجی عالم بشریت، گفت: اکنون خود را برای حلول ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی خداوند آماده‌ می‌کنیم و فرارسیدن این ایام مبارک را پیشاپیش تهنیت عرض می‌کنم. 

حیدری در ادامه با بیان اینکه روز نهم اردیبهشت در تقویم ملی ما به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است، افزود: همین مناسبت سبب شد تا توفیق حضور در جمع شما نمازگزاران عزیز، برای ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت شهری مشهد در دوره پنجم و گفتگو با شهروندان مشهدی، حاصل شود. 

وی خاطرنشان کرد: نهاد شوراها بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران بوده که مبتنی بر آموزه های دینی و تعالیم وحدانی و سنت نبوی و سلوک علوی بنا نهاده شده است؛ در قرآن کریم نیز با محوریت شوراها و تشریح اهمیت و نقش آنها در ارائه زندگی فردی و اجتماعی آیات متعددی داریم و خداوند یکی از صفات مومنان را موضوع مشورت و شورا عنوان کرده است. 

حیدری با بیان اینکه حق تعالی در آیه دیگری خطاب به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، ایشان را به مشورت در کارها فرمان می‌دهد، افزود: از سوی دیگر نظام شورایی در اصول قانون اساسی به عنوان میثاقی ملی بین همه آحاد جامعه شناخته می‌شود و اصول اساسی و مهمی در این قانون به موضوع شوراها اختصاص یافته است. 

رئیس شورای شهر مشهد، شوراها را یکی از اصولی عنوان کرد که ابتدای پیروزی انقلاب، رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و بزرگانی چون آیت الله طالقانی به آن تاکید داشتند و معتقد بودند که کار مردم را باید به خود مردم واگذار کنیم؛  لذا نظام شورایی از استحکام بنای بسیار محکمی در قانون اساسی برخوردار است و هدف از شکل‌گیری آن توسعه دادن مرکز تصمیم‌گیری از پایتخت به تمام شهرها و روستاهای کشور بوده است. 

حیدری با بیان اینکه اکنون جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در شوراهای اسلامی شهر و روستا، در مورد مسائل محلی خود تصمیم‌گیری و مشارکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این مهم، همان موضوع حضور در صحنه مردم و مشارکت اجتماعی ایشان است؛ انقلاب اسلامی به مردم چنین اعتماد به نفسی بخشید که پس از دوران سیاه خودکامگی، بر اساس دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، «میزان رای ملت» را بیاموزند و آن را مطالبه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: «میزان رای ملت» از ابتدای انقلاب تاکنون، در انتخابات متعدد و حوزه‌ها و معیارهای تعیین سرنوشت متعددی تجلی یافته است؛ حل مسائل جاری مردم به دست خود ایشان منجر به افزایش اعتماد عمومی می‌‎شود چراکه وقتی مردم در حوزه های محلی خود بر اساس نظام شورایی تصمیم‌گیری می‌کنند، این امر به اعتماد عمومی جامعه می‌افزاید و به نوعی شوراها مردم را وارد صحنه و عرصه اجتماعی می کنند. 

حیدری در ادامه با بیان اینکه نظام شورایی از طریق انتخابات و منتخبین مردمی نیز به نیابت از مردم در راستای حل مسائل و مشکلات محلی تصمیم‌گیری می‌کنند، تصریح کرد: در این تصمیم‌گیری محور و مبنای عمل خود را دیدگاه‌های مردمی، مجموعه‌‎ها و ارتباطات مردمی قرار می‌دهند. 

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: این دستاورد انقلاب اسلامی بسیار مهم است و همه باید در مسیر حفظ و تداوم آن تلاش کنیم و روز به روز بر قوت و قدرت آن بیافزاییم. 

حیدری همچنین گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در نظام شورایی وجود دارد و در این ۲۰ سال عمر فعالیت شوراها نیز به آن تأکید شده، این است که اختیارات و مسئولیت های اعطایی به نظام شورایی باهم تناسب داشته باشند تا این نظام مبتنی بر رای مردم، بتواند ارتباط بهتری با مسائل محلی برقرار کند. 

وی با اشاره به گذشت بیش از یکسال و نیم از فعالیت شورای پنجم شهر، اظهارکرد: این شورا از دل مطالبات و انتظارات مردم و اقشار گوناگون، با رویکردهای متفاوت و بر اساس رای شما مردم عزیز انتخاب شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار