۱۶۰ اثر هنرمندانه از ۲۳ دانش‌آموز هنرستانی در مجمتع امام رضا(ع) به نمایش درآمدند.
کد خبر: ۷۴۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 03 May 2019

تابناک رضوی: این روزها و در همهمه این همه اخبار از حوادث و بحران‌هایی مانند سیل و هجوم ملخ‌ها به چند استان کشور، تماشای ۱۶۰ اثر هنرمندانه از ۲۳ دانش‌آموز هنرستان عترت مشهد واقع در بلوار مجلسی و در منطقه ۴ شهری پایتخت معنوی ایران اسلامی در دل نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) می‌تواند حال دلتان را بهاری کند.

"حکیم" و "کریم" و "قدوس" بودن خدا را درون شمسه مذهبی آسمانی نوشته‌اند با خط نسخ و ثلث و کوفی و اسامی حضرت زهرا(س) و طرح‌هایی از مادران مهربان را با آبرنگ نقش عشق زده‌اند تا در قاب چشمان مخاطبان ماندگار شود.

وارد نمایشگاه که می‌شوی انگار رنگ‌ها به خوش‌آمدگویی مهمانان مامور می‌شوند تا ذوق و خلاقیت دختران دانش‌آموز یک هنرستان فنی و حرفه‌ای را در مشهد به رخ مخاطبان بکشند و مهارت‌های آنان را حتی در طراحی لباس و دوخت مانتوهایی با نقوش‌ ایرانی، اسلامی در معرض دید عموم قرار دهند.

ویدا اورلی، مدیر هنرستان فنی و حرفه‌ای عترت مشهد که به تازگی بعنوان مدیر برگزیده کارآفرین استان خراسان رضوی نیز معرفی شده است،

هدف از برپایی این نمایشگاه را تقویت خودباوری و ایجاد انگیزه و تشویق دانش‌آموزان و تربیت کارآفرینان آینده می‌داند و تاکید می‌کند: ایجاد احساس رقابت در عین رفاقت میان دانش‌آموزان در مرحله انتخاب آثار برای نمایشگاه وجود داشت و این نمایشگاه می‌تواند باعث ایجاد تعامل میان بچه‌ها با بازدیدکنندگان باشد.

وی می‌افزاید: مشتری‌مداری و توجه به نظرات مخاطبان در کارآفرینی یک اصل است و برگزاری این نمایشگاه بیش از هر چیز باعث ارتقای سطح اعتماد به نفس دانش‌آموزان است.

همچنین کارشناس مسئول فنی حرفه‌ای و کار و دانش ناحیه ۵ آموزش و پرورش هم می‌گوید: نمایش آثار هنرجویان این هنرستان می‌تواند الگویی برای سایرین باشد تا دانش‌آموزان مبتنی بر استعداد و علایقشان به ادامه تحصیل بپردازند.

هادی امامی‌فر می‌افزاید: بازدید از این نمایشگاه برای مخاطبان انگیزه‌بخش است و باعث تشویق دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار براساس توانمندی و خواسته قلبی آنان است.

هدی صفارزاده، مربی هنرستان عترت مشهد هم درباره آثار توضیح می‌دهد: در این نمایشگاه آثار با تکنیک‌های مختلف هنری توسط دانش‌آموزان خلق شده و برترین آثار برگرفته از درس‌های هنرجویان انتخاب شده است.

وی می‌افزاید: دانش‌آموزان در درس تصویرسازی سال دوازدهم تکنیک‌های کار با مدادرنگی، آبرنگ و ماژیک و حتی اکولین و اکرولیک را فرا می‌گیرند.

طرح چهره مادر و مهرمادری و تجلی اسماء مقدسه الهی در قالب خط گرافیک و همراه با تذهیب و شمسه با خطوط اسلیمی و طرح کاشی با آبرنگ در این نمایشگاه وجود دارد.

به گفته وی، برخی شخصیت‌ها و کاراکترها در این نمایشگاه با حالت کارتونی و کودکانه تصویرسازی شد در گروه‌های سنی مختلف و باتکنیکهای اسکراچ برد و بافت‌ها، مدادرنگی و آبرنگ و ... عرضه شده است.

این مربی هنرستان عترت درباره تعدادی از نقاشی‌ها می‌گوید: داستان لالایی شبانه ساعت ۲۱ رادیو یکی از موضوعات تصویرسازی تعدادی از دانش‌آموزان بوده و برخی آثار مبتنی بر برخی اشعار شاعرانی مانند سهراب سپهری و قصه‌های به ظاهر ساده کودکانه مانند دویدم و دویدم سر کوهی رسیدم... یا کدو قلقه‌زن خلق شده است.

وی شخصیت سازی با اشکال هندسی و نیز موضوع خط در گرافیک‌ و مبانی رنگ و درس تقارن سازی را منشا برخی کارهای هنرجویان می‌خواند و درباره نگارش آیات قرآن با خط کوفی نیز توضیح می‌دهد: برای شبیه‌سازی طرح‌نوشته‌ها به آن حالت تاریخی و اسلیمی گاهی کار ساخت بافت کاغذ با ریختن حساب‌شده چای یا نسکافه و قهوه انجام شده که جلوه زیبایی یافته است.

همچنین برخی طرح‌های طبیعت با پاستیل چرپ یا پاستیل گچی زده شده که طبیعی‌تر به نظر می‌رسد مضاف بر اینکه کارهای اکرولیک و اکولین هم به صورت زنده و شفاف است.

زینب مردانی، از مربیان طراحی دوخت هنرستان عترت در این نمایشگاه هم درباره مانتوهایی که دوخته شده است می‌گوید: موضوع مُد و مُدگرایی مبحث حائز اهمیتی است که سعی کردیم هنرجویان را با تلفیقی از سنت و مدرنیسم به سوی طرحی فاخر و پوشش اصیل و ایرانی اسلامی سوق دهیم که از رنگ‌های سرمه‌ای و قرمز در آن استفاده شده است.

 

دفتر نمایشگاه را به احترام میزبان نوشتن رسم است برای ارائه نقد و نظرات و در هنگام خروج، تابلو نوشته "وان یکاد ... " را به رنگ لاجوردی پیش چشمانت بر صفحه دیوار نشانده‌اند و کنارش طرح کاشی زده‌اند برای بدرقه بازدیدکنندگان و چند قدم آنسوتر، این نوشته نستعلیق پیش چشمانت ماندگار می‌شود: "حسبنا الله و نعم الوکیل"

 

حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار