استاد ادبیات دانشگاه اهواز گفت: هنوز جایگاه فردوسی به خوبی تبیین نشده باید ابتکاری نو عرضه شود تا نسل امروزی ما راغب به خواندن شاهنامه و شناختن فردوسی شوند.
کد خبر: ۷۴۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 04 May 2019

تابناک رضوی به نقل از  ستاد خبری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه ابریشم، دکتر محمدرضا راشد محصل، استاد ادبیات دانشگاه اهواز اظهار کرد: فردوسی شاعری ملی است که برای بیان اشعار خود از زبان مردم استفاده کرده و در این کار بسیار موفق نیز بوده است.

وی افزود: هر کدام از شعرای ما ابرمردی در دوران حیاتشان بودند و از حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز می‌توان به عنوان ابرمردترین شاعر ایرانی نام برد.

راشد محصل با بیان اینکه فردوسی با اقدام زیرکانه خود باعث شد تا یکی از شاهکارهایش باعث گسترش فرهنگ و ادبیات ایرانی در سراسر جهان شود، ادامه داد: فردوسی با استفاده از زبان مردم در آثار خود واقع در تمام دوره هزار ساله تا به امروز توانست تاثیر بسزایی در بقا و حفظ زبان فارسی داشته باشد.

استاد ادبیات دانشگاه اهواز با بیان اینکه منابع فردوسی یا به صورت مستقیم از نوشته‌های گذشته بوده و یا به صورت غیر مستقیم، ابراز کرد: شاهنامه ماندگاری هزار ساله‌ای داشته که همچنان نیز ادامه دارد و طبیعتا تا فرهنگ ایرانی زنده است شاهنامه نیز زنده است.

وی تصریح کرد: فردوسی برای تبیین آثار خود برنامه‌ریزی خاصی داشته استت و به این برنامه در مقدمه شاهنامه نیز اشاره کرده است، در واقع هدف‌دار بودن کارها و اقداماتت و حتی شعرهای فردوسی عاملی مهم در شناخته شدن فردوسی در حوزه بین‌الملل داشته است.

راشد محصل ادامه داد:علت اینکه داستان‌های شاهنامه در ذهن مردم باقی مانده استفاده از آیات و روایات بوده و علت اینکه شاهنامه مانند دیوان حافظ و گلستان و بوستان سعدی در بین مردم جایی برای خود باز نکرده حجم زیاد این کتاب و برنامه ریزی نامطلوب کارشناسان حوزه ادبیات در معرفی مطلوب و سازنده این کتاب بوده است.

استاد ادبیات دانشگاه اهواز با بیان اینکه هنوز جایگاه فردوسی به خوبی تبیین نشده است، ابراز کرد: برگزاری این همایش‌ها باید نتیجه‌ای در برداشته باشد و ابتکاری نو عرضه شود تا نسل امروزی ما راغب به خواندن شاهنامه و شناختن فردوسی شوند. باید از فردوسی جاذبه‌ای جدید معرفی کرد تا جوانان مجذوب شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار