نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم تایباد، باخرز و تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: فردوسی در مورد بزرگان اسلام با حرمت خاصی صحبت می‌کند و این نشان از ان است که اسلام در اندیشه فردوسی کاملا جایی داشته است.
کد خبر: ۷۴۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 06 May 2019

به گزارش تابناک رضوی، جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه فردوسی پدر ادبیات فارسی است، اظهار کرد: کشور ایران با سابقه چهار هزار ساله سبقه تمدنی بسیار خوب و درخشانی دارد که گذشته ایران را به خوبی ترسیم می‌کند.

 

وی با بیان اینکه شاهنامه فردوسی از معدودترین آثاری است که توانسته شرایط ایران را در سدهای گذشته به خوبی بیان کند، ادامه داد: در دنیای امروز که دیدگاه‌های ملی و ناسیونالیستی حرف اول را می‌زند فردوسی توانسته در شاهنامه جاذبه‌ای را ایجاد کند تا نه تنها مردم ایران بلکه دنیا برای خواندن شاهنامه مشتاق باشند.

 

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد:شاهنامه‏ فردوسى به دلیل پرداختن به مفاهیم اسلامى امروزه توانسته است جایگاه خوبی را در میان جوامع اسلامی داشته باشد. فردوسی در آثاراش به خوبی به هویت ایرانی و اسلامی اشاره دارد که در سراسر دنیا و دانشگاه های ادبیات از آثار وی استفاده میکنند.

 

نماینده مردم تایباد، باخرز و تربت جام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درسده‌های قبل از شاهنامه آثار نوشتاری بیشتر به زبان عربی بوده است، گفت: شاهنامه در دوره‌ای بروز کرد که زبان، ادبیات، خط و نوشتار مصر توسط اعراب مورد هجوم قرار گرفت  و فردوسی توانست با شاهنامه تاریخ و ادبیات ایران را نجات دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه شاهنامه فردوسی سند تاریخی بی نظیری است،و باید راه او را ادامه داد افرود: فردوسی توانست هویت ملی را با وجود همه خطرات و حوادث احیا کند. اصول و چهارچوب اخلاقی که فردوسی در شاهنامه بیان می‌کند پاسخگوی همه اشخاص با هر دین و آیینی در همه زمان‌هاست.

 

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه فردوسی در قله است و قطعا تا زبان فارسی هست فردوسی نیز ماندگار است، گفت: شاهنامه جریانی است که گاهی باریک و پنهان و گاهی نیز وسیع است که روحیه توحید، حق، مجاهدت و... را می‌توان در ان مشاهده کرد، باید شخصیت‌های شاهنامه را شناخت و بر روی آنان کار کرد.

 

نماینده مردم تایباد، باخرز و تربت جام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری همایش های نظیر شاهنامه در گذر گاه جاده ابریشم میتواند تاثیر مثبتی را در اصل ساختار شناسی فردوسی و تفکراتش بر جای بگذارد اظهار کرد:برگزاری همایش های متفاوت با رنگ و بوی شاهنامه این روزها میتواند اثر بسیاری را خود در بحث آشنایی هر چه بهتر با تفکرات و سبک زندگی او از خود بر جای بگذارد.

 

وی افزود: شاهنامه اصلی‌ترین و مهم‌ترین منبع برای پالایش زبان فارسی است، ابراز کرد: فردوسی در مورد بزرگان اسلام با حرمت خاصی صحبت می‌کند و این نشان از ان است که اسلام در اندیشه فردوسی کاملا جایی داشته است.

 

وی با بیان اینکه شاهنامه پیوندی میان ایران و اسلام است، افزود: برخلاف انچه که برخی معتقد هستند که فردوسی شاعر اسلامی نبوده است ولی از تک تک ابیات فردوسی می‌توان اسلامی بودن او را فهمید.

 

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز ما شعر اخلاقی است، اظهار کرد: تقریبا همه شعرای ما از سعدی، مولوی، سنایی و... از نظر شعر اخلاقی بسیار درخشان بوده‌اند لذا این درخشش در اشعار فردوسی نیز مشهود است.

 

نماینده مردم تایباد، باخرز و تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: ارسال مقالات بسیار به این همایش نشان ازآن دارد که فردوسی در همه دنیا شناخته شده است وما به عنوان یک ایرانی باید همه سعی و تلاش خود برای معرفی فردوسی به نسل جوان کشورانجام دهیم.

 

گفتنی است که همایش بین المللی فردوسی در گذرگاه جاده ابریشم 24و25 اردیبهشت ماه در شهر مشهد برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار