معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه بار روانی موجود در جامعه موجب چند برابر شدن نرخ برخی کالاها می‌شود، گفت: سیستم توزیع در کشور نیازمند اصلاح است و باید شکل و رویه قانونمند پیدا کند.
کد خبر: ۷۴۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 08 May 2019
به گزارش تابناک، اسماعیل نادری در خصوص گرانی کالاهای اساسی طی هفته‌های جاری، اظهار کرد: بخشی از گرانی‌ها به دلیل جو روانی حاکم در جامعه است که موجب هجوم مردم برای خرید یک کالا و خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها می‌شود.
 
وی با اعتقاد بر اینکه نگرانی مردم از نبود کالاهای اساسی موجب موج جدید گرانی و کمبود یک محصول در ظاهر می‌شود، افزود: متأسفانه دلالان در این شرایط سوار بر موج شده و کالاهای موجود را با قیمتی بالاتر از نرخ تمام شده آن، در بازار عرضه می‌کنند.
 
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص کمبود ماکارونی و تن ماهی و افزایش نرخ آن در بازار، اظهار کرد: در بحث تأمین ماکارونی و تن ماهی هیچ کمبودی در بازار نداریم، همچنین تمام کالاهای اساسی در بازار به فراوانی یافت می‌شود.
 
وی بخشی از دلیل گرانی ماکارونی را توزیع نامناسب آن در سطح عرضه دانست و افزود: سیستم توزیع در کشور نیازمند اصلاح است و باید شکل و رویه قانونمند پیدا کند، اما در نهایت بار روانی موجود در جامعه موجب چند برابر شدن نرخ برخی کالاها می‌شود.
 
نادری افزود: به دلیل نبود اعتماد به سیستم توزیع در بازار، با ایجاد یک‌بار روانی شاهد شکل‌گیری صفوف طولانی خرید کالاها می‌شویم.
 
وی دلیل گرانی را کمبود مواد اولیه تولید برخی کالاهای اساسی و تحت شعاع قرار گرفتن افزایش نرخ دلار دانست و اظهار کرد: گرانی کالاهای اساسی همچون تن ماهی و ماکارونی در عرض یک هفته برای ما نیز قابل‌قبول نیست، اما عدم شفافیت در سیستم توزیع موجب شده تا آسیب‌های ناشی از آن به مصرف‌کننده وارد شود.
 
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص افزایش نرخ تن ماهی و همچنین ماکارونی به دلیل کمبود گندم و آرد، گفت: تا این لحظه مشکلی برای توزیع آرد در کشور نداریم، همچنین دلیل افزایش نرخ تن ماهی افزایش قیمت ماهی و صادرات است.
 
وی درباره اینکه افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی در مدت یک یا دو هفته مغایر با رعایت حقوق مصرف‌کننده است، اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت در بیشتر افزایش قیمت‌ها تنها جایی که مظلوم واقع می‌شود، حقوق مصرف‌کننده است. 
 
نادری افزود: سازمان حمایت یکی از متولیان امر در بحث نظارت و حامی حقوق مصرف‌کننده، می‌توانند نسبت به شکایات مردمی ورود پیدا کند، اما امروز در بازار شرایط به نحوی پیش می‌رود که به‌جای گران‌فروشی بیشتر شاهد گرانی هستیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار