استاد زبان و ادبیات فارسی:
استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: فردوسی این ظرفیت را دارد که گویای فرهنگ ایرانی باشد.
کد خبر: ۷۴۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 11 May 2019

به گزارش تابناک رضوی، دکتر جعفر یاحقی در نشست خبری پیش از آغاز همایش اظهارداشت: برای اولین بار است که برای پرداختن به یک اثر ادبی، همکاری نهادهای علمی و پژوهشی با ارگان های دولتی اتفاق می افتد و جامعه دانشگاهی این موضوع را به فال نیک می گیریم. 

وی افزود: علیرغم تمام سخن پراکنی هایی که علیه نظام و فرهنگ ما می شود، این همایش ها میتواند چهره واقعی انقلاب مارا که ماهیت فرهنگی هم دارد، برای جامعه بین الملل معرفی نماید.

استاد زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: فردوسی این ظرفیت را دارد که گویای فرهنگ ایرانی باشد. در گذشته‎ها این نقش را به خوبی ایفا کرده است و در آینده هم میتواند به همین طریق باشد. اقلیم شاهنامه از محدوده جغرافیای ایران کنونی فراتر است و تمام کشورهای فارسی زبان را شامل می شود. 

وی ادامه داد: برنامه های فرهنگی تا این لحظه عمدتاً ایران شمول بود اما این همایش برای نخستین بار بُعد بین المللی پیدا کرده است و میتواند به خوبی موید این باشد که شاهنامه تنها خوراک ناسیونالیسم ایرانی نیست و تمام ملت ها میتوانند از مظاهر فرهنگی انسانی آن بهره ببرند.

جعفر یاحقی تصریح کرد: مراودات گسترده ملت ها در منطقه ما (از چین و ماچین در سواحل اقیانوس آرام گرفته تا دریای مدیترانه، زنگبار، حبشه و بخش های زیادی از اروپا) از طریق شاهنامه بوده و جاده ابریشم نیز به این موضوع بسیار کمک کرده است. حتی در قسمت های زیادی از شاهنامه، رستم در بسیاری از مواقع به عنوان یک بازرگان کالاهای ایرانی را به توران می‎برده است.

وی ابراز امیدواری کرد: جاده ابریشم بستر اقتصادی این همگرایی منطقه‎ای را فراهم کرد اما در ادامه، خلق شاهنامه خوراک فرهنگی آن را هم آماده کرد و پس از فردوسی، کشورهای فارسی زبان حوزه جاده ابریشم بیش از پیش بهم نزدیک شدند. خراسان این ظرفیت را دارد که بُعد مذهبی و ملی ادبیات را بهم پیوند دهد.

استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: نباید توس تحت تأثیر مشهد قرار بگیرد. توس کلانشهر فرهنگی ایران در گذشته بوده است و مشهد مقدس به عنوان کلانشهر مذهبی فعلی می‎تواند درنقش بال‎های پیکره فرهنگی ایران باشد.

وی در انتها تصریح کرد: ما همیشه باحسرت توس را با قونیه و استراتفورت (آرامگاه شکسپیر) مقایسه کرده ایم. قطعاً درجه ارزش ادبی آثار فردوسی بسیار والاست و آموزه های فرهنگی و اخلاقی شاهنامه میتواند زینت بخش فضای شهری باشد که امیدواریم این رویداد فرهنگی اتفاق بیفتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار