نماینده مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: شاهکار فردوسی غریب و گم شده‌ فرهنگ معاصر ماست که ما هیچ تلاشی برای بازخوانی مضامین آن نکرده‌ایم.
کد خبر: ۷۴۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 12 May 2019

به گزارش تابناک رضوی،عبدالله حاتمیان با بیان اینکه شاهنامه در اوج ادبیات دنیا است، اظهار کرد: شاهنامه کتابی است که به یقین می‌توان آن را بعد از کتاب آسمانی اولین کتاب اخلاق و خدا پرستی دانست.

وی با اشاره به اینکه شاهنامه را می‌توان قوی‌ترین کتاب در حوزه میهن پرستی، وطن پرستی دانست، ابراز کرد: فردوسی در شاهنامه تقریبا از همه حوزه‌های فردی و اجتماعی سخن گفته است میهن پرستی، احترام به بزرگ‌تر، سیستم کشور داری و... از نمونه مضامینی است که فردوسی به طور کامل آنان را تبیین کرده است.

حاتمیان تصریح کرد: ایرانیان در هر جای تاریخ که دارای روح سلحشوری، غیرت و وطن پرستی بوده‌اند توانسته‌اند در برابر بیگانگان کشور را حفظ کنند ولی در هر جایی که نتوانسته این روحیه را حفظ کند جای جای ایران را به دست تجزیه سپرده‌اند و این فردوسی بود که در آن دوران این روحیه را با ابیات خود در شاهنامه به منصه ظهور گذاشت.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ ایران را می‌توان در جای جای شاهنامه مشاهده کرد، ادامه داد: شاهنامه راه نجات زبان فارسی و باورمندی ایرانیان است.

وی با تاکید بر اینکه به شاهنامه ظلم کرده‌ایم، ابراز کرد: در کتاب‌های درسی همیشه قسمت‌هایی از شاهنامه که برای نسل جوان سخت درک می‌شود آورده شده است و این باعث شده آنان هیچ رقبتی برای شناختن فردوسی حکیم و شاهکار اثری او نداشته باشند.

حاتمیان افزود: شاهنامه از حکمت، پند و اندرز، مضامین اخلاقی سرشار است ولی هیچ کدام از این موضوعات در کتاب‌های درسی نوجوانان و جوانان ما گنجانده نشده است پس چطور توقع می‌رود که آن‌ها با اسطوره‌های تاریخی همچون فردوسی، سعدی، حافظ و...آشنا و از راهکارهای آنان در زندگی خود استفاده کنند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید شاهنامه را نگه داریم، اضافه کرد: شاهنامه با سابقه‌ای هزاران ساله چرا باید امروزه با تحریف و حصر رو‌به ‌رو باشد؟

وی ادامه داد: شاهنامه در دوره‌ای که ایرانیان در سردگمی تاریخی گم شده بودند به آنان راه و مسیر مسلمانی، خداپرستی، زندگی، حکومت داری و... را نشان داد ولی امروزه این اثر شاهکار غریب و گم شده‌ فرهنگی ماست که ما هیچ تلاشی برای بازخوانی مضامین آن نکرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
ضد ایرانی های عرب پرست اگر بگذارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار