شهردار اهواز گفت:
شرایط اقتصادی کشور، وضعیت تورم موجود در بازار کسب و کار و از سوی دیگر نوسانات ارز، پروژه های عمرانی را با نبود ثبات قیمت روبه رو کرده است.
کد خبر: ۷۴۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶ 15 May 2019

هفتادوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با حضور شهردار اهواز به‌منظور پاسخ‌گویی به سؤالات محمدهادی قنوات یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز تشکیل شد.

به گزارش"تابناک"؛ در متن پاسخ‌های شهردار اهواز به این سوالات آمده است:
 
سوال شماره 1: علت غیرفعال بودن مدیریت بحران در شهرداری و عدم هماهنگی انسجام فعالیت‌ها و عملکرد شهرداری در مواجهه با سیل اخیر و عدم تعیین مدیر بحران شهرداری چه بوده است؟ 
 
پاسخ شهردار به سوال شماره 1: لازم به توضیح است در مواقع بحران، رییس دستگاه (شهردار) به عنوان مدیر بحران در حوزه وظایف شهرداری با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و با هماهنگی اداره‌کل مدیریت بحران استان جهت مقابله با بحران وارد عمل می‌شود.
 
من نیز از آغاز بحران به عنوان مسئول مقابله با بحران از ابتدای اعلام پیش‌بینی بحران وارد عمل شده و اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از ورود سیلاب به شهر را بر اساس اخطاریه‌های ابلاغی از سوی اداره‌کل مدیریت بحران استان و با بسیج و سازماندهی کلیه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شهرداری و همکاری سایر دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران را به صورت شبانه‌روز مدیریت کردم که نتیجه آن نیز جلوگیری از ورود سیلاب به شهر شد که اعضای شورای اسلامی شهر نیز در طول مدت این بحران از نزدیک شاهد این تلاش‌ها و زحمات بی‌وقفه مجموعه شهرداری بوده‌اند.
 
ضمنا حوزه مقابله با بحران طبق ساختار شهرداری در حوزه معاونت خدمات شهری است که آن معاونت نیز به نحو احسن به وظایف خود در طول مدیریت بحران عمل کرده است.
 
سؤال شماره 2: علت عدم موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عدم اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری علی‌رغم همراهی و تلاش اعضای شورای شهر و مصوبات هیأت عالی سرمایه‌گذاری و کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی چیست؟
 
پاسخ شهردار به سؤال شماره 2: در راستای اجرای مصوبات هیأت عالی سرمایه‌گذاری اقداماتی انجام شده است که شرح خلاصه آن تقدیم اعضای شورا می‌شود.
 
الف) فراخوان عمومی احداث سرویس‌های بهداشتی که در دو مرحله و هر مرحله طی سه نوبت که اولین مرحله آن در تاریخ‌های 20 آذز ماه سال گذشته، 27 آذر ماه و 4 دی ماه سال گذشته  انجام و مرحله دوم در تاریخ‌های یکم، هشتم و پانزدهم اسفندماه انجام شد و انجام مرحله سوم آن در حال پیگیری و انجام است.
 
همچنین فراخوان عمومی احداث شهربازی پارک ربیع که یک مرحله آگهی عمومی جذب سرمایه‌گذار در سه نوبت انجام شد و انجام مرحله دوم آن در حال پیگیری و انجام است. فراخوان عمومی احداث پردیس سلامت که آگهی آن در سه نوبت انجام و مرحله دوم آن در حال پیگیری و انجام است. تهیه کتابچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر اهوا یکی دیگر از اقدامت بوده است.
 
تهیه و اسناد فراخوان عمومی تکمیل مجتمع اداری – تجاری نهج‌البلاغ، تهیه اسناد فراخوان عمومی احداث مجتمع ایستگاهی – تجاری، ایستگاه سلمان فارسی قطار شهر، تهیه اسناد فراخوان عمومی احداث پروژه مجتمع تفریحی و گردشگری پارک سیاحتی برخی دریگر از اقدامات انجام شده در این زمینه هستند. 
 
در خصوص احداث پروژه سرمایه‌گذاری تفریحی – فرهنگی – اقامتی مهرشهر نیز پس از اخذ مجوزات مربوط از شورای محترم اسلامی شهر اهواز ابتدا با صندوق ذخیره بسیجیان کشور توافق‌نامه‌ای برای انجام بعضی اقدامات و مقدمات امر منعقد شد. پس از چند ماه اکنون در حال تکمیل مدارک و تهیه و تنظیم قرارداد اصلی با صندوق است. لازم به ذکر است محدوده زمین پروژه در پلاک ثبتی 6280/1140 بخش سه ثبتی اهواز به مساحت 65000 مترمربع واقع در مهرشهر اهواز است که کاربری‌های آن شامل دریاچه، رستوران، بازارچه خود اشتغالی، پردیس سینمایی، هتل و موارد دیگر برای آن در نظر گرفته شده است.
 
همچنین در خصوص احداث مجموعه سرمایه‌گذاری هایپرمارکت اهواز ابتدا در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری شهرداری اهواز در مورخه تیرماه سال 1397 تفاهم‌نامه اولیه با شرکت‌ها، هایپرمارکت‌های ماف‌پارس، منعقد شد که از سوی اداره کل راه و شهرسازی مقرر بود با توجه به صورت‌جلسه هیأت عالی سرمایه‌گذاری که به تأیید استانداری خوزستان رسیده بود، 5 هکتار زمین در شهرک پردیس اهواز به پروژه اختصاص داده شود اما علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد که انجام یافته اداره کل راه و شهرسازی، زمین مورد نظر را به پروژه اختصاص نداده‌اند، در نتیجه اجرای پروژه متوقف شده است.
 
در خصوص پروژه سرمایه‌گذاری احداث مجموعه اوشناریوم، نیز علی‌رغم طی مراحل کار (تهیه اسناد فراخوان – تنظیم آگهی و ارائه اسناد سرمایه‌گذاری و اخذ مجوزات، مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز و عقد قرارداد کاری) اما در آخرین مرحله یعنی تحویل زمین پروژه، شورای ترافیک استان طی نامه‌ای به شماره 36323/2/4/44 در دهم بهمن ماه سال گذشته مبادرت به ارسال نامه‌ای کرد و طی آن توقف طرح و جلوگیری از انجام آن را به علت ایجاد مشکلات ترافیکی خواستار شد، در نتیجه سرمایه‌گذار بعد از چندین ماه پیگیری و اخذ مجوزات متعدد از انجام پروژه درخواست انصراف کرده است.
 
همچنین علی‌رغم آگهی‌های انتشار یافته مع‌الوصف با توجه به شرایط عمومی و حال حاضر اقتصادی کشور و وضعیت تورم موجود در بازار کسب و کار و از سوی دیگر نوسانات متعدد ارزها و ... باعث شده که وضعیت تورم در ساخت و ساز و عمران با عدم ثبات قیمت‌ها مواجه شده که سرمایه‌گذاری را با مخاطرات و ریسک فراوان مواجه ساخته که در نتیجه شرکت‌کنندگان آگهی‌های منتشره برای ارائه پیشنهاد اقتصادی اقدام نکرده‌اند، که در بررسی‌های بعدی در نظر است که با تغییراتی در آگهی و اسناد فراخوان و ایجاد مشوق‌هایی قانونی پس از اخذ مجوز از مبادی ذیربط، اقدام لازم برای تجدید آگهی به عمل آید. بنابراین همانگونه که ملاحظه می‌شود مجموعه شهرداری متعاقب مصوبات مأخوذه از هیأت عالی سرمایه‌گذاری اقدام بایسته را معمول کرده است.
 
سؤال شماره 3: چرا علی‌رغم بند چهار ماده هفت آیین‌نامه اجرایی تشکیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مصوب 11/01/1378 صورت تأیید شده جامع درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری تاکنون به شورا ارائه نشده و انتشار عمومی نیز نشده است.
 
پاسخ شهردار به سؤال شماره 3 :با توجه به سیاست‌های شورای شهر جهت شفاف‌سازی در شهرداری بالاخص در حوزه مالی و درآمد، از ابتدای مسئولیتم در راستای تحقق این سیاست یکی از اولویت‌های اینجانب مکانیزه کردن ساختار صدور اسنادی درآمدی و ارائه تراز مالی (دریافت فیش‌های قطعی، مقایسه اطلاعات فیش‌های قطعی، ثبت دریافتی‌های مربوط به اطلاعات فیش‌های قطعی، کانورت اطلاعات و مغایرت‌گیری اسناد ملی و درآمدی و ...) بوده است.
 
به دلیل اینکه در سنوات گذشته این اقدامات به صورت غیرمکانیزه و غیر سیستمی انجام می‌شد اما با اصرار من بر انجام موضوع فوق‌الذکر و تلاش مجموعه شهرداری باعث شد مغایرت‌گیری به روز اسناد و نیز دریافت به روز اطلاعات درآمدی، نرم‌افزار جامع درآمدی برای اولین بار در این حوزه پیاده‌سازی شود. بنابراین استقرار این سیستم‌ها و تغییر از وضعیت غیرمکانیزه به مکانیزه باعث شد که نتوانیم گزارش شش ماهه را در سال گذشته منتشر کنیم اما اکنون با استقرار سیستم مذکور و اطمینان بالا از شفافیت‌های مالی می‌توانیم گزارش مذکور را منتشر کنیم.
 
در ادامه منصور کتانباف با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه بین شهرداری اهواز و شرکت ایرانسل اظهار کرد: اهواز به عنوان شهر پایلوت هوشمندسازی در کشور تعیین شده است و بر این اساس مجری هوشمندسازی، شرکت ایرانسل است. 
  
وی افزود: در دوره مدیریت قبلی شورا و شهرداری، قراردادی بین شهرداری اهواز و شرکت ایرانسل منعقد شده است. بر اساس تصمیم کلان کشور، اهواز به عنوان شهر پایلوت هوشمندسازی انتخاب شده که این کمک به خوزستانی‌ها در مجموعه مرکزی کشور جای تشکر دارد. 
  
شهردار اهواز گفت: اگر می‌دانستیم اکنون این موضوع مطرح می‌شود، قرارداد و مفاد آن و اقدامات انجام شده را می‌آوردیم، اما بدانید که در این بستر اکنون شهرداری منطقه یک فعالیت‌های خود را از سیستم رادیویی خارج کرده و بر فیبر نوری استفاده می‌کند و این روند در حال گسترش به دیگر مناطق شهری شهرداری اهواز است. 
  
کتانباف بیان کرد: احتمال دارد در اجرای هر کاری کاستی وجود داشته باشد که از راهنمایی‌های اعضای شورای شهر استفاده می‌شود و اگر کم و کاستی‌هایی باشد، رفع و در صورت اینکه ضرر و زیانی باشد، جبران خواهد شد. 
  
وی گفت: زیرساخت لازم جهت هوشمندسازی اهواز فراهم می‌شود و به تدریج همه سیستم‌ها از آن استفاده می‌کنند. به طور مثال اکنون نیروی انتظامی طی نامه‌ای که به شهرداری ارسال کرده، خواستار استفاده از ظرفیت فیبر نوری شهرداری شده است و همه دستگاه‌های دیگر نیز حتما از این بستر استفاده خواهند کرد. قطعا آموزش و ارتقای رفتار شهروندی باید انجام شود. شهر اهواز برای هوشمند شدن پایلوت شده است و زیرساخت لازم باید فراهم شود که در حال اجرای آن هستیم و هنوز کار به پایان نرسیده است. 
  
شهردار اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان سیل گفت: باید توجه شود که شهرداری اهواز برای مقابله با بحران‌ها از کمترین امکانات سازمانی برخوردار است. در مجموعه شهرداری اهواز دو لودر، پنج کمپرسی و دو تانکر وجود دارد که صد در صد استیجاری و پیمانکاری هستند. 
  
وی افزود: با این وجود شهرداری اهواز بیش از 62 کیلومتر سیل‌بند جهت مقابله با سیلاب احداث کرد. 
  
کتانباف عنوان کرد: در جریان سیل چندین استان درگیر شدند و فرماندهان نظامی و انتظامی تا کمر زیر آب بودند که همه این کارها در جهت خدمت به مردم بود. بر اساس قانون در چنین شرایطی نیروهای مسلح موظف هستند پای کار باشند و همه مردم نیز پای کار آمدند که جای تشکر دارد. 
  
شهردار اهواز گفت: زهکش دهخدا سال‌ها بود که خشک شده بود و اهالی مناطق خاک آن را مصرف کرده بودند و با ورود آب به آن، آب به این مناطق وارد شد. 
  
وی تصریح کرد: درست است که ممکن است در مقابله با سیل ضعف‌هایی وجود داشته باشد، اما به اندازه مقدورات ما کار شد. 
  
کتانباف بیان کرد: هر قرارداد سرمایه‌گذاری در اهواز در طول حیات تاریخ شهرداری اهواز به پرونده‌های قضایی و امنیتی تبدیل شده است. 
 
همچنین فتح‌الله حاجتی عضو شورای اسلامی شهر اهواز در نطق پیش از دستور با اشاره به قرارداد بین شرکت ایرانسل و شهرداری اهواز، عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ بین شهرداری و شرکت ایرانسل غیرقانونی است زیرا قرار بود شرکت ایرانسل به هر میزانی که برای استفاده خود بهره‌برداری کرد برای شهرداری نیز انجام دهد اما متأسفانه ایرانسل نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا کرده است بدون اینکه هیچ هزینه‌ای پرداخت کند.

وی افزود: شرکت ایرانسل در سال ۹۴ نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری اهواز خسارت وارد کرده است و از سال ۹۴ تا الآن در حال بهره‌برداری است و هیچ‌گونه شبکه فیبر نوری تحویل شهرداری اهواز نداده است.

عضو شورای شهر عنوان کرد: خیانت‌هایی که شرکت ایرانسل به شهرداری اهواز با اطلاع کامل شهردار صورت گرفته است اما شهردار مجدداً مجوز حفاری به شرکت ایرانسل داد که بقیه پروژه‌های خود مانند فیبر و دکل‌ها را کامل کند.

وی گفت: با مجوز جدید شهردار اهواز ۱۰ میلیارد تومان دیگر به شهرداری اهواز خسارت وارد شد که درمجموع تاکنون ۳۰ میلیارد تومان شرکت ایرانسل به شهرداری اهواز ضرر وارد کرده است.

حاجتی گفت: علیرغم تذکرهای چندین باره ولی همچنان شهردار اهواز از شرکت ایرانسل حمایت می‌کند که علت این حمایت‌ها مشخص نیست؟

حاجتی با اشاره به نقش غیرقابل‌انکار شهرک سلامت در کلان‌شهر اهواز، اظهار کرد: شهرک سلامت نقش بسزایی در توسعه، آبادانی، اشتغال و حل معضل ترافیک در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر اهواز دارد اما عجیب است که چرا شهردار اهواز نسبت به این موضوع مهم سهل‌انگار و بی‌تفاوت است.

وی افزود: شهرک سلامت در دیگر شهرها ازجمله اصفهان علاوه بر مسائل درمانی باعث رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری شده است و عجیب است که چرا شهردار اهواز از این تجربه موفق استفاده نمی‌کند.

عضو شورای شهر با اشاره به اهمیت توسعه پایدار، عنوان کرد: اگر سایر کلان‌شهرها به توسعه پایدار رسیدند و پروژه‌های بزرگ را شروع و به اتمام رساندند به دلیل جسارت مدیریتی و برنامه‌ریزی قوی است اما تا زمانی که شهردار اهواز جسارت برای ورود به پروژه‌های بزرگ را نداشته باشد وضعیت اهواز به همین‌گونه خواهد ماند.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به تلاش‌های شهرداری اهواز در بحث سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: در بحث مشارکت‌ها اکتفا به فراخوان‌های عادی و بروکراسی اداری طولانی دردی را دوا نمی‌کند و عدم سرعت عمل و شجاعت در تصمیم‌گیری باعث شد که در ۲ سال گذشته حتی یک پروژه سرمایه‌گذاری در شهرداری اهواز انجام نشود.

موسی پور با اشاره به زیرساخت‌های قدیمی شهر اهواز، عنوان کرد: عدم تصمیم به‌موقع در خصوص غرب اهواز موجب آب‌گرفتگی شد و اگر یکی از این نقاط چند روز قبل تشخیص به‌موقع داده می‌شد شاهد حتی یک درصد آب‌گرفتگی در این مناطق نبودیم.

وی افزود: در مواقعی که اعضای شورای شهر به‌صورت عملی وارد میدان شدند نیروهای شهرداری در میدان حضور نداشتند درحالی‌که حضور نیروهای جهادی و مردم مشهود بود.

عضو شورای شهر با اشاره به مشکلات ترافیکی اهواز، اظهار کرد: به دلیل بستن زیرگذرها شهر اهواز ازنظر ترافیکی قفل شد درحالی‌که امکان پیش‌بینی این موضوع از قبل وجود داشت که نشان‌دهنده مدیریت غیرعلمی در شهر اهواز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار