با اعلام و هشدار شدید دکترگوهردهی،مدیر روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی ؛
کد خبر: ۷۴۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 15 May 2019

دکتر گوهردهی فشارخون را کشنده خاموش دانست و افزود: در کشورما حدود ۱۵ میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند که تقریبا ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشار خون بالا مبتلا بوده که سهم زنان از این میان بیشتر است و حدود ۲۸ درصد خانم ها را شامل می شود....

 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در مازندران همزمان با سراسرکشور خبرداد.

دکتر فرزاد گوهردهی در نشست بارش افکار رسانه ای کمیته اطلاع رسانی این طرح گفت: اجرای این طرح به منزله یک گام بهداشتی مهم در مسیر تحقق سلامتی پایدار است و در قالب آن تمامی افراد ۳۰ تا ۷۰ سال استان به منظور پایش و سنجش فشارخون فراخوان خواهند شد.

وی تصریح کرد: گوهردهی گفت: پرفشاری خون یکی از مهمترین بیماریهای غیرواگیر است که در جوامع مختلف به ویژه کشورهای درحال توسعه، بسیاری از شهروندان را درگیر ساخته است. فشار خون بالا حدود ۱ میلیارد و صد و سی میلیون نفر از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی شیوع فشار خون در دنیا را ۳۰ درصد دانست و بیان کرد: ۲۸ درصد خانم ها و ۲۵ درصد آقایان در دنیا به فشار خون مبتلا هستند. وی افزود: در ایران نیز فشار خون بالا مهمترین عامل خطر مرگ و میر و ناتوانی محسوب می شود و در طی ۲۵ سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

دکتر گوهردهی فشارخون را کشنده خاموش دانست و افزود: در کشورما حدود ۱۵ میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند که تقریبا ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشار خون بالا مبتلا بوده که سهم زنان از این میان بیشتر است و حدود ۲۸ درصد خانم ها را شامل می شود.

دکتر گوهردهی با اشاره به اینکه بیماری افزایش فشارخون به عنوان یکی از مهلک ترین بیماریهای غیرواگیر ارتباط مستقیمی با شرایط جسمی و تغذیه ای دارد گفت:چاقی،مصرف نمک،کم تحرکی ،استرس و زمینه های ژنتیکی از علل عمده پرفشاری خون می باشند که باعث بروز عوارض متعدد درافراد می شود.

مدیر روابط عمومی و بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این طرح همزمان با سراسرکشور از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۵ تیر ماه سال جاری در کشور و به تبع آن در استان اجرا می شود افزود:ا ز رسانه ها و فعالین فضای مکتوب و مجازی و همچنین خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی انتظار داریم در اجرای این پویش ملی که به سلامت جامعه کمک خواهد کرد درکنار ما بوده و مشارکت فعالانه داشته باشند.

دکتر گوهردهی ایجاد حساسیت در جامعه و آگاهی شهروندان از مخاطرات و ریسک افزایش فشارخون و همچنین افزایش آگاهی جامعه از عوامل خطر اصلی فشار خون بالا، افزایش آگاهی اجتماعی از پیامدهای اصلی فشار خون بالا، ارائه اطلاعات لازم در خصوص فشار خون طبیعی و همچنین عوارض متعدد پرفشاری خون و هدایت بیماران به مراکز درمانی برای درمان موارد کشف شده و همچنین ایجاد زمینه ی انگیزشی در رسانه ها و فعالان شبکه های مجازی بعنوان یک مسئولیت اجتماعی در این پایش را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: معتقدیم رسانه ها در تحقق این اهداف می توانند نقش موثری ایفا نمایند. وی با تشریح برنامه و فعالیت های پیشنهادی های کارگروه اطلاع رسانی پویش ملی کنترل فشار خون ، شعار این پویش را " فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم ..." عنوان کرد.

وی در پایان با اعلام اینکه این کمپین در دو فاز صورت می گیرد گفت: فاز اول این طرح از ۲۷ اردیبهشت تا عید فطر که فاز فرهنگ سازی است اجرا می شود و فاز دوم نیز از از روز بعد عید فطر تا ۱۵ تیر که فاز سنجش فشار خون است عملیاتی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار