معاون سابق برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان:
معاون سابق برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان با بیان اینکه قطعاً تصویب و اجرای طرح تفکیک استان اصفهان از بسیاری جهات برای دولت هزینه‌بر خواهد بود، گفت: قطعا تا ثبات نسبی اقتصادی کشور اجرای این قبیل طرح‌ها ازاولویت برخوردار نیست.
کد خبر: ۷۴۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 18 May 2019
به گزارش تابناک، علیرضا همدانیان در خصوص طرح تصویب استان اصفهان شمالی، اظهار کرد: قطعاً تصویب و اجرای طرح تفکیک استانی از جهت احداث فضای اداری و ساختمان‌های مستقل دولتی و غیردولتی و همچنین تامین بخشی که باید استخدام و بخشی از بومیان منطقه به‌ کارگیری شوند، برای دولت هزینه‌بر خواهد بود.
 
وی افزود: اینکه اجرای این طرح به نفع یا ضرر استان اصفهان است یک بحث و اینکه شرایط فعلی و معضلات اقتصادی کشور برای این اقدام زمان مناسبی است، بحث دیگری بوده که قطعاً شرایط کنونی کشور به جهت عقلانی مناسب تحمیل این قبیل هزینه‌ها نیست.
 
معاون سابق برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان با بیان اینکه به نظر می‌رسد فضای حاکم بر مجلس در این خصوص یک فضای غیرکارشناسی و سیاسی است، تصریح کرد: در مجموع این طرح خوشایند مردم استان نیست، البته اگر پانزده سال قبل این اتفاق می‌افتاد یک نکته مثبت داشت که شاید متولیان این طرح امروز به دنبال آن هستند و آن افزایش اعتبارات استانی و استقلال در تصمیم‌گیری‌ها بود. به عنوان مثال اگر اعتبارات عمرانی سال 98، هزار میلیارد تومان باشد، اگر استان به دو استان اصفهان شمالی و اصفهان تفکیک شود، این اعتبار، حدود 25 تا 35درصد در سال اول ناچاراً اضافه خواهد شد و این یکی از دلایل پیگیری نمایندگان صرف نظر از مقولات سیاسی طرح است.
 
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر به جهت عدم تحقق درآمدهای دولت عمده منابع دولتی صرف هزینه‌های جاری شده است، خاطرنشان کرد: قطعا تا ثبات نسبی اقتصادی کشور اجرای این قبیل طرح از اولویت برخوردار نبوده ضمن اینکه از لحاظ وسعت پنچ استان فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در حال حاضر تا 70 درصد نسبت به استان اصفهان وسعت بیشتری دارند و استان رتبه سوم جمعیت را در بین استان‌های کشور دارا است، اما اینکه چرا این پافشاری در بین نمایندگان حامی طرح وجود دارد شاید به این برگردد که کشور و مشخصاً سازمان برنامه و بودجه کشور فاقد یک الگوی علمی و کاربردی توزیع اعتبارات بوده و متاسفانه نظام چانه زنی در تخصیص منابع وجود دارد.
 
همدانیان با بیان اینکه نمونه بارز این تصمیم سرعت شتابنده توسعه برخی از استان‌های کشور مانند قم و یا حتی کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: با توجه به اینکه ریاست مجلس نماینده استان قم است و تحمیل هر طرحی به سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای این استان راحت‌تر از آن است که با استعفای نمایندگان استان اصفهان، چیزی عاید استان شود.
 
وی اظهار کرد: اینکه بگویم استان اصفهان کمترین اعتبار را از کشور می‌گیرد مصرف داخلی دارد، در واقع این‌طور نیست و رتبه استان از لحاظ تخصیص اعتبارات عمرانی طی دو دهه گذشته بین ششم تا یازدهم در بین سایر استان‌ها بوده و البته در جایگاه  واقعی و صحیح خود نیز به جهت توهم برخورداری قرار ندارد.
 
معاون سابق برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان در خصوص اینکه با تفکیک استان اصفهان در مقوله آب استان ضرر می‌کند، گفت: مباحث کلیدی مطرح است، اولاً آب شرب روند فعلی خودش را خواهد داشت، دوماً طی دو دهه گذشته وزارت نیرو هیچ طرح انتقال آبی را برای استان نداشته و حتی طرح بهشت‌آباد که ردیف ملی مطالعه و اجرا در دولت داشت و مجری طرح وزارت نیرو بود، پس از اتمام مطالعه و انتخاب پیمانکار به جهت سیاسی در دولت یازدهم تعطیل شد.
 
وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد بیش از این امکان سیاسی‌کاری و اصفهان ستیزی جایز باشد، بنابراین یک‌روند علمی و کارشناسی در مقوله آب استان وجود نداشته و ندارد که با تفکیک استان به چند استان به آن آسیبی وارد شود.
 
معاون سابق برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان، گفت: به عنوان مثل در سیل اخیر حدود سه برابر ظرفیت اسمی سد زاینده‌رود از سد دز و... در خوزستان آب سرریز شد که متأسفانه تبعاتی برای مردم و دولت به همراه داشت، اما اگر مقوله آب در کشور باتدبیر و دید ملی و نه با سیاسی‌کاری اداره می‌شد، امروز هم سد زاینده رود مملو از آب بود و هم تبعات سیل اندکی کاهش می‌یافت، همچنین باید توجه داشت که خط اول گلاب صرفاً برای تأمین آب شرب کاشان و... است که اقدام درستی است.
 
وی در خصوص ضعف مدیریت استان در مطرح شدن چنین طرح‌هایی در مجلس، گفت: اینکه بگویم علت طرح این موضوع در زمان فعلی ضعف مدیریت استان است و قبلاً این طرح‌ها با مخالفت مدیریت وقت استان بایگانی می‌شد، منطقی نیست و متأسفانه مسیری که در آن قرار داریم، مسیر تضعیف استان و چیدمان مدیریتی استان است که گویای همین مسئله طی دهه‌های گذشته تا امروز بوده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار